FEATURES OF RESPONSIBILITY AS A WORLDVIEW PHENOMENON OF PSYCHOLOGY STUDENTS AND SOCIAL WORKERS AT THE INITIAL STAGE OF THE PROFESSIONAL TRAINING

  • V. P. Kutishenko Institute of Human Sciences of Borys Grinchenko Kyiv University
  • O. P. Patynok National Pedagogical Dragomanov University
  • S. O. Stavytska National Pedagogical Dragomanov University
  • N. D. Vinnyk Institute of Human Sciences of Borys Grinchenko Kyiv University
Keywords: first-year students, responsibility types, motives for responsible behavior, volitional qualities of personality, leadership personality traits, pragmatic orientation, spiritual development, conscience, conscience, selfactualization, moral self-esteem

Abstract

The article covers findings of the study of features of consciousness of the responsibility phenomenon by the future psychologists and social workers, motives for one’s responsible behavior, types of responsibility and the most significant areas for its implementation. A departure position of the study involves understanding of responsibility as a basic worldview quality of personality, which a result of the integration of his subjective vision of the world and social interaction, selfawareness in this world and realizing oneself as a creator of one’s own behavior manifesting in various systems of life. It is established that the understanding of responsibility as an individual’s ability to predict consequences of actions and awareness of their significance, conscious acceptance and fulfillment of responsibilities, ability to adhere to rules and finish the job is dominant among first-year students. They mainly associate responsibility with volitional and leadership characteristics of an individual, the ability to think critically. A much smaller part of them associates responsibility with morality, internal needs, conscience and spiritual development of personality. The authors state the future psychologists have more pronounced motives for selfactualization, self-knowledge and pragmatic motives, and future social workers – motives for communication and moral self-esteem. The self-self-system that focuses on the responsibility as self-actualization, self-cognition and pragmatic orientation is the most important field for the future psychologists, the Self-Others interaction system as a way of their fulfilment in the future professional activity – for social workers. The above is caused by the age and socio-psychological characteristics of first-year students in general and the specifics of personal characteristics of applicants, who choose the profession of psychologist or social worker, as well as by the peculiarities of their training in higher education institutions. The findings necessitate the formation of students’ worldview focuses on the awareness of the spiritual dimension of their own lives and the development of spiritual values as the basic regulators of their behavior.

References

1. Баранова С.В. Соціально-психологічні механізми формування професійної відповідальності колективних суб’єктів управління : дис. канд. псих. наук: 19.00.05. Луганськ, 2004. 225 с.
2. Гурлєва Т.С. Психолого-педагогічні умови формування відповідальності у важковиховуваних підлітків : дис. канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2015. 285 с.
3. Палагнюк О.В. Потенціал християнських настановлень у контексті формування соціальної відповідальності особистості: науково-методичний аналіз. Науковий журнал «Молодий вчений». Херсон : ТОВ Видавничий дім «Гельветика», 2019. № 6 (70) червень. С. 96–102.
4. Патинок О.П. Становлення відповідальності як професійно значущої якості соціального працівника : дис. канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2008. 265 с.
5. Савчин М.В. Психологія відповідальної поведінки : [монографія]. Івано-Франковськ : Місто НВ, 2008. 280 с.
6. Маслоу А. Мотивация и личность. [пер. с англ. Т. Гутман, Н. Мухина]. СПб : Питер, 2003. 351 с.
7. Муздыбаев К. Психология ответственности / под ред. В.Е. Семенова. Изд. 2-е, доп. М. : ЛИБРОКОМ, 2010. 248 с.
8. Перлз Ф. Гештальт-подход. Свидетель терапии. М. : Издательство Института Психотерапии, 2007. 224с.
9. Роджерс К. Клиенто-центрированная терапия. [Пер. с англ]. М. : «Рефл-бук», К. : «Ваклер» 1997. 320 с.
10. Helkama K. Toward a cognitive-development altheory of attribution of responsibility. Helsinki, 1981. 212 s.
11. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. 3-е изд. СПб : Питер, 2010. 288 с.
12. Абульханова-Славская К.А. Типология активности личности. Психологический журнал. 1985. Т. 6. № 5. С. 3–18.
13. Колот А. Соціальна відповідальність людини як чинник стійкої соціальної динаміки: теоретичні засади. Україна: аспекти праці. 2011. № 3. С. 3–9.
14. Кутішенко В.П., Ставицька С.О. Рефлексія як метаздібність до вибудовування цілісності життя та успішності спілкування майбутніх фахівців. Актуальні проблеми психології : Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том VІ: Психологія обдарованості. Київ-Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І Франка, 2019. Випуск 15. С. 87–98.
15. Степаненко І. Відповідальне ставлення особистості до життя: структурно-функціональний вимір. Філософія освіти. 2006. № 1. С. 122–131.
16. Москалець В. Духовні горизонти особистості: потенціал вершинної аналітики. Психологія і суспільство. 2011. № 1. С. 73–84.
Published
2021-06-30
How to Cite
Kutishenko, V. P., Patynok, O. P., Stavytska, S. O., & Vinnyk, N. D. (2021). FEATURES OF RESPONSIBILITY AS A WORLDVIEW PHENOMENON OF PSYCHOLOGY STUDENTS AND SOCIAL WORKERS AT THE INITIAL STAGE OF THE PROFESSIONAL TRAINING. Journal of Modern Psychology, (1), 91-100. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2021-1-10