FEATURES OF THE COMMUNICATIVE QUALITIES OF SUBJECTS OF ENTREPRENEURIAL ACTIVITY
Abstract
The article presents results of an empirical study of features of the communicative qualities of subjects of entrepreneurial activity. Based on the analysis of entrepreneurial activity and features of professional communication, a model of communicative qualities of entrepreneurial activity subjects has been developed. Certain communicative qualities contain three blocks, which are manifested in all aspects of communicative activity of entrepreneurs – communicative, interactive and perceptual. The block “Communicative and social competence” includes the following qualities: sociability, concreteness of thinking, emotional balance, normative behavior, dominance, self-control. The block “Style of professional communication” is determined by a certain orientation style or a combination of them, which dominates in the professional communication of an entrepreneur. The block “Communicative self-regulation” characterizes the strategies of selfpresentation of an entrepreneur in communication. The study of communicative and social competence of entrepreneurs has shown their high level of sociability, concreteness of thinking (developed status of logical thinking, intelligence), normative behavior (realism, rationality), dominance (superiority of own decisions, independence, self-orientation). Entrepreneurs engaged in the service sector have also demonstrated a high level of emotional stability and self-control. The study of orientation styles of professional communication has shown that entrepreneurs engaged in sales are characterized by styles of orientation to action and perspective. Entrepreneurs engaged in the service sector have preferred communication styles with a focus on people and perspective. The study of communicative self-regulation has shown that respondents of both groups have a high level of ability to manage self-presentation in communication – entrepreneurs are able to regulate their behavior and make it appropriate to the situation. The study has confirmed the assumption that communicative personal qualities of subjects of entrepreneurial activity as a unity of universal communicative personal qualities (communicative and social competence, style of professional communication and communicative self-regulation), have specific features depending on the type of entrepreneurial activity.
References
2. Джанерьян С.Т., Рудакова С.В., Ничепуренко Л.В. Опыт изучения личностных особенностей представителей частного сектора экономики. Психологическая адаптация личности к условиям рыночной экономики. Ростов н/Д : ЮРГИ, 1999. С. 217–227.
3. Жигайло Н.І. Психологія бізнесу, лідерства та комунікацій як перспективний науковий напрям в Україні та Європі. Вісник Львівського університету. Серія: Психологічні науки. 2018. Випуск 3. С. 103–108.
4. Извеков А.И., Завьялова Е.К., Посохова С.Т. Свобода как основополагающий принцип культуры предпринимательства. Российское предпринимательство. 2019. Т. 20. № 4. С. 873–890. doi: 10.18334/rp.20.4.40533.
5. Карамушка Л.М., Креденцер О.В., Філь О.А. Система діагностичних методик для вивчення психологічних особливостей підприємницької діяльності. Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. К. : Міленіум, 2005. Том 1. Ч. 14. С. 10–16.
6. Кустов В.Н. Развитие коммуникативной компетентности менеджеров коммерческих организаций по оптовым продажам : дисс. канд. психол. наук. Москва, 2007. 172 с.
7. Лантух І.В., Лантух В.В. Психологічний портрет суб’єктів підприємницької діяльності. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. Issue: Volume 32, Number 2, 2019. Со-publ.: Publishing office: Accent Graphics Communications. Hamilton, ON, 2019. Р. 3–10.
8. Москаленко В.В. Підприємництво як предмет дослідження економічної психології. Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. К. : Міленіум, 2003. Том 1. Ч. 11. С. 17–20.
9. Пачковський Ю.Ф. Психологія підприємництва : навч. посіб. К. : Каравела, 2018. 416 с.
10. Підприємництво: психологічні, організаційні та економічні аспекти : навч. посіб. / С.Д. Максименко, А.А. Мазаракі, Л.П. Кулаковська, Т.Ю. Кулаковський. К. : Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2012. 720 с.
11. Поздняков В.П., Филинкова Е.Б. Психология успешного предпринимательства: опыт исследования и практической работы. Прикладная психология. 1998. № 5. С. 32–43.
12. Фетискин Н.П., Козлов В.В., Мануйлов Г.М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М. : Институт Психотерапии, 2002. 490 с.
13. Шкуратова И.П. Самопредъявление личности в общении : монография. Ростов н/Д : Изд-во ЮФу, 2009. 192 с.
14. Lantukh I. Research of Cognitive Style of Enterprises With Different Level of Personal Reliability. Innovations in science: the challenges of our time : monograph. Hamiltion. Otario. Canada. 2018. P. 155–162.
15. Urban B. Entrepreneurial cognitions: Linking willingness and ability expert scripts to self-efficacy and new venture creation decisions. SA Journal of Industrial Psychology. 2008. Vol. 34. № 3. P. 22–28.
ISSN 




