ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕРСОНАЛУ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ: АНАЛІЗ ЗАРУБІЖНИХ ПІДХОДІВ

Ключові слова: психологічне здоров’я, “healthy schools”, персонал освітніх організацій, соціальних стигми в отриманні послуг із психологічного здоров’я, організаційно-психологічні умови забезпечення психологічного здоров’я, програми забезпечення психологічного здоров’я, рівні забезпечення психологічного здоров’я

Анотація

Стаття присвячена аналізу зарубіжних підходів до визначення сутності психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій та організаційно- психологічних умов його забезпечення. Розкрито зміст психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій та основні аспекти його дослідження в зарубіжній науці і практиці. Проаналізовано сутність концепції “healthy schools” («здорові школи»), її основні складові, необхідність впровадження. Показано роль психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій для ефективної діяльності “healthy schools”. Підкреслено, що позитивне психологічне здоров’я є важливим чинником ефективної діяльності освітніх організацій в цілому та задоволеності персоналу роботою та організацією, а також дотримання балансу між роботою та іншими сферами життя. Проаналізовано ряд проблем у психологічному здоров’ї персоналу освітніх організацій, наявність соціальних стигми як бар’єрів для отримання освітнім персоналом послуг із психічного здоров’я. Виокремлено організаційно-психологічні умови для забезпечення психологічного здоров’я персоналу освітніх організацій на різних рівнях управління освітніми організаціями: а) індивідуальному (турбота персоналу про своє психічне здоров’я; розвиток необхідних професійних якостей; встановлення чітких меж між роботою та домашнім життям та інше); б) груповому (психологічна підготовка управлінських команд; створення віртуальних груп підтримки для освітнього персоналу; розуміння психологічних особливостей різних груп освітнього персоналу та інше); в) організаційному (включення кращих практик щодо психічного здоров’я в навчальні програми; створення культури психологічного здоров’я в школах; регулярне дослідження негативних виявів психологічного здоров’я вчителів; створення сприятливого освітнього середовища та інше); г) міжорганізаційному (розробка та впровадження інтернет-ресурсів для інформаційної підтримки освітнього персоналу; використання інтерактивних форм надання психологічної допомоги освітньому персоналу; надання місцевими органами влади соціальної підтримки освітньому персоналу та інше).

Посилання

1. Aperribai L, Cortabarria L, Aguirre T, Verche E and Borges Á . (2020) Teacher’s Physical Activity and Mental Health During Lockdown Due to the COVID-2019 Pandemic. Frontiers in Psychology. 11:577886. doi: 10.3389/fpsyg.2020.577886
2. Berlin I.N. (1974) Mental health programs in the schools. American Handbook of Psychiatry, (2nd edition). Arieti S, (ed).Basic Books. P. 735–748.
3. Berlin I.N. (1977) Some lessons learned in 25 years of mental health consultation to schools. In Principles and Techniques of Mental Health Consultation to Schools. Plog S.C. and Ahmed P.I. (eds). Plenum, New York, P. 23–47.
4. Bosma M.W.M., Hosman C.M.H. (1995) Mental Health Promotion and Prevention in Schools. Dutch Centre for Health Education and Health Promotion, University of Nijmegen, 25 p.
5. Christensen M., Dawson J., & Nielsen K. (2021) The Role of Adequate Resources, Community and Supportive Leadership in Creating Engaged Academics. International Journal of Environmental Research and Public Health. 18(5), 2776. https://doi.org/10.3390/ijerph18052776
6. Di Fabio A. (2017) Positive Healthy Organizations: Promoting Well-Being, Meaningfulness, and Sustainability in Organizations. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01938
7. Educational Support. URL: https://www.educationsupport.org.uk/coronavirus-support
8. Fifty Resources to Support the Mental Health of Teachers and School Staff. URL: https://teach.com/resources/mental-health-resources-teachers-school-staff/
9. García-Arroyo J., Osca-Segovia A., & Peiró J.M. (2019) Meta-analytical review of teacher burnout across 36 societies: the role of national learning assessments and gender egalitarianism. Psychology & Health. № 8. P. 733–753.
10. Gewertz С. (2021) Teachers’ Mental Health Has Suffered in the Pandemic. Here’s How Districts Can Help. Education Week, 2021. URL: https://www.edweek.org/leadership/teachers-mental-health-has-suffered-inthe-pandemic-heres-how-districts-can-help/2021/05
11. Hendren R, Birrell Weisen R.,Orley J. (1994) Mental health programmes in schools. Division of mental health of World Health Organization Genevane. 34 p.
12. How we can support mental health in school? True education partnerships: transforming lives through immersive education partnerships. URL: https://www.trueeducationpartnerships.com/schools/tips-forsupporting-mental-health-in-schools/
13. Karamushka, L.M. (2021) Mental health: essence, main determinants, strategies and programs. Psychological Journal. 7(5), 26–37. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.5.3
14. Manknen K. 61% of Teachers Stressed Out, 58% Say Mental Health Is Not Good in New National Survey. 2017. URL: https://www.the74million.org/61-of-teachers-stressed-out-58-say-mental-health-is-not-goodin-new-national-survey/
15. Meneghel, I., Martinez, I.M., Salanova, M., De Witte H. (2019) Promoting academic satisfaction and performance: Building academic resilience through coping strategies. Psychology in the Schools. № 56, P.875–890. DOI: 10.1002/pits.22253
16. Miller J., Hasting S. 15 Mental Health Tips For Teachers. URL: https://www.teachthought.com/pedagogy/mental-health-tips-for-teachers/
17. Mubbashar MH: The School Mental Health Programme at Gujar Khan Pakistan (1993). Presented at the consusltation on School Mental Health Programmes, Islamabad, Pakistan, 14–17 November.
18. Muhonen T., & Berthelsen, H. (2020) Activity-Based Work and its implications for the academic work environment. Journal of Applied Research in Higher Education. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JARHE-02-2020-0046
19. Ryan S.V., Nathaniel P., Pendergast L.L., Saeki E., Segool N. and Schwing S. (2017) Leaving the teaching profession: the role of teacher stress and educational accountability policies on turnover intent. Teaching and Teacher Education. № 66, P.1–11.
20. Santamaría M.D., Mondragon N.I., Santxo N.B., Ozamiz-Etxebarria N. (2021) Teacher stress, anxiety and depression at the beginning of the academic year during the COVID-19 pandemic. Global Mental Health, 2021. № 8, P.1–8. https://doi.org/10.1017/gmh.2021.14
21. Scheuch K., Haufe E., Seibt R. (2015) Teachers’ health. Deutsches Arzteblattinternational. № 112, P. 347–356.
22. Teacher wellbeing index. 2019. URL: https://www.educationsupport.org.uk/sites/default/files/teacher_wellbeing_index_2019.pdf
23. Teacher wellbeing index. 2020. URL: https://www.educationsupport.org.uk/resources/research-reports/teacher-wellbeing-index-2020
24. The state of teacher mental health in America. URL: https://www.givingcompass.org/article/the-state-of-teacher-mental-health-in-america/?gclid=EAIaIQobChMI_uW__Ymp8QIVcAWiAx1Avg-FoEAAYBCAAEgJehfD_BwE
25. Virtanen A., de Bloom J., & Kinnunen U. (2019) Relationships between recovery experiences and wellbeing among younger and older teachers. International Archives of Occupational and Environmental Health. https://doi.org/10.1007/s00420-019-01475-8
26. What Is a Healthy School? URL: https://healthyschoolscampaign.org/about/our-vision-what-is-a-healthy-school/
27. Wolff S. (1992) The School’s Potential for Promoting Mental Health. Unpublished manuscript, WHO, June.
28. World Health Organization (WHO). Division of Family Health: Approaches to Adolescent Health and Development: Principles for Success. A Joint World Health Organization/International Youth Foundation Meeting. Geneva, 20–22 November 1991 WHO/ADH/92.3
29. World Health Organization (WHO). Division of Mental Health: Leaning to be Parents: An Annotated Bibliography of Programmes for Young People. WHO/MNH/PRO 88.1, 1988.
30. World Health Organization (WHO). Mental health: strengthening our response. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response
31. World Health Organization (WHO). Skills for Life. Newsletter (WHO. Division of Mental Health. Geneva). WHO/MNH/NLSL, 92.1.
32. World Health Organization (WHO)/UNESCO/UNICEF: Comprehensive School Health Education: Suggested Guidelines for Action. World Health Organization. Geneva. 1992.
33. Young I., Williams T. (1989) The Healthy School. Scottish Health Education Group, Edinburgh. 26 p.
Опубліковано
2021-11-24