ACTUALITY OF PSYCHOLOGICAL TRAINING IN THE PROFESSIONAL AREA AS A MEANS OF PERSONAL-PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A SPECIALIST
Abstract
The article provides a critical review of the history for psychological training and considers it still relevant, describes the main stages, differences and contradictions in the process of its development which allows us to consider them in a broader context. The peculiarities of the application of psychological training as a means of formation and development of personal and professional qualities of the individual in professional activity for many decades are determined. The state of study of the researched problem in modern and Soviet scientific literature is revealed. Theoretical analysis of the implementation of methods of work is presented taking into account the specific conditions in their practical application today and in Soviet times. The focus is on the problems of using psychological training in professional fields. An attempt is made to compare the basic principles of psychological intervention in the professional and personal dynamics of man, which are guided by modern scientists and by researchers of past decades. The purpose of modern training programs and their organizational forms, methods used in the process of their implementation are described. It is noted that psychological training can be successfully used as a kind of development of personal and professional qualities of man which contributes to his effective professional growth. Criteria for evaluating the effectiveness of psychological training in the Western world are presented. It is emphasized that the quality of psychological training and the peculiarities of its application are of great importance in the training of personnel in various spheres of professional activity. The role of psychological training in the mechanisms of successful human self-realization in professional activities is emphasized and attention is focused on its features in modern socio-economic conditions. The paper found that the large-scale implementation of psychological training involves significant organizational, regulatory and methodological changes in many areas of work with staff and in the development of modern training technologies there is the potential for progressive social and organizational goals.
References
2. Вавринів О.С. Теоретичне обґрунтування комплексних програм соціально-психологічного тренінгу формування професійної емпатії майбутніх рятувальників. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2020. № 1(51). С. 34–45.
3. Дмитриева М.А., Крылов А.А., Нафтульев А.И. Психология труда и инженерная психология : учебное пособие. Ленинград : изд-во Ленингр. ун-та, 1979. 224 с.
4. Зливков В.Л., Лукомська С.О. Теорія та практика психологічних тренінгів. Київ; Ніжин : Видавець ПП Лисенко М.М., 2019. 209 с.
5. Карамушка Л.М., Карамушка Т.В. Тренінгова програма «Професійна кар’єра та психологічне здоров’я освітнього персоналу». Організаційна психологія. Економічна психологія. 2019. № 4(18). С. 36–45.
6. Ковалев А.Г. Коллектив и социально-психологические проблемы руководства. Москва : Политиздат, 1978. 279 с.
7. Коллектив. Личность. Общение: Словарь социально-психологических понятий / под. ред. Е.С. Кузьмина, В.Е. Семенова. Ленинград : Лениздат, 1987. 144 с.
8. Кочкурова О.В., Меркулова Н.В. Тренінг розвитку професійної ідентичності як засіб професійного становлення майбутніх учителів початкових класів. Наука і освіта. 2018. № 4. С. 165–171.
9. Краткий психологический словарь / под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. Москва : Политиздат, 1985. 431 с.
10. Кузіна В.Д. Тренінг як засіб розвитку конструктивного перфекціонізму та професійної ідентичності особистості офіцера. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2018. № 1 (45). С. 173–181.
11. Лазорко В.О. Професійно-психологічний тренінг менеджерів як метод корекції та розвитку про- фесійно важливих якостей. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. 2010. Вип. 3 С. 132–135.
12. Лоос В.Г. Промышленная психология. Киев : Техника, 1980. 184 с.
13. Мілорадова Н.Е. Застосування тренінгових технологій у професійній підготовці слідчих (на прикладі тренінгу «Психологія допиту»). Ûridična psihologìâ. 2020. № 1 (26). С. 62–69.
14. Петровская Л.А. Теоретические и методические проблемы социально-психологического тренинга. Москва : изд. Московского университета, 1982. 168 с.
15. Сидоренко Е.В. Тренинг влияния и противостояния влиянию. Санкт-Петербург : Речь, 2004. 256 с.
16. Словарь иностранных слов. 3-е перераб. и доп. изд. / под. ред. Лехина И.В., Петрова Ф.Н. Москва : Государственное Издательство Иностранных и Национальных словарей, 1949. 805 с.
17. Фиганов И.С. Педагогика трудового коллектива. Москва : Высш. школа, 1988. 279 с.
18. Хорольська О.Г. Формування професійної успішності майбутніх педагогів засобами активного соціально-психологічного навчання. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 4. С. 176–182.
19. Сooper С.L. Organizational development in the UK and USA. THE MACMILLAN PRESS LTD, 1977. 144 p.
20. Kark R. Game game managers: Game as a form of leadership development. Academy of Management Learning & Education. 2011. Vol. 10, No. 3. P. 507–527. URL: http://dx.doi.org/10.5465/amle.2010.0048.
21. Luthans F., Avey J.B, Patera J.L. Experimental Analysis of a Web-Based Training Intervention to Develop Positive Psychological Capital. Academy of Management Learning & Education. 2008, Vol. 7, No. 2. P. 209–221.
ISSN 




