«Прив’язаність» як науковий психологічний термін та особистісна характеристика
Анотація
У статті розкривається значення «прив’язаності» як наукового психологічного терміну та особистісної характеристики, розкрито її зміст та склад. Проводиться порівняльний аналіз понять «прив’язаність», «залежність», «об’єкт прив’язаності» та «значущий інший». Розглянуто взаємозв’язок між позитивно сформованими ранніми стосунками дитини з матір’ю (або особою, яка її заміщує) та її подальшим успішним розвитком. В роботі зазначається, що прив’язаність хоча і найбільш виражена в ранньому віці, але впливає на якість побудови соціальних відносин протягом всього життя. Саме при переході від батьківського піклування до першого соціального інституту – шкільної освіти, складаються перші соціальні відносини дитини. Тобто образ матері (або особи, яка її заміщує), що інтеріоризується, створює внутрішній ресурс і додаткову стійкість у подальшій соціальній адаптації.
Посилання
2. Боулби Дж. Привязанность / пер. с англ. Н.Г.Григорьева, Г.В. Бурменская Москва: Гардарики, 2003. 480 с.
3. Боулби Дж. Создание и разрушение эмоциональных связей / пер. с англ. В.В. Старовойтова. 2-е изд. .Москва: Академический Проект, 2004. 232 с.
4. Николаева Л.А. Взаимосвязь типов психологической привязанности супругов к матери и их конфликтного поведения / Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата психологических наук: 19.00.05/ Ярославский государственный университет им. П.Г. Демидова, 2008. 26 с.
5. Николаева Л.А. Социально-психологическая характеристика привязанности / Проблемы социальной психологии личности: Межвузовский сборник научных статей. Саратов: Изд-во Саратовского университета, 2005. Вып. 2. С. 114 - 120.
6. Энциклопедический словарь медицинских терминов / под. ред. Б.В Петровского. // в 3-х томах. Москва: Советская Энциклопедия,1983-1984 г. 1424 с.
7. Психологический словарь / под ред. В.П. Зинченко, Б. Г Мещерякова. 4-е изд., дополн. и испр. Москва: АСТ, СПб.: Прайм- Еврознак, 2008. 868 с.
8. Смирнова Е.О. Теория привязанности: концепция и експеримент. Вопросы психологии. 1995. № 3. С. 139-151.
9. Головін С.Ю. Словник практичного психолога. Мінск: Харвест, 1998, с. 184.
10. Ainsworth M.D. Mother-infant attachment / J. Amer. Psychol., 1979. V. 11. P. 67-104.
11. Ainsworth M., Blehar M., Waters E., Wall S. Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Oxford, England: Lawrence Erlbaum; 1978.
12. Main M, Solomon J. Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth strange situation. In: Greenberg MT, Cicchetti D, editors. Attachment in the preschool years: Theory, research, and intervention. Chicago: University of Chicago Press; 1990. pp. 121–160.
13. Психологічна залежність. Енциклопедія практичної психології. Психологіс. URL: http://psychologis.com.ua/psihologicheskaya_zavisimost.htm
14. Авдеева Н.Н., Хаймовская Н.А. Развитие образа себя и привязанностей у детей от рождения до трех лет в семье и доме ребенка. Москва: Смысл, 2003. 152 с
15. Авдеева Н.Н. Особенности материнского отношения и привязанность ребенка к матери. Психологическая наука и образование. 2006. № 2. С.82-91.
16. Пушкарева Т.Н. Основы и клиническое значение материнской привязанности. Семейная психология и семейная психотерапия. № 1. 2003. С. 89-106.
17. Green J., Goldwyn R. Annotation: Attachment disorganization and psychopathology: new findings in attachment research and their potential implication for developmental psychopathology in childhood // The journal of Child psychology and psychiatry. 2002. V. 43, N. 7. P. 835 - 846.
18. Prior V., Glaser D. Understanding Attachment and Attachment Disorders: Theory, Evidence and Practice. Jessica Kingsley Publishers, 2006. 288 p.
19. Верешко О., Лапіна М. Прив’язаність – життєво важливий зв’язок. URL: https://docplayer.net/63823117-Priv-yazanistzhittievo- vazhliviy-zv-yazok.html
20. Жихарева Л.В. Психологічні особливості прихильності до матері у дітей дошкільного віку : дисертація кандидата психологічних наук : 19.00.07 / Національна академія педагогічних наук України інститут психології імені Г.С. Костюка. Київ, 2016. 196 с.