ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЧИННИКИ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ

  • Н. В. Житник Західнодонбаський інститут Міжрегіональної Академії управління персоналом https://orcid.org/0009-0000-9050-5827
  • Н. М. Кучинова Західнодонбаський інститут Міжрегіональної Академії управління персоналом https://orcid.org/0000-0003-1461-9157
Ключові слова: освітнє середовище, мотивація навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, практична підготовка, психолого-педагогічний вплив, психологічний супровід, мотиваційне забезпечення, креативна особистість, самоорганізація, саморозвиток

Анотація

У статті представлено психолого-педагогічні чинники професійного становлення студентів-психологів в умовах регіонального закладу вищої освіти. З’ясовано вплив на становлення майбутніх фахівців освітнього середовища. Визначено, що освітнє середовище закладу вищої освіти у регіональному вимірі як сукупність організаційних та психолого-педагогічних умов націлене на успішне професійне становлення майбутніх фахівців, їх розвиток та самореалізацію. Виявлено зовнішні та внутрішні чинники впливу на освітнє середовище становлення майбутніх психологів за допомогою експертної оцінки стейкхолдерів, науково- педагогічних працівників, студентів. До зовнішніх чинників віднесено: соціальні і демографічні зміни в суспільстві, взаємодію з громадськими організаціями, залучення стейкхолдерів до оновлення освітніх програм, співпрацю з вітчизняними академічними колами, вивчення міжнародного досвіду підготовки сучасних психологів. Внутрішніми чинниками визначено: психологічний супровід професійної підготовки, мотиваційне забезпечення навчальної діяльності, характер педагогічного спілкування, залучення до викладацької діяльності провідних фахівців-практиків, актуальну практичну підготовку. Побудовано модель освітнього середовища, яке сприяє успішному професійному становленню студентів-психологів. Розкрито мету та завдання інтегрованого курсу «Самоорганізація та саморозвиток», які полягають у: з’ясуванні студентом моделі майбутньої професійної діяльності; об’єктивній самооцінці студентом власних професійних і особистісних якостей; позитивній самомотивації студента до професійної підготовки; професійному спілкуванні майбутніх фахівців із носіями професійної культури та майстерності; професійному середовищі, у якому студент може проявити особистісні якості, професійні компетентності. Висвітлено основну мету та завдання спецкурсу «Креативна особистість», а саме: формування у студентів теоретичних уявлень про креативність, складники креативного мислення, технології креативної діяльності; усвідомлення значущості креативного мислення у структурі діяльності психолога та усвідомлення себе як креативної особистості; оволодіння прийомами творчої дії; формування мотиваційної установки на подальший розвиток креативності. Підкреслено велике значення психологічного супроводу як комплексу психологічних заходів, спрямованих на формування психологічної культури та професійного розвитку здобувачів вищої освіти. Зазначено вагомий вплив мотиваційного забезпечення на результати навчальної діяльності майбутніх фахівців. Представлено шляхи підвищення пізнавального інтересу студентів до вивчення фахових дисциплін, підходи до організації практичної підготовки та роль культури педагогічного спілкування у професійному становленні майбутніх психологів.

Посилання

1. Альохіна Н.В. Дослідження мотивації навчання у вищому навчальному закладі. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. 2010. Т. ХІІ. Ч. 6. С. 7–14.
2. Братко М.В. Структура освітнього середовища вищого навчального закладу. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 135. С. 67–72.
3. Виноградова В.Є. Психолого-педагогічні чинники формування та розвитку творчого мислення студентів. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Психологія». 2020. Т. 31(70). № 2. С. 26–29.
4. Габа І.М. Соціально-психологічні особливості проєктування освітнього середовища ВНЗ у контексті розвивального потенціалу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Психологічні науки». 2015. Вип. 128. С. 57–61.
5. Горіна О.Т. Професійне становлення майбутнього фахівця-психолога на етапі навчання. Вісник науки та освіти. 2022. № 6(6). С. 87–97.
6. Житник Н.В. Освітнє середовище в системі забезпечення якості освіти (регіональний аспект). Соціально-економічні проблеми регіонального розвитку : збірник матеріалів ХVІІІ Міжрегіональної науково-практичної конференції, 14 листопада 2019 р. Павлоград : ІМА-прес, 2019. С. 11–19.
7. Житник Н.В. Теоретичні і практичні підходи до організації особистісно-орієнтованого навчання студентів у регіональному ВНЗ. Управління якістю освіти: досвід та інновації : колективна монографія / за заг. ред. Л.Л. Сушенцевої, Н.В. Житник. Дніпропетровськ : ІМАпрес, 2014. 462 с.
8. Заболоцька С.І., Заміщак М.І. Психологічні чинники і умови становлення компетентного майбутнього педагога. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. 2021. № 1. С. 60–64.
9. Зіньковський Ю.Ф. Рейтингова оцінка знань в освіті. Вища освіта України – Додаток З (т. 3). Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». 2006. С. 79–84.
10. Кириченко В., Лавринюк О. Мотивація до навчальної діяльності: аналіз сучасних теорій. Журнал соціальної та практичної психології. 2023. № 1. С. 34–39.
11. Кокун О.М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця : монографія. Київ : Інформ.-аналіт. агентство, 2012. 200 с.
12. Корніяка О.М. Педагогічна діяльність і культура педагогічного спілкування. Практична психологія та соціальна робота. 2003. № 1. С. 38–43.
13. Кучинова Н.М. Психологічний супровід професійної підготовки майбутніх маркетологів. Практична психологія у сучасному вимірі : VІ Міжнародна науково-практична конференція молодих учених та студентів, м. Дніпро, 9 квітня 2015 р. Дніпро : Університет Альфреда Нобеля, 2015. С. 73–75.
14. Макаренко Н. М. Психологічні чинники розвитку креативного мислення майбутніх практичних психологів : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2008. 20 с.
15. Ортинський В. Педагогіка вищої школи : підручник. Львів : Львівська політехніка, 2017. 500 с.
16. Пов’якель Н.І. Професіоґенез саморегуляції мислення практичного психолога : монографія. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2003. 295 с.
17. Скоропад I.С. Виявлення мотивації навчання студента – складова діагностики його знань. Ефективність і нові форми діагностики рівня підготовки фахівців у ВНЗ : матеріали наук.-метод. конф. Львів : ЛКА, 2004. С. 99–103.
18. Шевченко Н.Ф. Дослідження особливостей навчально-професійної установки в структурі професійної свідомості студентів. Психологічний часопис. Psychological journal. 2021. Т. 7. № 5(49). C. 17–25. DOI: https://doi.org/10.31108/1.2021.7.5.
19. Шевченко Н.Ф., Кучинова Н.М. Креативна складова професійного мислення: теоретичний та практичний вимір. Павлоград : ІМА-прес, 2018. 240 с.
20. Macfarlane B. Student Performativity in Higher Education: Converting Learning as a Private Space into a Public Performance. Higher Education Research & Development. 2015. № 34(2). P. 338–350.
21. Feldman D.N. The development of creativity. Handbook of Creativity/ R. Sternberg (ed.). Cambridge, 1999. P. 169–189.
Опубліковано
2024-12-06
Як цитувати
Житник, Н. В., & Кучинова, Н. М. (2024). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЧИННИКИ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНОВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ. Журнал сучасної психології, (4), 15-24. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-4-2