ЕКОНОМІЧНА СОЦІАЛІЗАЦІЯ В УМОВАХ СУЧАСНОГО СУСПІЛЬСТВА
Анотація
Статтю присвячено теоретичному дослідженню особливостей процесу економічної соціалізації. Розглядаються три основні підходи до її вивчення: соціально-психологічний, етнопсихологічний та економіко-психологічний. Виокремлюються проблеми економічної соціалізації в умовах соціальної транзитивності. Підкреслюється, що дослідження економічної соціалізації мають вагомий фундаментальний потенціал, пов’язаний із тим, що цей вид соціалізації у згорнутому вигляді відображає різноманіття та суперечливість конструювання особистістю своїх відносин із соціумом. Із усіх видів соціалізації саме економічна найбільше пов’язана з актуальним станом соціуму. У загальному вигляді вона визначається як процес, у якому люди навчаються діяти в економіці: те, як вони плануватимуть бюджет, позичатимуть гроші, навчаються економити, купувати, сприймати рекламу, а також розуміти ширше призначення економіки. Економічну соціалізацію можна розглядати як процес становлення та розвитку економічної свідомості. Зазначається, що важливою характеристикою сучасного суспільства є його транзитивність, яка є відносно новим та неоднозначним для гуманітарного знання поняттям, що відображає високий динамізм сучасного життя, множинність та невизначеність будь-якої конкретної соціальної ситуації. Нині вплив транзитивності істотно зростає, торкаючись усіх сфер повсякденного життя. Нова ситуація транзитивності характерна для всіх поколінь, хоча, звісно, найбільш значущою стає для молоді та підлітків. Ситуація транзитивності пов’язана з кількома причинами: кризовим станом у сучасному світі, що виявився на межі зміни століть, зміною часу та простору організації товариств, появою нового технологічного та інформаційного простору. Процес економічної соціалізації у транзитивному суспільстві вимагає розгорнутого та всебічного вивчення. У сучасній ситуації у зв’язку з виникненням нового типу соціально-економічних відносин саме економічна соціалізація більшою мірою відображає усе різноманіття та суперечливість конструювання особистістю своїх відносин із соціумом.
Посилання
2. Коваленко В.А. Соціалізація особистості в умовах сучасних викликів. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2020. № 7(338). С. 3–15.
3. Лавренко О.В. Економіко-моральне самовизначення студентської молоді на етапі професіоналізації. Соціально-психологічні аспекти професійної діяльності фахівця соціокультурної сфери : монографія / Л.Є. Просандєєва та ін. Київ : КНУКІМ, 2020. С. 130–150.
4. Москаленко В.В. Соціалізація особистості : монографія. Київ : Фенікс, 2013. 540 с.
5. Москаленко В., Шайгородський. Економічна культура особистості: соціально-психологічний аспект : монографія. Київ : Центр соціальних комунікацій, 2012. 348 с.
6. Никоненко О.В. Психологічні особливості монетарної соціалізації студентської молоді : дис. … канд. псих. наук : 19.00.05. Київ, 2019. 152 с.
7. Новосядла О.М. Психологічні особливості економічної соціалізації школярів із малозабезпечених сімей : дис. … канд. псих. наук : 19.00.05. Київ, 2021. 150 с.
8. Швалб Ю.М. Економічна культура як проблема образу життя. Актуальні проблеми психології. 2014. Т. VІІ. Вип. 36. С. 457–471.
9. Шкребець М. Вплив грошової культури на рівень консолідації українського суспільства. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. 2010. № 889. С. 133–137.
10. Danziger K. Children’s earliest conception of economic relationships. J. Of Soc. Psychol. 47. 1968. P. 231–240.
11. Davies E. Student attitudes to student debt. Journal of Economic Psychology. Vol. 160, 2011. P. 663.
12. Furnham A. Children’s understanding of the economic world. Australian J. of Education. 30. № 3. 2019. P. 219–240.
13. Jahoda G. The development of thinking about economic institutions: The bank. Cahiers de Psychologie Cognitive. 2020. № 1. P. 55–78.
14. Marshall В. Relations between parent money education practices and children’s knowledge and use of money. Child Devel. 2019. № 31. P. 253–284.
15. Stacey B.G. Economic socialization in the preadult years. British Journal of Social Psychology. 1982. № 21(2). Р. 159–173.
16. Van Dellen M.R., Hoyle R.H. Possible selves as behavioral standards in self-regulation. Self and Identity. 2008. Vol. 7(3). P. 295–304. doi:10.1080/15298860701641108.