ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРАЦІВНИКІВ АГРОБІЗНЕСУ В ДОВГОТРИВАЛИХ КРИЗОВИХ УМОВАХ
Анотація
Статтю присвячено вивченню психологічних особливостей працівників агробізнесу в довготривалих кризових умовах. Досліджено 165 осіб у період 2023–2024 рр. Методики дослідження: «Оцінка міжособистісних стосунків», «Шкали реактивної та особистісної тривожності», «Ціннісні орієнтації». За всіма якостями у групі менеджерів виявлено поведінку особи, яка їй властива. Своєю чергою, у групі спеціалістів, навпаки, виявлено переважання очікуваної від інших поведінки (р<0,05). Реактивна тривожність у групі менеджерів за перебігом розвитку є «прогресуюча», з динамікою до більшого ступеню вираженості. У групи спеціалістів особистісна тривожність є «непостійною», з динамікою до високого рівня, що не має «регресійного» механізму розвитку. Досліджені особи з групи менеджерів характеризувалися високим сприйняттям загрози самооцінці та професійній діяльності у контексті довготривалих кризових умов (p≤0,05). Досліджені групи спеціалістів у помірному рівні мали зниження асоціативного опрацювання дезадаптуючих почуттів, невпевненість у діяльності, помірно знижену мотивацію, активність, зацікавленість у професійній діяльності, відповідальність у прийнятті рішення. У групі спеціалістів у довготривалих кризових умовах виявлено «тривожний фон», який впливає на відмову від професійної діяльності в контексті кар’єрного зростання. В обох групах переважали інструментальні цінності-засоби, проте більшість із цих цінностей не була пріоритетною над термінальними (цінностями-цілями), а ієрархія цінностей була ланкою між ними та середовищем. Ціннісні орієнтації досліджених забезпечують гармонію внутрішнього світу особистості в довготривалих кризових умовах, сприяють реалізації очікувань. Узагальнюючі, можна стверджувати, що у групі менеджерів та групі спеціалістів життєві цінності є зміненими, а у поєднанні з показниками реактивної та особистісної тривожності у високому ступені виразності впливали на всі сфери життя (p<0,05). Перспектива подальшого дослідження у даному напрямі полягає у науковому пошуку особливостей професійної діяльності працівників агробізнесу в довготривалих кризових умовах.
Посилання
2. Матяж С.В., Березянська А.О. Класифікація цінностей та ціннісних орієнтацій особистості. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія «Соціологія». 2013. Т. 225. Вип. 213. С. 27–30. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdusoc_2013_225_213_7.
3. Головатый Н.Ф. Социология молодежи : курс лекций. Киев : МАУП, 1999. 224 с.
4. Долинська Л.В., Максимчук Н.П. Психологія ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя : навчальний посібник. Кам’янець-Подільський : ФОП Сисин О.В., 2008. 124 с.
5. Целякова О.М. Духовність і ціннісні орієнтації студентської молоді України в трансформаційному суспільстві. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2009. Вип. 38. http://zgia.zp.ua/ gazeta/VISNIK_38_22.pdf.
6. Бутківська Т.В. Проблема цінностей у соціалізації особистості. Цінності освіти і виховання : науково-методичний збірник / за заг. ред. О.В. Сухомлинської. Київ, 1997. С. 27–31.
7. Ethical principles of psychologists and code of conduct. American Psychological Association. Effective June 1, 2003 (as amended 2010, 2016). Effective January 1, 2017. https://www.apa.org/ethics/code/ethicscode-2017.pdf.
8. Кодекс етики Академії праці, соціальних відносин і туризму. Протокол № 10. Київ : АПСВТ. 2016. https://www.socosvita.kiev.ua/sites/default/files/KodeksEtyky.pdf.
9. Положення про академічну доброчесність Академії праці, соціальних відносин і туризму, протокол № 7 від 12.04.2018.
10. Schutz W. FIRO Awareness Scales. Consulting Psychologists Press, 1957; Schutz W. «Beyond Firo-B – Three New Theory-Derived Measures–Element B: Behavior, Element F: Feelings, Element S: Self». Psychological Reports. 1992. 70(3). 915–937. doi:10.2466/pr0.1992.70.3.915.
11. Збірник методик для діагностики психологічної готовності військовослужбовців військової служби за контрактом до діяльності у складі миротворчих підрозділів : методичний посібник / О.М. Кокун та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2011. 281 с.
12. Збірник методик для діагностики негативних психічних станів військовослужбовців : методичний посібник / Н.А. Агаєв та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2016. 234 с.
13. Рокич М., Пляка Л.В., Огарь С.В. Методика «Ціннісні орієнтації». Психодіагностичний комплекс із вивчення особистості студента : практичний посібник. Харків : НФаУ, 2016. С. 40.
14. Бондарчук О.І., Гавлітіна Т.М., Смольська Л.М., Вронська В.М. Комплекс психодіагностичних методик дослідження професіоналізму педагогічних працівників. Київ ; Рівне, 2017. 23 с.
15. Landau S., Everitt B.S. A Handbook of Statistical Analyses using SPSS, Chapman & Hall / CRC Press LLC. 2004. 339 р.
16. Климчук В.О. Математичні методи у психології : навчальний посібник. Київ : Освіта України, 2009. 288 с.