ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ СОЦІАЛЬНИХ СТРАХІВ ТА МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ У СТУДЕНТСЬКОМУ ВІЦІ

Ключові слова: мотиваційна сфера особистості, мотивація досягнення успіху, страхи, соціальні страхи, студентський вік

Анотація

У статті представлено результати емпіричного дослідження особливостей взаємозв’язку мотивації досягнень та переживання соціальних страхів в осіб студентського віку. Зіткнення з кардинальними змінами у політичній, соціально-економічній та культурній сферах призводить до втрати адаптаційних механізмів, появи невпевненості, тривоги та страху, що особливо гостро проявляється у студентському віці – періоді активної участі у соціальних сферах, виконання різноманітних соціальних ролей та зосередження на професійному становленні. Вивчення взаємозв’язку між мотивацією досягнень і соціальними страхами стає надзвичайно важливим у сучасних умовах, оскільки відкриває складні механізми регулювання соціальної поведінки, даючи змогу глибше зрозуміти, як соціальні оцінки впливають на мотивацію та успішність особистості. Результати дослідження показують, що для більшості досліджуваних осіб студентського віку характерний середній рівень прояву мотивації досягнення. Розподіл досліджуваних за рівнями прояву мотивації досягнення демонструє наявність чотирьох груп за проявом цієї мотиваційної тенденції (від низького до надто високого рівня). Вивчення особливостей прояву соціальних страхів засвідчило, що за загальною вибіркою в досліджуваних студентів на високому рівні проявляється страх невдачі та поразки, на середньому рівні – страхи неприйняття, пригнічення та самостійності, а на низькому – страхи втрати та комунікації. За результатами кореляційного аналізу зроблено висновок про те, що високий рівень мотивації досягнення успіху є оптимальним для зниження різних типів соціальних страхів. Негативні (обернені) зв’язки між високою мотивацією досягнення успіху і соціальними страхами вказують на те, що зі зростанням мотивації зменшується інтенсивність страху невдачі й поразки, страху неприйняття та пригнічення, страху втрати, страху самостійності та страху комунікації. Підтвердилося припущення про те, що соціальні страхи характеризуються віковою специфікою в період студентства; існують відмінності у прояві соціальних страхів залежно від рівня мотивації досягнення успіху.

Посилання

1. Большакова Т.В., Большакова А.М. Професійні самоекспектації та мотивація досягнення студентів музично-виконавських спеціалізацій. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2018. Вип. 5. Т. 2. С. 77–82.
2. Гацелюк О.С. Мотивація досягнення успіху сучасних студентів ВНЗ. Актуальні проблеми психології в закладах освіти. 2022. № 7. С. 65–69. https://doi.org/10.31812/psychology.v7i.7260
3. Горні К. Невротична особистість нашого часу (The Neurotic Personality of our Time), 1937. / пер. з англ. Philosophical arkiv, Nyköping (Sweden), 2016. 186 с.
4. Гузенко В.А. Особливості переживання соціального страху з різними рівнями мотивації досягнень у юнацькому віці : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Одеса, 2009. 246 с.
5. Занюк С.С. Психологія мотивації. Київ : Либідь, 2002. 304 с.
6. Кияшко Д.Ю. Психологічні умови подолання страхів в юнацькому віці : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2014. 20 с.
7. Петрова А.С. Особливості психокорекції соціальних страхів у студентів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2015. 232 с.
8. Скляренко О.М. Психологічні детермінанти та психокорекція шкільних страхів у молодших школярів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2005. 246 с.
9. Терлецька Л., Кухар І. Взаємозв’язок страхів, фобій, тривожності із самоставленням особистості. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2020. № 1(11). С. 57–63. DOI: https://doi.org/10.17721/BSP.2020.1(11).11
10. Томчук С.М., Томчук М.І. Психологія тривоги, страху та агресії особистості в освітньому процесі : монографія. Вінниця : КВНЗ «ВАНО»,. 2018. 200 с.
11. Вплив мотивації досягнення успіху та уникнення невдач на властивості уваги кваліфікованих гандболісток / С. Федорчук та ін. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. С. 33–38. https://doi.org/10.32652/spmed.2022.2.33-38
12. Фройд З. Вступ до психоаналізу / пер. з нім. П. Таращука. Київ : Основи, 1998. 709 с.
13. Heckhausen Н. The Anatomy of achievement motivation. New York : Academic Press, 2013. 236 p.
14. Izard C.E. The Psychology of Emotions. New York : Plenum Press, 1991. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4899-0615-1
15. Murray А.Н. Explorations in Personality. Oxford University Press, 2007. 816 р.
16. Riemann F. Anxiety. Using Depth Psychology to Find a Balance in Your Life (translated by Greta Dunn), Munich / Basel : Ernst Reinhardt. 2008, 220 p.
Опубліковано
2024-12-06
Як цитувати
Шевченко, Н. Ф., & Пріт, О. С. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ СОЦІАЛЬНИХ СТРАХІВ ТА МОТИВАЦІЇ ДОСЯГНЕННЯ У СТУДЕНТСЬКОМУ ВІЦІ. Журнал сучасної психології, (4), 93-100. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-4-11