МЕХАНІЗМИ ТА ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В СТРУКТУРІ ОСОБИСТОСТІ
Анотація
У статті представлено теоретичний аналіз механізмів та детермінантів розвитку емоційного інтелекту в структурі особистості. Досліджено роль емоційного інтелекту (ЕІ) як інтегральної властивості особистості, що забезпечує ефективне сприйняття, розуміння, регулювання та використання емоцій у різних життєвих контекстах. Визначено два підходи до розуміння можливості розвитку ЕІ: статичний та динамічний. Розглянуто основні передумови до розвитку емоційного інтелекту, серед яких виокремлено біологічні, соціальні, вікові та професійно-формувальні чинники. Проаналізовано та узагальнено складові структурні компоненти, з яких складається емоційний інтелект, як-от: самоусвідомлення, саморегуляція, мотивація, емпатія, соціальні навички. Доведено, що розвиток самоусвідомлення базується на механізмах рефлексії, майндфулнес-практиках, ідентифікації та вербалізації емоцій, когнітивному переоцінюванні, розвитку емоційної пам’яті, самоспостереженні й моделюванні поведінки. Підвищення рівня саморегуляції досягається завдяки механізмам контролю емоцій, технікам релаксації та стрес-менеджменту, розвитку гнучкості мислення й адаптивності. Мотивація формується шляхом зміцнення внутрішньої мотивації, самомотивації та застосування методів ефективного планування цілей. Емпатія розвивається через аналіз емоцій інших, активне слухання та розпізнавання невербальних сигналів. Соціальні навички вдосконалюються завдяки покращенню комунікативної компетентності, навчанню співпраці в розв’язанні конфліктів і застосуванню технік впливу. На основі зазначених компонентів було визначено методики, які забезпечують розвиток емоційного інтелекту: ведення щоденника емоцій, техніки усвідомленості, медитація, SMART-цілі, тренінги з розвитку емпатії та комунікативних навичок. Дослідження механізмів і детермінантів емоційного інтелекту сприяє вдосконаленню освітніх стратегій, підвищенню ефективності управлінських процесів, розвитку психоемоційної культури та загального благополуччя особистості. Перспективи дослідження полягають в розробленні емпіричного вивчення розвитку емоційного інтелекту в структурі особистості на основі виведених механізмів та детермінатів розвитку.
Посилання
2. Власова О. І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку. Київ : Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. 308 с.
3. Дерев’янко С. П. Роль емоційного інтелекту в соціально-психологічній адаптації особистості. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Психологічні науки. Зб. наук. праць у 2-х т. Чернігів, 2013. Вип. 114. С. 64–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuPH_2013_114_15
4. Зарицька В. В. Психологія розвитку емоційного інтелекту у системі професійної підготовки фахівців гуманітарного профілю : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.07. Запоріжжя, 2012. 40 с.
5. Лящ О. Детермінанти та можливості формування емоційного інтелекту особистості. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2015. С. 210–216. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/13269/Liasch.pdf?sequence=1&isAllowed=y
6. Матійків І. М. Емоційна компетентність фахівця професій типу «людина-людина» : результати теоретичного дослідження. Науковий Вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2011. № 2. С. 109–121.
7. Носенко Е. Л., Коврига Н. В. Емоційний інтелект: концептуалiзацiя феномену, основні функції : монографія. Київ : Вища школа, 2003. 126 с.
8. Скріпаченко Т. Внутрішня мотивація та самодетермінація особистості. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». № 2(12). Запоріжжя, 2017. С. 137–142. URL : http://journalsofznu.zp.ua/index.php/psych/article/download/1025/982/
9. Титаренко Т. М. Соціально-психологічна реабілітація особистості: етапи, технології, техніки. Наукові студії із соціальної та політичної психології. 2018. Вип. 41. С. 157–167. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nsspp_2018_41_14
10. Федорчук В. М., Комарніцька Л. М. Емоційний інтелект як важливий чинник успішної підготовки психологів. Інклюзія і суспільство. 2023. Вип. 1. С. 108–114.
11. Чебикін О. Я., Павлова І. Г. Становлення емоційної зрілості особистості : монографія. Одеса : СВД М. П. Черкасов, 2009. 232 с.
12. Шпак М. Психологічні механізми розвитку емоційного інтелекту. Наука і освіта. 2014. Вип. 5. С. 104–109.
13. Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema. 2006. Vol. 18. Р. 13–25. URL: https://www.psicothema.com/pdf/3271.pdf
14. Baron-Cohen, S. The essential difference: The truth about the male and female brain. Basic Books. URL: https://www.researchgate.net/profile/Simon-Baron-Cohen/publication/232430614_The_Essential_Difference_The_Truth_About_The_Male_And_Female_Brain/links/547cdb7a0cf2cfe203c1fde2/The-Essential-Difference-The-Truth-About-The-Male-And-Female-Brain.pdf
15. Baumeister, R.F., Vohs, K.D., & Tice, D.M. The Strength Model of Self-Control. Current Directions in Psychological Science, 16(6), 351-355. URL: https://www.researchgate.net/publication/228079571
16. Doran, G. T. . There’s a S.M.A.R.T. Way to Write Management’s Goals and Objectives. Management Review, 70, 35–36. URL: https://community.mis.temple.edu/mis0855002fall2015/files/2015/10/S.M.A.R.T-Way-Management-Review.pdf
17. Ekman, P., & Friesen, W.V. Unmasking the Face. A Guide to Recognizing Emotions from Facial Clues. Los Altos, CA: Malor Books. 320 р.
18. Fredrickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218–226. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.218
19. Goleman D. Emotional intelligence. New York : Bantam Books, 1995. 352 р.
20. Gross, J. J., & John, O. P. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348–362. URL: https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348
21. Kabat-Zinn, J. Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain and illness. New York, NY: Delacorte.
22. Mayer J. D., Salovey P. What is emotional intelligence? Emotional development and EI: Educational implications / P. Salovey, D. Sluyter (eds.). New York : Basic Books, 1997. P. 3–34.
23. Ryan, R.M., & Deci, E.L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. URL: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68