РЕЛІГІЙНІ УЯВЛЕННЯ ЯК ВІДПОВІДЬ НА ЕКЗИСТЕНЦІЙНИЙ СТРАХ СМЕРТІ

Ключові слова: страх смерті, екзистенціалізм, християнство, буддизм, юдаїзм, тривога, релігійні вірування

Анотація

У статті розглянуто релігію як механізм, що допомагає людині долати екзистенційний страх смерті, який є однією з найглибших проблем людської свідомості. Страх смерті пронизує всі аспекти існування людини, формуючи її поведінкові стратегії, світогляд і культурну ідентичність. Автори аналізують наукові підходи до розуміння цього феномену, зокрема дослідження в галузі психології, філософії та соціології. Проаналізовано вплив страху смерті на свідомість і поведінку особистості, включно з формуванням позитивних і негативних адаптивних механізмів. Позитивний вплив полягає у здатності людини переосмислювати своє життя, знаходити нові сенси й підвищувати рівень особистісної свідомості, тоді як негативний вплив проявляється в ірраціональних страхах, психологічній нестабільності та уникненні важливих життєвих питань. Окрему увагу приділено ролі релігійних вірувань у подоланні екзистенційної тривоги. Наголошено, що релігія, створюючи символічні системи й пропонуючи концепції життя після смерті, допомагає людині приймати свою смертність як природну частину існування. Наприклад, у християнстві смерть сприймається як перехід до вічного життя, в буддизмі – як частина циклу перероджень, а в ісламі – як тимчасова зміна буття перед Судним днем. Індуїзм, юдаїзм і даосизм пропонують власні унікальні інтерпретації смерті, кожна з яких сприяє зниженню страху перед невідомістю через ритуали, вірування та морально-етичні норми. Розглянуто специфіку ставлення до смерті в первісних віруваннях, таких як тотемізм, фетишизм, магія й анімізм. У цих традиціях смерть сприймалася як продовження життя в іншій формі, а ритуали та магічні дії допомагали зменшити страх перед кінцевістю існування. Автори аналізують, як первісні релігії сприяли формуванню символічної матриці, яка з часом переросла в складніші системи вірувань і світоглядних концепцій. Особливу увагу приділено сучасним психологічним дослідженням, які вивчають конструктивний вплив усвідомлення смертності на особистісний розвиток. Зокрема, акцентовано, що екзистенційний страх може стати джерелом мотивації до саморозвитку, переосмислення цінностей і формування адаптивних механізмів. Підкреслено, що релігія відіграє ключову роль у формуванні позитивного світогляду, заснованого на прийнятті смерті як частини буття. Символічні системи, запропоновані релігіями, дозволяють людям знаходити сенс життя, долати тривогу перед невідомим і створювати емоційно-стабільні моделі поведінки. У статті стверджується, що сучасні психологічні та релігієзнавчі дослідження відкривають нові горизонти для розуміння того, як екзистенційний страх може стати джерелом особистісного зростання, якщо його інтегрувати в життєвий досвід. Таким чином, у статті запропоновано всебічний аналіз феномену страху смерті та ролі релігії в його подоланні з огляду на історичні, культурні та психологічні аспекти. Релігія постає як універсальний механізм, який дозволяє людині адаптуватися до екзистенційних викликів, зберігаючи внутрішню рівновагу та гармонію із собою і світом.

Посилання

1. Степура Є.В. Зв’язок щастя та сенсу життя із тривогою смерті. Габітус. 2022. Вип. 40. С. 71–76.
2. Мовчан М.М. Страх як проблема буття людини в соціальному середовищі : монографія. Полтава : ПУЕТ, 2019. 356 с.
3. Католик Г.В. Екзистенція страху життя і смерті в сучасних реаліях: мультимодальні та мультикультуральні аспекти (теоретичний та психотерапевтичний досвід) / за ред. Г. Католика. Львів : Місіонер, 2022. 352 с.
4. Мирончак К.В. Зустріч зі смертю: способи організації життєвого досвіду. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 136 с.
5. Ялом І. Вдивляючись у сонце : пер. з англ. В. Назаренко. Київ : Клуб сімейного дозвілля, 2021.
6. Вітюк І.К. Страх смерті як гуманітарна проблема сучасності. Актуальні правові та гуманітарно-економічні проблеми в період реформування демократичного суспільства. 2016. С. 171.
7. Колодний А. Буддизм – релігія без віри в надприродне. Українське релігієзнавство. 2009. № 2. С. 87–94.
8. Кравець П. Тримурті: космічні принципи та божественна єдність в індуїзмі. Humanities Studies. 2024. Т. 20. № 97. С. 193–199.
9. Lymar V. Розвиток змісту поняття «свобода» в іудаїзмі. Multiversum. Philosophical Almanac. 2022. № 2.1. С. 155–168.
10. Shepetiak O. The Negotiation on Death in the World Religions. Sophia. Human and Religious Studies Bulletin. 2023. Vol. 22. № 2. P. 59–64. URL: https://doi.org/10.17721/sophia.2023.22.12 (дата звернення: 21.01.2025).
11. Недзельська Ю. Таїнства в православ’ї та католицизмі: спільні та відмінні риси. Українське релігієзнавство. 2011. № 59. С. 146–154.
12. Kuryliak V.V. Теологічне підґрунтя принципів гігієни та зовнішнього вигляду вірян Церкви адвентистів сьомого дня. Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія. 2021. Т. 51. № 4. С. 132–148.
13. Sitarchuk R. Фактори становлення руху адвентистів. Науковий щорічник «Історія релігій в Україні». Інститут релігієзнавства – філія Львівського музею історії. 2010. № 20-1.
14. Fediuk V. Роберт Мензис, П’ятидесятниця. Це наша історія. Theological Reflections: Eastern European Journal of Theology. 2024. Т. 22. № 1. С. 269–274.
15. Сарапін О.В. До питання про конфесійну ідентифікацію Свідків Єгови. Культурологічний альманах. 2024. № 4. С. 88–97.
16. Панцир А.М. Гуманітарна діяльність Церкви Ісуса Христа Святих Останніх Днів. Zbiór artykułów naukowych. № 70.
Опубліковано
2025-02-25
Як цитувати
Данілова, Д. (2025). РЕЛІГІЙНІ УЯВЛЕННЯ ЯК ВІДПОВІДЬ НА ЕКЗИСТЕНЦІЙНИЙ СТРАХ СМЕРТІ. Журнал сучасної психології, (1), 44-49. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2025-1-5