ПСИХОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДІ З ІНВАЛІДНІСТЮ

  • О. Жарков Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0009-0002-2835-7186
Ключові слова: здібності, креативність, творча особистість, творча уява, інклюзивна освіта

Анотація

За останні роки в Україні відбулися конструктивні зміни не лише в соціальній політиці, а й в усвідомленні суспільством проблем інвалідів. На державному рівні реалізуються програми соціально-психологічної реабілітації та інтеграції молоді з обмеженими можливостями, вживаються заходи щодо забезпечення безперешкодної мобільності та взаємодії з навколишнім середовищем, але проблема соціальної адаптації залишається однією з головних проблем у сфері навчання, праці та особистісного розвитку молодих людей з обмеженими можливостями. Актуальним питанням сьогодення є розроблення ефективних стратегій психологічних механізмів соціальної адаптації та психологічної модифікації несприятливих стратегій для покращення життя, освіти, професійного розвитку та стосунків молодих людей з руховими розладами. Найбільш частими проблемами, з якими стикаються представники молоді з інвалідністю, є труднощі інтеграції в соціальне середовище. В організації навчально-виховного процесу особливу увагу слід приділяти соціально-психологічній адаптації та інтеграції здобувача освіти в групу, зокрема формуванню психологічної готовності педагогів до роботи з учнями з особливими освітніми потребами в гуманістичному напрямі. Основна мета статті полягає в теоретичному дослідженні психологічних особливостей творчих здібностей молоді з обмеженими можливостями та висвітленні результатів проведеного емпіричного дослідження щодо визначення рівня сформованості творчого потенціалу, творчої уяви і креативності як складників творчих здібностей особистості. Результати дослідження свідчать про те, що в молоді з обмеженими можливостями є середній рівень сформованості таких компонентів, як творчий потенціал, творча уява та креативність. Отримані дані можуть бути використані для розроблення комплексної корекційно-розвивальної програми розвитку творчих здібностей молоді з обмеженими можливостями розвитку. Таким чином, стрімка модернізація, реформування та збагачення змісту вищої освіти в нашій державі вимагають підготовки компетентних і висококваліфікованих спеціалістів, здатних приймати неочевидні рішення в нестандартних ситуаціях особистісно-професійної діяльності. Крім того, структура індивідуальної творчості поширюється і на людей, які працюють. Недостатній рівень теоретичної та емпіричної розробленості практичної проблеми вивчення механізмів психологічних особливостей, функціонування і творчих здібностей інвалідів (з обмеженими або особливими потребами) визначає актуальність і необхідність розгляду та розв’язання таких важливих питань.

Посилання

1. Авраменко І. Необхідність організації самостійної форми роботи студентів з особливими освітніми потребами у ВНЗ. Київ, 2022. С. 12–18.
2. Антонюк. Л. Вісник науково-дослідницької лабораторії інклюзивної освіти. № 2. Рівне : РОІППО, 2011. 43 с.
3. Гуменюк О.Є. Теорія і методика інноваційно-психологічного клімату загальноосвітнього навчального закладу : монографія. Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. 340 с.
4. Гуренко Ю. Діагностика творчих здібностей студентів гуманітарних спеціальностей. 2016. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPIPress/29216/1/Elita_2017_46_Hurenko_Diahnostyka.pdf
5. Іваннікова Г. Перспективи дослідження психологічного благополуччя молоді з інвалідністю. Київ, 2014. С. 194–196.
6. Кисельов К. Інтелект і креативність різних модальностей у структурі особистості майбутнього вчителя початкової школи. Науковий вісник ВО МНПУ Сухомлинського. 2017. № 2 (18). С. 92–96.
7. Малишевська Ю. Проблеми корекційного утворення в Україні. Умань : Уманський державний і педагогічний університет. 2013. С. 25–27.
8. Мельник Н. Інклюзивна освіта: наукові засади, проблеми та впровадження в загальноосвітній навчальний заклад: інформаційно-методичний бюлетень. 2011. 107 с.
9. Міщиха Л. Психологія творчості. Івано-Франківськ : Гостинець, 2007. 448 с.
10. Моляко В.О. Актуальні соціально-психологічні аспекти проблеми обдарованості. Обдарована дитина. 1998. № 1. С. 3–5 ; № 2. С. 2–6 ; № 3. С. 2–5.
11. Моляко В. Психологічна теорія творчості. 2004. С. 2–10.
12. Мусіка О. Криза творчої особистості: суб’єктно-ціннісний підхід до типології. Київ : Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України, 2001. С. 63–72.
13. Пашукова Т., Допіра А. Практикум із загальної психології. Київ : Знання, 2010. С. 61–70.
14. Психологічна енциклопедія / ред. О.М. Степанов. Київ : Академвидав, 2006. 424 с.
15. Рибалка В.В. Особистісний підхід як психолого-педагогічний принцип організації професійно-професійної підготовки шкільної молоді. Психологія особистісно орієнтованої професійної підготовки шкільної молоді : наук.-метод. посібник. Київ, Тернопіль : Підручники і посібники, 2002. С. 80–90.
16. Саврасов М.В. Емоційно-мотиваційні компоненти креативності особистості : дис. ... кандидат психол. наук : спец. 19.00.01 «Загальна психологія, історія психології». Харків. 2012. 224 с.
17. Сисоєва С.О. Основи педагогічної творчості : підручник. Київ : Міленіум, 2006. 346 с.
18. Фурман А.В. Теорія навчальних проблемних ситуацій: психолого-дидактичний аспект : монографія. Тернопіль : Астон. 2007. 164 с.
19. Чжоу Ян. Психологічні особливості розвитку творчих здібностей учнів-музикантів. Південна Україна. Нац. пед. ун-т імені К.Д. Ушинського. Одеса, 2010. 259 с.
20. Ягоднікова В. Принципи формування інноваційної спрямованості виховного процесу загальноосвітньої школи. Вінниця : Нова педагогічна думка, 2015. С. 133–138.
21. Яланська С. Психологія творчості. Полтава : Видавництво «Симон», 2018. 182 с.
22. Ямницький В.М. Розвиток життєтворчої активності особистості : теорія та експеримент : монографія. Одеса : ПНЦ АПН України, 2007. 362 с.
23. Gaillard J.M. The expression of psychodynamic forces in the paintings of Modigliani. Inter. J. Short-Term Psychotherapy. V. 7. 1992. P. 109–122.
Опубліковано
2025-02-25
Як цитувати
Жарков, О. (2025). ПСИХОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДІ З ІНВАЛІДНІСТЮ. Журнал сучасної психології, (1), 50-59. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2025-1-6