ОСОБЛИВОСТІ ТОЛЕРАНТНОСТІ ДО НЕВИЗНАЧЕНОСТІ СТУДЕНТІВ СОЦІОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ

  • Т. Кетлер-Митницька Т. Комунальний заклад вищої освіти «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-1665-4282
Ключові слова: толерантність до невизначеності, студенти, здобувачі вищої освіти соціономічні спеціальності, складні навчально-професійні ситуації

Анотація

У статті презентовано результати емпіричного дослідження особливостей толерантності до невизначеності здобувачів вищої освіти соціономічних спеціальностей в умовах війни. Розкрито специфіку діяльності фахівців соціономічної сфери, пояснено зростання вимог до професійної підготовки здобувачів вищої освіти для надання допомоги населенню у воєнні та повоєнні часи. Розглянуто толерантність до невизначеності як одну з внутрішніх передумов психологічного благополуччя й успішного професійного становлення молоді в умовах деякої невпорядкованості освітнього процесу, зумовленої війною. Показано професійну значущість толерантності до невизначеності студентів соціономічних спеціальностей. Наведено опис емпіричного дослідження толерантності до невизначеності здобувачів вищої освіти спеціальностей «Психологія», «Соціальна робота», «Спеціальна освіта» та «Початкова освіта» за методикою С. Баднера. За результатами тестування встановлено переважання середнього рівня толерантності до невизначеності. Більша частка опитаних переживає певні труднощі в разі зіткнення з непрогнозованими подіями, незнайомими або суперечливими навчальними ситуаціями в умовах війни, проте прагне розібратися в них та знайти нові шляхи успішного розв’язання завдань. З’ясовано, що респонденти мають високу толерантність до складних задач, сприймають їх як поштовх для саморозвитку та повнішого розкриття власного потенціалу. Підтверджено гіпотезу щодо існування кореляції між віком опитаних і толерантністю до новизни. Доросліші студенти частіше сприймають невизначені, неоднозначні умови як шанс, що може пояснюватися сформованістю в них навичок орієнтуватися в несподіваних ситуаціях. Спростовано гіпотези щодо існування значимих відмінностей показників толерантності до невизначеності в чоловіків та жінок, а також у здобувачів вищої освіти різних спеціальностей. Узагальнення отриманих нами результатів засвідчило достатній рівень толерантності до невизначеності опитаних студентів соціономічних спеціальностей, їх спроможність ефективно діяти у складних та непередбачуваних навчально-професійних ситуаціях під час повномасштабної війни.

Посилання

1. Сколота Е. Соціально-психологічні особливості соціономічних професій. Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи. 2023. № 3(62). Т. 1. С. 111–124.
2. Громова Г.М. Толерантність до невизначеності як чинник трансформації травматичного досвіду особистості : дис. … доктора філософії : 053 «Психологія». Київ, 2022. 208 с.
3. Гусєв А.І. Толерантність до невизначеності як чинник розвитку ідентичності особистості : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01. Київ, 2009. 233 с.
4. Теоретичні аспекти проблеми толерантності до невизначеності у психології. Grail of Science / Г. Чуйко та ін. 2023. № 30. С. 329–338.
5. Хілько С.О. Психологічні умови формування толерантності до невизначеності у майбутніх психологів : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2018. 279 с.
6. Кузікова С.Б. Толерантність до невизначеності: теоретико-емпіричні розвідки. Науковий вісник ХДУ. Серія «Психологічні науки». 2018. Том 1. № 3. С. 67–72.
7. Камінська О., Дружиніна І. Взаємозв’язок толерантності до невизначеності та рівня тривожності студентської молоді. Психологія: реальність і перспективи. 2023. Вип. 20. С. 69–76.
8. Порядін Є. Детермінанти розвитку професійної толерантності майбутніх соціальних працівників в умовах війни. Вісник Національного університету Чернігівський колегіум імені Т.Г. Шевченка. 2023. № 175. С. 73–77.
9. Склярова Г. До питання про ситуації невизначеності мирного та воєнного часу. Вчені записки Університету «КРОК». 2024. № 3(75). С. 254–258.
10. Шель Н., Осіпова О. Роль толерантності до невизначеності у професійній реалізації майбутніх психологів під час війни. Перспективи та інновації науки. 2024. № 8(42). С. 943–954.
11. Коробка І. М. Толерантність до невизначеності як психологічний ресурс суб’єктивного благополуччя молоді : дис. … доктора філософії : 053 «Психологія». Київ, 2023. 239 с.
12. El Khoury-Malhame M., Bou Malhab S., Chaaya R., Sfeir M., El Khoury S. Coping during socio-political uncertainty. Frontiers in psychiatry. 2024. № 14, P. 1–9.
13. Frenkel-Brunswik E. Intolerance of ambiguity as an emotional and perceptual personality variable. Journal of Personality. 1949. № 18. Р. 108–143.
14. Budner S. Intolerance of Ambiguity as a Personality Variable. Journal of Personality. 1962. Vol. 30. P. 29–50.
15. Барко В.Д., Кирієнко Л.А. Розроблення україномовного опитувальника толерантності до невизначеності для використання в національній поліції України. Наука і правоохорона. 2019. № 2 (44). С. 223–236.
Опубліковано
2025-02-25
Як цитувати
Кетлер-Митницька Т., Т. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ТОЛЕРАНТНОСТІ ДО НЕВИЗНАЧЕНОСТІ СТУДЕНТІВ СОЦІОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ В УМОВАХ ВІЙНИ. Журнал сучасної психології, (1), 60-66. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2025-1-7