ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ПРОГРАМИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УХВАЛЕННЯ РІШЕНЬ
Анотація
У статті представлено теоретичне обґрунтування програми підвищення ефективності ухвалення рішень в осіб юнацького віку. Описано результати теоретичного дослідження процесів рефлексії та ухвалення рішень і емпіричного вивчення кореляції між ними, які лягли в основу програми. Перелічено та схарактеризовано показники процесів рефлексії (здатність «адекватно описувати ситуацію/подію»; здатність «визначати основне та описувати власні думки і почуття»; здатність «ставити пошукові запитання»; здатність «відповідати на пошукові запитання та усвідомлювати умови ситуації, в якій це відбувається»; здатність «формулювати висновки»; здатність «описувати конкретні плани і цілі для майбутніх дій») та ухвалення рішень (здатність «формулювати мету і завдання діяльності»; здатність «адекватно описувати подію»; «творчість особистості»; здатність «порівнювати та визначати оптимальний варіант»; «рішучість особистості»; здатність «до вольової регуляції»). Представлено етапи реалізації програми (актуалізація знань і формування уявлень про процеси рефлексії та ухвалення рішень; вдосконалення здатностей, які лежать в основі процесу рефлексії; закріплення патернів ефективного ухвалення рішень) і наскрізні напрями роботи (формування уявлень; розвиток здатностей особистості; психологічний супровід). Основне завдання програми – розвиток здатностей процесу рефлексії, які входять у його психологічну структуру і мають середній та високий рівні кореляції з відповідними елементами психологічної структури процесу ухвалення рішень (здатності «адекватно описувати ситуацію/ подію і визначати основне та описувати власні думки й почуття»; здатність «відповідати на пошукові запитання та усвідомлювати умови ситуації, в якій це відбувається»; здатність «формулювати висновки»; здатність «описувати конкретні плани й цілі для майбутніх дій»). Відповідні зв’язки й основні елементи програми відображено в розробленій моделі. Обґрунтовано застосування принципів соціально-психологічного тренінгу як форми організації занять і прагматичної технології навчання для їх змістовного наповнення з метою максимізації результатів реалізації програми. Отримані результати мають практичне значення у сфері підвищення ефективності ухвалення рішень та перспективи в емпіричному розробленні проблематики впливу рефлексії на процес ухвалення рішень.
Посилання
2. Бугерко Я., Кузьминська Д. Рефлексивна організація процесу ухвалення рішень в юнацькому віці. Психологія і суспільство. 2024. Т. 90. № 2. С. 147–156. URL: https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/1294
3. Євдокимова Н.О. Соціально-психологічний тренінг як технологія розвитку особистості студента. Вісник Національного університету оборони України. 2014. № 4. С. 211–217. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2014_4_38
4. Коваленко В. Філософія освіти у спадщині Дж. Дьюї. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2011. № 10. С. 244–249. URL: https://moodle.ndu.edu.ua/file.php/1/NaykZap2010N11/vzd/vzd2.pdf
5. Короход Я.Д. Психологічні чинники прийняття рішень. Psychological journal. 2020. № 6. С. 164–172. URL: https://doi.org/10.31108/1.2020.6.3.16
6. Мілютіна К.Л. Теорія та практика психологічного тренінгу : навч. посіб. Київ : МАУП, 2004. 192 с. URL: https://maup.com.ua/ua/navchannya-u-maup/library/pidruchniki/psihologiya/teoriya_ta_praktika_psihologichnogo_treningu.html
7. Обискалов І.С. Рефлексія: поняття, види, функції, психологічна структура. Журнал сучасної психології. 2023. № 4 (31). С. 47–57. URL: https://doi.org/10.26661/2310-4368/2023-4-6
8. Павленко В. Методи проблемного навчання. Нові технології навчання: наук.-пед. зб. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. 2014. № 81. С. 75–79. URL: http://eprints.zu.edu.ua/13197/1/1.pdf
9. Помиткіна Л.В. Психологічні механізми переживання особистості у процесі прийняття стратегічних життєвих рішень. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2016. № 31. С. 341–354. URL: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/157889/157183
10. Рогозіна Л.А., Негур А.А., Залюбівська О.Б. Педагогічні ідеї Д. Дьюї у світлі сучасних освітніх тенденцій. 2017. С. 1–4. URL: https://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/17719/2273.pdf?sequence=3&isAllowed=y
11. Ромащенко І. Проблемне навчання як один із методів стимулювання навчальної діяльності студентів. Молодь і ринок. 2011. № 6. С. 32–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2011_6_8
12. Сазонова О.В. Мотиваційні особливості процесу прийняття рішень. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2017. № 35. С. 383–400. URL: http://zum.onu.edu.ua/index.php/2227-6246/article/download/157274/156524
13. Санніков О.І. Когнiтивнi чинники прийняття рiшень особистiстю. Науковий вiсник Херсонського державного унiверситету. 2020. № 3. С. 38–46. URL: https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2020-3-5 (дата звернення: 12.07.2023).
14. Сошина Ю.М. Соціально-психологічний тренінг як засіб формування ціннісно-смислових настановлень. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Т. 2. № 1. С. 74–78. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2014_1(2)__15
15. Степура Є.В. Ціннісно-смислові чинники прийняття рішень особистістю в умовах невизначеності : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Київ, 2016. 21 с. URL: http://psychology-naes-ua.institute/files/pdf/avtoreferat_stepura_1462349480.pdf
16. Трегуб О.Д. Методика організації проблемного навчання студентів-педагогів. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2014. № 33. С. 196–199.
17. Цуркан Т.Г., Красій Н.Б. Шлях до успіху особистості – через проблемне навчання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 10(54). С. 313–318. URL: https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2434.
18. Шевченко Н., Обискалов І. Змістовні компоненти процесу ухвалення рішень: поняття, психологічна структура та чинники. Psychological journal. 2023. Т. 9 № 4. С. 7–18. URL: https://doi.org/10.31108/1.2023.9.4.1
19. A cognitive modeling approach to strategy formation in dynamic decision making / S. Prezenski et al. Frontiers in psychology. 2017. No. 8. P. 1–18. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01335.
20. Donovan S.J., Güss C.D., Naslund D. Improving dynamic decision making through training and self-reflection. Judgment and decision making. 2015. Vol. 10, no. 4. P. 284–295. URL: https://doi.org/10.1017/s1930297500005118
21. Factors confounding the assessment of reflection: a critical review / S. Koole et al. BMC medical education. 2011. Vol. 11, no. 1. P. 1–9. URL: https://doi.org/10.1186/1472-6920-11-104
22. Fischhoff B., Broomell S.B. Judgment and decision making. Annual review of psychology. 2020. Vol. 71, no. 1. P. 331–355. URL: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010419-050747
23. Gonzalez C. Decision-making: a cognitive science perspective. The oxford handbook of cognitive science. Oxford, 2017. P. 249–264. URL: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199842193.013.6
24. Heuristics and biases: the psychology of intuitive judgment / ed. by T. Gilovich, D. Griffin, D. Kahneman. Cambridge University Press, 2002. 874 p. URL: https://doi.org/10.1017/CBO9780511808098