ПСИХОЛОГІЧНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЗДОБУВАЧІВ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА ПРАКТИЧНІ ПЕРСПЕКТИВИ

Ключові слова: психологічне благополуччя, медична освіта, здобувачі освіти, міжнародний досвід, психічне здоров’я, психологічна підтримка

Анотація

У статті розглянуто феномен психологічного благополуччя здобувачів медичної освіти в контексті сучасних викликів освітнього середовища України. Представлено класичні підходи, а також сучасні концепції, які формують актуальні уявлення про психологічне благополуччя особистості. Відповідно до підходів, що представлені в даному огляді, розглядаються також психодіагностичні методики для оцінювання психологічного благополуччя здобувачів медичної вищої освіти. Виявлено дискусійні питання, які вимагають розв’язання в контексті вивчення феномену, зокрема відсутність єдиного підходу в теорії і практиці дослідження психологічного благополуччя, недостатня інтеграція міжнародного досвіду та обмеженість адаптованих психодіагностичних інструментів для моніторингу досліджуваних параметрів благополуччя. Обґрунтовано важливість створення національних програм підтримки психологічного благополуччя студентів, які враховуватимуть специфіку освітнього процесу в медичних закладах вищої освіти України. Зокрема, акцент зроблено на необхідності міждисциплінарних підходів, які враховують соціальні, емоційні та освітні аспекти забезпечення психологічного благополуччя в процесі навчання. Дослідження розширює уявлення про феномен психологічного благополуччя здобувачів медичних ЗВО, аналізуючи теоретичні підходи й практичні заходи для покращення їхнього психічного здоров’я та окреслюючи ключові проблеми цієї сфери в Україні. Отримані результати можуть бути основою для подальших досліджень і розроблення практичних програм і рекомендацій із підтримки психічного здоров’я здобувачів закладів медичної вищої освіти України.

Посилання

1. Haykal K.A., Pereira L., Power A., Fournier K. Medical student wellness assessment beyond anxiety and depression: A scoping review. PLoS ONE, 2022. Vol. 17, No. 10, e0276894. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0276894
2. Quek T.T.-C., Tam W.W.-S., Tran B.X., Zhang M., Zhang Z., Ho C.S.-H., Ho R.C.-M. The global prevalence of anxiety among medical students: a meta-analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019. Vol. 16, No. 15, 2735. https://doi.org/10.3390/ijerph16152735
3. Bhugra D., Molodynski A. Well-being and burnout in medical students: challenges and solutions. Irish Journal of Psychological Medicine. 2024. Vol. 41, No. 2. P. 175–178. https://doi.org/10.1017/ipm.2022.26
4. Савелюк Н. Психологічне благополуччя студентської молоді: порівняльний аналіз у ковідному і воєнному контекстах. Психологічні перспективи. 2022. Вип. 39. С. 322–340. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-39-sav
5. Fedotova Z. Specific aspects of medical students’ mental health during the COVID-19 pandemic. Psychosomatic Medicine and General Practice. 2021. Vol. 6, №. 1, e0601321. https://doi.org/10.26766/pmgp.v6i1.321
6. Коструба Н., Поліщук З. Психологічне благополуччя студентів у період війни: емпіричний аналіз. Психологічні перспективи. 2022. Вип. 40. С. 51–61. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2022-40-kos
7. Spitsyna L., Wilhelm P. CBT in a changing world: Migration and cultural diversity. Abstracts of the 53rd EABCT Congress, October 4–7, 2023, Antalya, Turkey. https://jcbpr.org/storage/upload/pdfs/1707487460-en.pdf
8. Picker-Roesch C., Lang J. Stress and career aspirations: a longitudinal study with medical students. Frontiers in Psychology. 2024. Vol. 15, 1449111. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1449111
9. Zhang W., Balloo K., Hosein A., Medland E. A scoping review of well-being measures: conceptualisation and scales for overall well-being. BMC Psychology. 2024. Vol. 12, No. 1, 585. https://doi.org/10.1186/s40359-024-02074-0
10. Ryff C.D. Psychological well-being revisited: advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics. 2014. Vol. 83, No. 1. P. 10–28. https://doi.org/10.1159/000353263
11. Bradburn N.M. The Structure of Psychological Well-Being. Chicago : Aldine Publishing Company, 1969. 318 p. https://doi.org/10.1017/S0033291700007637
12. Diener E. Subjective Well-Being. Psychological Bulletin. 1984. Vol. 95, No. 3. P. 542–575
13. Ryff C.D. Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology. 1989. Vol. 57, No. 6. P. 1069–1081. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
14. Seligman M.E.P. Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realize Your Potential for Lasting Fulfillment. New York, 2002. 336 p.
15. Пахоль Б.Є. Суб’єктивне та психологічне благополуччя: сучасні і класичні підходи, моделі та чинники. Український психологічний журнал. 2017. Т. 1. № 3. С. 80–104.
16. Спіцина Л.В. Дослідження стану психологічного здоров’я вимушених мігрантів з України у Швейцарії та інших країнах Європи. Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції «Забезпечення психологічної підтримки та адаптації українців у повоєнний період», 21–22 листопада
2024 р. Київ : КРОК, 2024. URL: https://conf.krok.edu.ua/Geoeconom/PPSAU-2024/schedConf/presentations?searchInitial=%D0%A1&track=
17. Bloch-Jorgensen Z.T., Cilione P.J., Yeung W.W.H., Gatt J.M. Centeredness theory: understanding and measuring well-being across core life domains. Frontiers in Psychology. 2018. Vol. 9, 610. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00610
18. Ciofu V., Marian A.L., Apostol M.M., Chiriac L.E. Differential explanations of psychological well-being according to clinical personality patterns. Current Psychology. 2024. Vol. 43, No. 46. P. 35492–35507.
19. Chaaban J., Irani A., Khoury A. The composite global well-being index (CGWBI): A new multidimensional measure of human development. Social Indicators Research. 2016. Vol. 129. P. 465–487. https://doi.org/10.1007/s11205-015-1112-5
20. Pinar M. Multidimensional well-being and inequality across the European regions with alternative interactions between the well-being dimensions. Social Indicators Research. 2019. Vol. 144, No. 1. P. 31–72. https://doi.org/10.1007/s11205-018-2047-4
21. Steele L. Holistic Well-Being: Mental, Physical, and Spiritual. In: Leal Filho W., Wall T., Azul A.M., Brandli L., Özuyar P.G. (eds). Good Health and Well-Being. Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals. Cham: Springer, 2020. P. 373–382. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95681-7_1
22. Yang X., Wang M., Wang J., Zhang S., Yang X., Zhao L. Physical literacy and health of Chinese medical students: the chain mediating role of physical activity and subjective well-being. Frontiers in Public Health. 2024. Vol. 12, 1348743. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1348743
23. Yu J., Chae S. The mediating effect of resilience on the relationship between the academic burnout and psychological well-being of medical students. Korean Journal of Medical Education. 2020. Vol. 32, No. 1. P. 13–21. https://doi.org/10.3946/kjme.2020.149
24. Butler J., Kern M.L. The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International Journal of Wellbeing. 2016. Vol. 6, No. 3. P. 1–48. https://doi.org/10.5502/ijw.v6i3.526
25. Donaldson S.I., van Zyl L.E., Donaldson S.I. PERMA+ 4: A framework for work-related wellbeing, performance and positive organizational psychology 2.0. Frontiers in Psychology. 2022. Vol. 12, 817244. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.817244
26. Fazia T., Bubbico F., Nova A., Buizza C., Cela H., Iozzi D., Calgan B. et al. Improving stress management, anxiety, and mental well-being in medical students through an online Mindfulness-Based Intervention: a randomized study. Scientific Reports. 2023. Vol. 13, No. 1, 8214. https://doi.org/10.1038/s41598-023-35483-z
27. Tennant R., Hiller L., Fishwick R., Platt S., Joseph S., Weich S., Parkinson J. et al.The Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale (WEMWBS): development and UK validation. Health and Quality of Life Outcomes. 2007. Vol. 5, 63. https://doi.org/10.1186/1477-7525-5-63
28. Dyrbye L.N., Szydlo D.W., Downing S.M., Sloan J.A., Shanafelt T.D. Development and preliminary psychometric properties of a well-being index for medical students. BMC Medical Education. 2010. Vol. 10, 8. https://doi.org/10.1186/1472-6920-10-8
29. Гранкіна-Сазонова Н.В. Психологічне благополуччя та життєстійкість студентів-психологів як важливі чинники освоєння професії. Психологічний часопис. 2018. Т. 7. Вип. 17. С. 23–42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/psch_2018_7_4
30. Власенко І.А., Рева О.М. Модель збереження психологічного здоров’я студентської молоді в Україні. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Психологічні науки. 2020. Вип. 3. С. 90–99.
31. Забаровська С.М., Кресан О.Д. Методика дослідження психологічного благополуччя особистості. Психологічний часопис. 2021. Т. 7. Вип. 9. С. 99–107. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.9.8
32. Гупаловська О.В. Опитувальник психологічної діагностики суб’єктивного сексуального благополуччя. Psychological Journal. 2021. Т. 7. Вип. 8. С. 18–39. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.8.2
33. Кашлюк Ю.І. Основні чинники, які впливають на психологічне благополуччя особистості. Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 34. С. 170–186. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2016_34_16
34. Бондарчук О.І., Пінчук Н.І. Професійне психологічне благополуччя освітян та особливості його підтримки в кризових умовах сьогодення. Київський журнал сучасної психології та психотерапії. 2023. Т. 5. № 1. С. 5–14. https://doi.org/10.48020/mppj.2023.01.01
35. Сердюк Л.З. Фактори психологічного благополуччя студентів. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2018. Т. 6. № 14. С. 51–59.
36. Kötter T., Fuchs S., Heise M., Riemenschneider H., Sanftenberg L., Vajda C., Voigt K. What keeps medical students healthy and well? A systematic review of observational studies on protective factors for health and well-being during medical education. BMC Medical Education. 2019. Vol. 19, No. 1. P. 94. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1532-z
37. Dong S., Ge H., Su W., Guan W., Li X., Liu Y., Yu Q. et al. Enhancing psychological well-being in college students: the mediating role of perceived social support and resilience in coping styles. BMC Psychology. 2024. Vol. 12, No. 1. 393. https://doi.org/10.1186/s40359-024-01902-7
38. Grossman P., Niemann L., Schmidt S., Walach H. Mindfulness-based stress reduction and health benefits. A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research. 2004. Vol. 57, No. 1. P. 35–43. https://doi.org/10.1016/S0022-3999(03)00573-7
39. Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?». URL: https://howareu.com
Опубліковано
2025-02-25
Як цитувати
Спіцина, Л., & Жеманюк, С. (2025). ПСИХОЛОГІЧНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЗДОБУВАЧІВ МЕДИЧНОЇ ОСВІТИ: ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ТА ПРАКТИЧНІ ПЕРСПЕКТИВИ. Журнал сучасної психології, (1), 106-117. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2025-1-13