ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНО-ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА СПРАВЕДЛИВОСТІ В МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

  • Д. О. Матвєєв Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0003-1302-1185
Ключові слова: справедливість, інтеріоризація цінності, совісність, самоставлення, емпатія, студенти-юристи, навчання у ЗВО

Анотація

У статті здійснено психологічний аналіз особливостей розвитку емоційно-ціннісного компонента справедливості в майбутніх юристів у процесі професійної підготовки. Визначено, що справедливість є ключовою професійною якістю юриста, яка інтегрує когнітивні, емоційні та поведінкові аспекти, проте саме емоційно-ціннісна складова відіграє провідну роль у формуванні моральних орієнтирів, совісті, емпатії й здатності діяти морально та відповідально. Теоретичне підґрунтя дослідження базується на працях Дж. Роулза, Л. Кольберга, Дж. Реста, Д. Нарваез, а також українських дослідників І. Д. Беха, Л. В. Клочек, Р. В. Каламаж, В. І. Волошиної, які підкреслюють значення емоційної залученості та самоставлення у становленні моральності. Для емпіричного вивчення застосовано комплекс психодіагностичних методик: «Шкала совісності» (Р. Кеттел, модифікація Л. Клочек), «Шкала прийняття інших» (В. І. Волошиної) й «Тест-опитувальник самоставлення (ОСО)». У дослідженні взяли участь 118 студентів юридичних спеціальностей Центральноукраїнського державного університету імені В. Винниченка. Результати показали, що понад 60% респондентів демонструють високе дотримання моральних принципів, близько 80% негативно реагують на несправедливість, водночас майже дві третини здатні до неправдивої поведінки без зовнішніх ознак. У сфері міжособистісної взаємодії 45,8% студентів виявили толерантне ставлення до інших, тоді як понад 40% схильні до соціального песимізму. У структурі самоставлення зафіксовано переважно позитивну аутосимпатію й високий рівень самоінтересу, але також значну самокритичність і прагнення до внутрішніх змін. Узагальнені результати дають змогу зробити висновок про суперечливість емоційно-ціннісного профілю майбутніх юристів: з одного боку, достатньо сформовані моральні орієнтири та позитивне ставлення до себе, з іншого – проблеми з емпатією, прийняттям інших та автономністю. Показано необхідність цілеспрямованої психолого-педагогічної роботи в закладах вищої освіти для розвитку емоційно-ціннісної сфери студентів, зокрема через упровадження тренінгів з емпатії, курсів професійної етики, рефлексивних практик і програм психологічного супроводу.

Посилання

1. Rawls J. A Theory of Justice. Cambridge, MA: Belknap Press, 1971. 538 p. URL: https://www.jstor.org/stable/j.ctvjf9z6v.
2. Kohlberg L. Essays on Moral Development. Volume II: The Psychology of Moral Development. San Francisco : Harper & Row, 1984. 729 p. URL: https://archive.org/details/essays-on-moral-developmentvolume-ii.-the-psychology-of-moral-development-the-n/mode/2up.
3. Narvaez D., Lapsley D. K. (Eds.). Moral Development, Self, and Identity. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 2004. 385 p. URL: https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9781135632335_A24932165/preview-9781135632335_A24932165.pdf.
4. Проєкт Концепції реформи юридичної (правничої) освіти. 19.12.2024. URL: https://kompravpol.rada.gov.ua/uploads/documents/34815.pdf.
5. Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку. Київ : Академія, 2012. 256 с.
6. Клочек Л. В. Дослідження ціннісної рефлексії у педагогів. Проблеми сучасної психології. 2018. Вип. 40. С. 163–173. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pspl_2018_40_15.
7. Каламаж Р. В. Психологія становлення професійної Я-концепції майбутніх юристів : монографія. Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2009. 404 с.
8. Волошина В. І. Психологія емпатії та прийняття інших : монографія. Київ : Ліра-К, 2019. 245 с.
9. Rotenberg K. J. The Trust Value Basis of Children’s and Adolescents’ Interpersonal Trust. Rotenberg K. J. (Ed.). Interpersonal Trust during Childhood and Adolescence. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. P. 27–53.
10. Yamagishi T., Yamagishi M. Trust and Commitment in the United States and Japan. Motivation and Emotion. 1994. Vol. 18(2). P. 129–166. https://doi.org/10.1007/BF02249397.
Опубліковано
2025-11-28
Як цитувати
Матвєєв, Д. О. (2025). ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНО-ЦІННІСНОГО КОМПОНЕНТА СПРАВЕДЛИВОСТІ В МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ. Журнал сучасної психології, (4), 52-59. https://doi.org/10.26661/2786-7471/2025-4-6