ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДІ

  • Т. І. Мельничук Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-5205-9958
  • І. К. Зубіашвілі Інститут психології імені Г. С. Костюка Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0003-3642-8159
Ключові слова: підприємницька компетентність, юнацький вік, компетенції, компоненти компетентності, психологічна підтримка, фасилітаторство

Анотація

У статті досліджено психологічні особливості розвитку підприємницької компетентності молоді як інтегративного особистісного утворення, що формується на перетині мотиваційного, когнітивного, діяльнісного та рефлексивно-ціннісного компонентів. У межах дослідження запропоновано інтегративну технологію психологічного забезпечення розвитку підприємницької компетентності, яка включає цільовий компонент (орієнтований на розвиток готовності до підприємницької діяльності, самореалізації й інноваційного мислення) й інструментальний (методичний) компонент, що передбачає використання психологічних інструментів, спрямованих на формування внутрішньої мотивації, стресостійкості, адаптивності та навичок прийняття рішень в умовах невизначеності. Особливу увагу приділено розвитку компетенцій щодо генерації підприємницьких ідей як базової умови становлення підприємницького потенціалу особистості. Описано механізми психолого-педагогічного забезпечення розвитку підприємницької компетентності, які стимулюють креативність, інноваційність, уміння бачити можливості в середовищі й перетворювати їх на практичні ініціативи. Доведено, що ефективне забезпечення розвитку підприємницької компетентності можливе лише в умовах поєднання системної психологічної підтримки, освітнього фасилітаторства й формування соціального капіталу молоді. Серед учасників дослідження зафіксовано вищий за середній рівень підприємницької компетентності; у юнаків ця тенденція виражена значно сильніше. На основі аналізу українських і міжнародних підходів (EntreComp, OECD, Johannisson) окреслено основні напрями психологічного впливу на розвиток підприємницької компетентності як ресурсу самореалізації молодої особистості. Запропоновано практичні рекомендації щодо впровадження системної психологічної підтримки в межах освітніх інституцій. Матеріал буде корисним для практичних психологів, освітніх фасилітаторів, педагогів-інноваторів, фахівців молодіжної політики й науковців, які досліджують психологічні особливості проблеми розвитку підприємницької компетентності.

Посилання

1. Бондар В. Поняття «підприємницька компетентність» у науковому дискурсі. Молодий вчений. 2022. № 6. С. 267–275.
2. Коваленко О. В. Концепція життєвого циклу підприємства та кризові фактори. Бізнес навігатор. Серія «Економіка». 2020. С. 93–103.
3. Матукова Г. І. Підприємницька компетентність майбутніх фахівців економічного профілю: теорія і практика : монографія. Кривий Ріг : Чернявський Д. О., 2020. 539 с.
4. Прищепа С. М. Сутність та зміст поняття підприємницька компетентність. Молодий вчений. 2021. № 5. С. 367–370.
5. Ткачов А. С. Формування підприємницької компетентності у високоздібних учнів підліткового віку (на прикладі суспільствознавчих предметів). EDUCATIONAL CHALLENGES. 2018. № 59. С. 112–119.
6. Шапран О. І. Сутність і структура підприємницької компетентності майбутніх економістів. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 5. С. 136–141.
7. Carter S., Ram M. Reassessing Portfolio Entrepreneurship. Small Business Economics. 2003. № 21. Р. 371–380. https://doi.org/10.1023/A:1026115121083.
8. Neck H. M., Greene P. G. Entrepreneurship Education: Known Worlds and New Frontiers. Journal of Small Business Management. 2011. № 49. Р. 55–70. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-627X.2010.00314.x.
9. Popova E., Vasylieva S., Agarkova N. Innovative education processes at the beginning of the XXI century. Wissenschaft für den modernen menschen. wirtschaft, management, tourismus, bildung, philosophie, gesetz. Book 1. Part 1. Karlsruhe : NetAkhatAV, 2020. Р. 116–125.
10. OECD. The Future of Education and Skills: Education 2030, 2018. https://www.oecd.org/education/2030-project/.
11. Grant A. M., Franklin J., Langford P. The Self-Reflection and Insight Scale: A new measure of private selfconsciousness. Social Behavior and Personality. 2012. № 30(8). Р. 835.
12. Johannisson B. University training for entrepreneurship: Swedish approaches. Entrepreneurship & Regional Development. 2021. № 3(1). P. 67–82. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08985629100000005.
13. Jeffery S., McMullen and Dean A. Shepherd. Entrepreneurial Action And The Role Of Uncertainty In The Theory Of The Entrepreneur. AMR. 2006. № 31. P. 132–152. https://doi.org/10.5465/amr.2006.19379628.
14. Vogel-Scibilia S.E., McNulty K.C., Baxter B., Miller S., Dine M., Frese F.J. The recovery process utilizing Erikson’s stages of human development. Community Ment Health J. 2009. № 45(6). Р. 405–414. DOI: 10.1007/s10597-009-9189-.
15. Fadjukoff P., Pulkkinen L., Kokko K. Identity formation in adulthood: A longitudinal study from age 27 to 50. Identity (Mahwah, N J). 2016. № 16(1). Р. 8–23. DOI: 10.1080/15283488.2015.1121820.
Опубліковано
2025-11-28
Як цитувати
Мельничук, Т. І., & Зубіашвілі, І. К. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДІ. Журнал сучасної психології, (4), 60-69. https://doi.org/10.26661/2786-7471/2025-4-7