Саморозвиток особистості в системі психологічних понять
Анотація
Сучасний соціально-політичний устрій суспільства, як ніколи раніше, вимагає активного включення людини в процес власної життєтворчості, висуває вимоги до неї як до активного суб’єкта власного перетворення, суб’єкта особистісного саморозвитку. Метою даного дослідження є теоретично дослідити психологічні особливості особистісного саморозвитку у системі психологічних категорій. На основі теоретичного аналізу саморозвиток особистості визначено як свідому, цілеспрямовану і самокеровану активність особистості, мета якої полягає в позитивній самозміні, що і забезпечує особистісне зростання, самовдосконалення, характеризується рухом від Я-реального до Я-потенційного і його досягненням на рівні зовнішніх проявів активності. Перспективи подальших досліджень цієї проблематики полягають у визначенні рівнів та стадій саморозвитку особистості, необхідності побудови концептуальної моделі, а також розробці діагностичного інструментарію у руслі досліджуваного феномену.
Посилання
2. Деркач А.А. Акмеологическая культура личности: содержание, закономерности, механизмы развития / А.А. Деркач, Е.В. Селезнева. — М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2006, — 496 с.
3. Клочко В.Е. Самореализация личности: системный взгляд / В.Е. Клочко, Э.В. Галажинский. — Томск: ТГУ, 2000. — 163 с.
4. Коростылева Л.А. Психология самореализации личности: основные сферы жизнедеятельности: дис. ... докт. психол. наук: 19.00.01 / Л.А. Коростылева; С.- Петерб. гос. ун-т. — СПб., 2001. — 398 с.
5. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк, [за ред. Л.М. Проколієнко]. — K.: Радянська школа, 1989. — 608 с.
6. Кроник A.A. Life Line и другие новые методы психологии жизненного пути / [сост. и общ. ред. А.А. Кроник]. — М.: Прогресс, Культура, 1993. — 230 с.
7. Лазурский А.Ф. Классификация личностей. Психология индивидуальных различий: хрестоматия / Лазурский А.Ф., Гиппенрейтер Ю.Б., Романова В. Я. — М.: ЧеРо, 2000. — 776 с.
8. Маслоу А. Новые рубежи человеческой природы / [пер. с англ. Г. Балл, А. Попогребский]. — М.: Смысл, 1999. — 425 с.
9. Мясищев В. И. Психология отношений. Избранные психологические труды / В. И. Мясищев. — М.: Ин-т практ. психологии; Воронеж: НПО "МОДЭК", 1995. — 356 с.
10. Овчаренко В. И. Англо-русский психоаналитический словарь / В. И. Овчаренко. — М.: 2003. — 808 с.
11. Ортега-и-Гассет X. О спортивно-праздничном чувстве жизни / X. Ортега-и-Гассет // Философские науки. — 1991. — № 12. — С. 137–152.
12. Перлз Ф. Внутри и вне помойного ведра / [пер. с англ. Ф. Перлз, П. Гудмен, Р. Хефферлин]. — СПб.: Петербург XXI век, 1995. — 448 с. — (Практикум по гештальттерапии).
13. Пряжников Н.С. Личностное самоопределение в преклонном возрасте / Пряжников Н.С., Фельдштейн Д.И., Асмолов А.Г. // Мир психологии: научно-методический журнал. — Самара. — 1999. — №2. — С.111–123.
14. Роджерс K. Клиент-центрированная психотерапия. Теория, современная практика и применение / К. Роджерс. М.: Изд-во Института Психотерапии, 2007. — 560 с. — (Серия: Золотой фонд психотерапии).
15. Рубинштейн С.Л. Принцип творческой самодеятельности / С.Л. Рубинштейн // Избранные философско- психологические труды. Основы онтологии, логики и психологи. — М.: Наука. — 1997. — С. 433–439.
16. Слободчиков В.И. Психология развития человека: развитие субъективной реальности в онтогенезе [учебное пособие] / В.И. Слободчиков, Е.И. Исаев. — М.: Школьная пресса, 2000. — 416 с.
17. Фэйдимен Дж. Теория и практика личностно-ориентированной психологии. Методика персонального и социального роста / [пер. с англ. Дж. Фэйдимен, Р. Фрейгер]. — М.: Три Л, 1996. — Т. 1,2. — 420 с.
18. Юнг К.Г. Структура психики и процесс индивидуации / К.Г. Юнг; [пер. Т. А. Ребеко]. — М.: Наука, 1996. — 269 с.
19. Ямницький В.М. Розвиток життєтворчої активності особистості: теорія та експеримент [монографія] / В.М. Ямницький. — Одеса: ПНЦ АПН України; СВД Черкасов М. П., 2006. — 362 с.