Взаємозв’язок емоційного вигорання та особистісної зрілості у студентському віці

  • Н.О. Губа
  • А.В. Смирнова
Ключові слова: емоційне вигорання, особистісна зрілість, студенти, чинники вигорання, особистісні характеристики

Анотація

У статті за допомогою теоретичного аналізу виявлено, що існує взаємозв’язок між емоційним вигоранням та особистісною зрілістю у студентів. Вивчено специфіку феномену вигорання, надано характеристику цього явища та визначено фактори його виникнення. Авторами також було проаналізоване поняття особистісної зрілості, її основні характеристики та складові. Доведено, що визначну роль у виникненні вигорання у студентів відіграють такі характеристики особистості, як адаптивність, вміння будувати конструктивні відносини з людьми, вміння брати на себе відповідальність за свої дії, здатність до самомотивації та самоорганізації. Тобто особистісна зрілість є ключовим фактором, що впливає на вигорання студентів.

Посилання

1. Ананьев В.А. Основы психологи здоровья. Книга 1. Концептуальные основы психологи здоровья / В.А. Ананьев. – СПб.: Речь, 2006. – 384 с.
2. Асмолов, А.Г. Психология личности: Учебник / А.Г. Асмолов. М.: Изд-воМГУ, 1990.- 367 с.
3. Божович, Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе /Л.И.Божович // Возрастная и педагогическая психология: Тексты /Сост. и коммент. Шуаре Марта О. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1992. - С. 190-210.
4. Бойко, В.В. Синдром "эмоционального выгорания" в профессиональном общении. – СПб.: Питер, 1999. – 105 с.
5. Братченко С.Р., Миронова М.Р. Личностный рост и его критерии // Психологические проблемы самореализации личности. Научный сборник / Под ред.. А.А. Крылова, Л.А. Коростелевой. СПб, 1997. – с. 38-46
6. Братусь, Б.С. К проблеме нравственного сознания в культуре уходящего века / Б.С.Братусь // Вопросы психологии. 1993. -№ 1. - С. 613.
7. Зайчикова Т.В. Профілактика та подолання синдрому “професійного вигорання” у вчителів: соціально-психологічні та гендерні аспекти. Навчальна програма / За наук. ред. Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2004. – 24 с.
8. Маслоу, А. Мотивация и личность / Абрахам Г. Маслоу; Пер. с англ. Татлыбаева А. М.. СПб.: Евразия, 1999. - 479 с.
9. Олпорт, Г., Личность нормальная и аномальная / Гордон В. Олпорт // Становление личности: Избранные труды. М.: Смысл, 2002 (а). – с. 35-45.
10. Перлз Ф. Гештальт-семинары – М.:Институт Общегуманитарных Исследований. 2008. – 352 с.
11. Салливан Г.С. Интерперсональная теория в психиатрии / Гарри Стэк Салливан; Пер. с англ. О. Исаковой. М.: КСП+ СПб.:1. Ювента, 1999. – с. 345
12. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти / Навч. посіб. / За наук. ред. С.Д. Максименка, та ін. – 2-е вид. – К.: Міленіум, 2006. – 368 c.
13. Соловьев А.В. Зрелая личность: понятийный анализ / А.В.Соловьев // Психологический статус личности в различных социальных условиях: развитие, диагностика и коррекция /Межвузов, сб. научн. тр. под ред. В.С.Мухиной. М.: Прометей, 1992. – с.132-142.
14. Сухобская Г.С. Понятие «зрелость социально-психологического развития человека» в контексте андрагогики // Новые знания, 2002. – т № 4. – с. 17-20.
15. Фрейденберг Г. Перегореть: высокая цена больших достижений / Г. Фрейденберг. – М.: Прогресс, 1974. – 328 с.
16. Шкуратова И.П. Толерантность как проявление зрелости личности // Век толерантности , Москва, 2003 г., н. 5
17. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. М.: Прогресс, 1996. – 344 с.
18. Maher E. The burnout syndrome // J. of Consylting and Clinical Psychologie. — 1983. — № 7. — P. 8-12, 220.
19. Maslach C. A. Multidimentional Theory of Burnout //Theories of Organizational Stress, Oxford, 1994
20. Maslach C., Leiter M. The Truth About Burnout, San Francisco, 1997.
21. Perlman B., Hartman E. A. Burnout: Summary and Future and Research // Human relations. 1982. V. 35 (4).
22. Pines A. M. Burnout: From Tendium to Personal Growth. N. Y., 1981.
23. Schaufeli, W. B., Enzmann, D., & Girault, N. (1993). Measurement of burnout: A review. In W. Schaufeli, C. Maslach, and T. Marek (Eds.), Professional burnout. Recent development in theory and research (pp. 199-215).
24. Schwab R.L., Iwanicki E.F. Perceived role conflict, role ambiguity and teacher burnout//Educ. administration Quart. 1982. V. 18. P. 60-74.
Опубліковано
2018-11-01