Ціннісний аспект професійного самовизначення старшокласників сільських шкіл
Анотація
У статті представлено аналіз психологічних досліджень, присвячених проблемі ціннісного аспекту професійного самовизначення старшокласників. Встановлено, що феномен професійного самовизначення старшокласників зумовлюється певним набором їхніх ціннісних орієнтацій, які є його складовими і одночасно чинниками. Розкрито результати емпіричного дослідження динаміки професійних ціннісних орієнтацій старшокласників як цілей життя та особливостей орієнтацій школярів на засоби досягнення цих цілей, а також представлено рейтинг характеристик професій, які роблять їх привабливими для старшокласників сільських шкіл. Досліджено, що ціннісна складова професійного самовизначення старшокласників сільських шкіл має свою специфіку. Старшокласники сільських шкіл, в основному, зорієнтовані на працю, матеріальні цінності та спілкування, найменше вираженою є орієнтація на пізнання та суспільно-політичну діяльність.
Посилання
2. Вітковська О.І. Психологічні умови професійного самовизначення випускників середніх шкіл у процесі профконсультації: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / О.І. Вітковська. – Київ, 2002. – 221 с.
3. Гинзбург М. Р. Психологеское содержание жизненного поля личности старшого подростка / Гинзбург М.Р. / Мир психологии и психология в мире. – 1995. – № 3, С. 21-28.
4. Грачева О. Г. Ценности и мотивы личности как факторы выбора профессии выпускниками школ / О.Г. Грачева // Известия. Сарат. ун-та, Сер. Акмеология образования. Психология развития. – 2012. –Т. 1. – № 2. – С. 15-18.
5. Зыбина Л.Н. Профессиональное самоопределение личности как проявление субъектности / Л.Н. Зыбина // Актуальные проблемы психологии личности: сб. ст. по матер. V междунар. науч.-практ. конф. – Новосибирск: СибАК, 2011. – № 5. [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://sibac.info/conf/psych/v/35867.
6. Леевик Г.Е. Руководство Методике изучения ценностных ориентаций личности / Г. Е. Леевик Е. – Л. :Ленингр. дом науч.-техн. пропаганды, 1990. –28 с. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://www.vashpsixolog.ru/psychodiagnostic-school-psychologist/73-diagnosis-of-interpersonal/1345-metodikaqczennostnye- orientaczii-lichnosti-8q.
7. Леонтьев Д.А. Профессиональное самоопределение как построение образов возможного будущего [Текст] / Д.А. Леонтьев, Е.В. Шелобанова // Вопросы психологии. – 2001. – №1. – С. 57-65.
8. Пряжников Н.С. Профессиональное самоопределение. Теория и практика: учеб. пособие для студ. вузов / Н.С. Пряжников. – М.: Академия, 2008. – 318 с.
9. Психология личности в трудах отечественных психологов / Составитель Куликов Л.В. – Санкт-Петербург: Издательский дом «Питер», 2001. – 480 с. [Электронный ресурс] – Режим доступа: https://refdb.ru/look/1222828- pall.html.
10. Смирнова Ю.Е. Психологические предпосылки профессионального самоопределения старшеклассников профильной школы: дисс.... канд. психол.наук : 19.00.07 / Ю.Е Смирнова. – Санкт-Петербург, 2013. – 220 с.
11. Фролова С.В. Психологические особенности профессионального самоопределения старшеклассников: дисс. … канд.психол. наук: 19.00.07 / С.В. Фролова. – М: Московский психолого-социальный институт, 2009. – 204с.
12. Хаймовская Н.А Социально-психологические аспекты профессионального самоопределения в современном обществе / Н.А. Хаймовская // Электронный журнал «Психологическая наука и образование, 2016. – Том 8. – №1. [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://psyedu.ru/files/articles/psyedu_ru_2016_1_4649.pdf.