PHYSICAL PREPAREDNESS OF STUDENTS OF AGRICULTURAL SPECIALTIES OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

  • I. V. Vovk Lviv National Agrarian University
  • E. O. Madyar-Fazekash Uzhhorod National University
Keywords: physical education, physical readiness, students of agricultural specialties, differentiation, control

Abstract

The article analyzes the current trends in the development of the physical education system to increase the level of physical fitness of students in agricultural specialties of higher educational institutions. Perspective directions of improvement of the process of physical education are established. The purpose of the study is to analyze and assess the physical fitness of students of agricultural specialties in higher education. Materials and methods. The study was conducted at the Department of Physical Education of Lviv National Agrarian University in 2019–2020. The study involved 70 first-year students, who were assigned to the main medical group. To determine the level of development of physical qualities, we chose the generally accepted standards of the state testing system. Results. According to the poll, the majority of students are interested in physical culture: 62,1% – the average degree of interest in classes, only 54,2% of students were engaged in sports sections, a slightly larger number of students (58,4%) who continue to engage in sports sections while studying at the university. According to the surveyed students, physical education in higher education should: strengthen health – 45,2%. During the testing of physical qualities of first-year students at the beginning and the end of the school year, we established a virtually “synchronous” level of development of physical qualities. The results of firstyear students of agricultural specialties are characterized by statistical stability (p > 0,05), although the level of their reserve capacity does not allow to ensure high efficiency of student youth. Conclusions. According to the results of the analysis of scientific and methodical literature allows to state about a wide range of scientific researches on the given problems. As practice shows, the results of scientific research are still not fully conducive to improving the physical fitness of student youth. Thus, we found an unsatisfactory level of physical fitness in agricultural students, especially low level of development is characterized by such physical qualities as: shuttle running (agility) (2,14 ± 0,98 points) and the inclination of the torso from a sitting position, cm (flexibility) (p < 0,05).

References

1. Боляк Н. Сучасні підходи до проблеми вдосконалення процесу фізичного виховання студентської молоді. Слобожанський науково-спортивний вісник. Харків : ХДАФК, 2009. № 2. С. 22–25.
2. Воронин С. Личностно ориентированная физическая подготовка студентов непрофильных вузов. Теория и практика физической культуры. 2009. № 7. С. 59–64.
3. Грибан Г. Особливості фізичної підготовленості студентів вищих навчальних закладів України. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт». 2014. Вип. 118. С. 88–93.
4. Гринько В. Ставлення студентів до фізичного виховання і здорового способу життя та їх самооцінка рівня фізичної підготовленості. Слобожанський науково-спортивний вісник. Харків : ХДАФК, 2015. № 1 (45). С. 55–59.
5. Зеленюк О. Рейтингова система як засіб оцінки ефективності фізичного виховання студентів-медиків. Роль фізичної культури в здоровому способі життя : матеріали І Всеукраїнської науково-практичної конференції. Львів, 1993. Ч. І. С. 7–8.
6. Круцевич С. Диференційований підхід у фізичному вихованні студентської молоді. Оптимізація процесу фізичного виховання. Тернопіль, 1997. С. 30–31.
7. Куц А. Модельные показатели физического развития и физической подготовленности детей Центральной Украины. Киев : Искра, 1994. 253 с.
8. Мозговий О., Донченко І. Загальна характеристика здоров’я студентів ВНЗ. Вісник Запорізького національного університету : збірник наукових статей. Фізичне виховання та спорт. Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2012. № 2 (8). С. 92–97.
9. Мунтян В. Мотиваційно-ціннісне ставлення студентів до навчання, фізичного виховання і здорового способу життя. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. № 3 К (45). С. 182–188.
10. Петрина Р., Стадник В., Окопний А. Оцінювання показників фізичної підготовленості студентів ВНЗ. Молода спортивна наука України : електронний збірник наукових праць з галузі фізичної культури та спорту. Львів, 2013. Т. 2. С. 212–216.
11. Петрица П. Ставлення студентів до фізичної культури і спорту у процесі їх фізичного виховання. Молода спортивна наука України : збірник наукових праць з галузі фізичного виховання, спорту і здоров’я людини / за заг. ред. Є. Приступи. Львів, 2015. Вип. 19. Т. 2. С. 212–216.
12. Плачинда Т. Ставлення студентів до фізичної культури і спорту у процесі їх фізичного виховання. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2007. № 23. С. 38–42.
13. Решетников Н. Как же оценить физическую подготовленность. Теория и практика физической культуры. 1990. № 5. С. 41–43.
14. Рябцев В., Токар Д. Комплексная оценка физической подготовленности студентов по результатам контрольных упражнений. Теория и практика физической культуры. 1998. № 3. С. 11.
Published
2020-11-05
How to Cite
Vovk, I. V., & Madyar-Fazekash, E. O. (2020). PHYSICAL PREPAREDNESS OF STUDENTS OF AGRICULTURAL SPECIALTIES OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Physical Education and Sports, (1), 16-21. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/article/view/1521