ВИХОВАННЯ ПСИХОФІЗИЧНИХ ЯКОСТЕЙ ФАХІВЦІВ ВОДНОГО ТРАНСПОРТУ ЗАСОБАМИ ЄДИНОБОРСТВ

Ключові слова: здобувачі вищої освіти, комплекс умінь і навичок, екстремальні фактори, рукопашний бій, професійна прикладна фізична підготовка

Анотація

Види єдиноборств є специфічним засобом психофізичного тренування. Вироблення оптимальних алгоритмів функціонування психіки засобами фізичного впливу над тілом, мобілізація зусиль для подолання екстремальних факторів складної праці вимагають швидко й свідомо входити в специфічний психофізичний стан, в якому раціональна техніка визначає вимоги до розвитку рухових якостей, а рухові якості є основою для реалізації ефективних професійних рухових дій. Вимоги до особистості фахівця водного транспорту як спеціаліста екстремального профілю визначаються базовим комплексом професійно важливих психофізичних якостей, до яких належать: увага, мислення, оперативна пам’ять, емоційна стійкість, саморегуляція, соціально-комунікативні якості, достатній рівень здоров’я та професійна фізична підготовленість. Єдиноборствам притаманні такі особливості: оперативний характер діяльності, висока психічна напруженість, динамізм, нестандартні умови вирішення завдань, залежність результату від особливостей протидії супернику в часто мінливих стресових умовах явно вираженої конфліктної взаємодії. Запропонована методика застосування видів єдиноборств під час підготовки здобувачів вищої освіти до професійної діяльності містить такі стадії: 1) прийняття техніко-професійного рішення в екстремальній ситуації з двома фазами: формування рухової установки (вибір мети дії) і формування завдання в конкретних умовах; 2) вибір способів вирішення ухваленої техніко-професійної дії, тобто конкретної програми її реалізації; 3) реалізація прийнятого техніко-професійного рішення у порівняно простих умовах, без наявності суттєвих перешкод, і в більш складних, що вимагають оперативної реакції на конкретну ситуацію і відповідної корекції параметрів рухів або дій; 4) зміна самої рухової установки (зумовлена переважно тактично-професійним міркуванням). На факультативному занятті із самозахисту за темою «Поєдинок із рукопашного бою» зі здобувачами вищої освіти I та II курсів у кількості 30 осіб вимірювання психологічного напруження (за методом пульсового режиму) визначило перевагу студентів II курсу, в яких спостерігався оптимальний пульс під час виходу на татамі, впродовж поєдинку і після, що є показником стабільного рівня нервового стану й характеризує високі психофізичні якості. У здобувачів вищої освіти I курсу з досвідом та технікою, набутою впродовж I семестру навчання, різке коливання показників ЧСС до початку поєдинку (від 100–120 поштовхів у хвилину до 150–160 поштовхів у хвилину) супроводжувалося підвищеним передстартовим хвилюванням і вказувало на нестабільність нервово-психічного стану. Визначена нами в дослідженні динаміка змін ЧСС у здобувачів вищої освіти підтверджує вплив засобів єдиноборств (на прикладі рукопашних поєдинків) на рівень психофізичної підготовленості, який залежить від наявності оптимальної психічної напруги та від досвіду підготовки.

Посилання

1. Ананченко К.В., Єрмаков С.С., Бойченко Н.В. Загальний курс «Бойові мистецтва» у ВНЗ під час підготовки фахівців з фізичної культури і спорту. Фізичне виховання і спорт. 2016. № 1. С. 275–279.
2. Ашикага К., Андрэ Э. Джиу-джитсу и сават. 2016. 320 с.
3. Результаты экспериментального исследования методики развития специальных физических качеств спортсменов, занимающихся смешанными единоборствами / С.М. Ашкинази и др. Актуальные проблемы физической и специальной подготовки силовых структур. 2016. № 1. С. 118–128.
4. Вайда Т.С., Голенко Н.М. Педагогічні можливості спеціальної фізичної та тактико-спеціальної підготовки щодо формування у поліцейських стійкого психоемоційного стану до негативної дії зовнішніх небезпек (на прикладі навчання курсантів ЗВО МВС України). 2020. URL: https://www.bookwire.com
5. Годлевський П.М., Саратовський О.В. Техніка самозахисту у структурі підготовки фахівців морського транспорту. Електронний науковий журнал. 2021. № 2. С. 35–46. ISSN 2523-4196
6. Годлевський П.М., Саратовський О.В., Спринь О.Б. Забезпечення готовності психофізичного стану фахівців водного транспорту засобами фізичних вправ. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. 2021. Вип. 4 (134). С. 25–29.
7. Истомина О.А. Социально‑психологические особенности морских экипажей в условиях длительных рейсов. Журнал о науке, практике, экономике. 2007. № 12. С. 41–43.
8. Корольчук М.С. Психофізіологія працездатності корабельних спеціалістів в екстремальних умовах : дис. … докт. психол. наук. 1996. 343 с.
9. Криворучко П.П. Психологічне забезпечення професійної діяльності корабельних спеціалістів у тривалому плаванні : автореф. дис. … канд. психол. наук : 20.02.02. 2006. 16 с.
10. Кізло Л.М., Купієнко О.В., Федак С.С. Особливості розвитку вольових якостей курсантів засобами фізичної підготовки і спорту (з використанням елементів рукопашного бою). Молода спортивна наука України. 2011. С. 83–89.
11. Лекторский В.А. Восприятие. Новая философская энциклопедия. 2010. 312 с.
12. Литвиненко Ю.В., Никитенко А.В. Статодинамическая устойчивость тела спортсмена как основа эффективных двигательных действий в неожиданных ситуациях (на материале рукопашного боя). Наука в олимпийском спорте. 2018. С. 81–91.
13. Макаренко М.В. Методика проведення обстежень та оцінки індивідуальних нейродинамічних властивостей вищої нервової діяльності людини. Фізіологічний журнал. 1999. № 45(4). С. 125–131.
14. Новиков А.А. Основы спортивного мастерства : монография. 2012. 196 с.
15. Нікітенко О.В. Тестування спритності та координаційних здібностей в єдиноборствах і бойових мистецтвах. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2017. № 4. С. 88–90.
16. Побідаш А.Ю. Соціально-психологічні детермінанти сучасного піратства. Наукове забезпечення службово-бойової діяльності внутрішніх військ МВС України. 2012. С. 73–74.
17. Про затвердження Правил визначення придатності за станом здоров’я осіб для роботи на суднах : Наказ МОЗ України від 19 листопада 1996 р. № 347. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0108-97
18. Рыбников В.Ю. Психологическое прогнозирование надежности деятельности и коррекция дезадаптивных нервно-психических состояний специалистов экстремального профиля : монография. Санкт-Петербург, 2000. 205 с.
19. Смирнов Б.А., Долгополова Е.В. Психология деятельности в экстремальных ситуациях. 2007. 276 с.
20. Ефективність варіативного модуля «Спортивна боротьба» у фізичному вихованні учнів 10–11 класів / Ю.А. Ткач та ін. Український журнал медицини, біології та спорту. 2020. Т. 5. № 3. С. 435–440.
21. Черемошкина Л.В. Психология памяти. 2009. 320 с.
22. Харрингтон П. Дзюдо. 2003. 400 с.
23. Johnson, J., Hyo, J.K. Hapkido research trends: a review. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology. 2018. С. 42–50.
Опубліковано
2022-04-17
Як цитувати
Годлевський, П. М., Саратовський, О. В., & Спринь, О. Б. (2022). ВИХОВАННЯ ПСИХОФІЗИЧНИХ ЯКОСТЕЙ ФАХІВЦІВ ВОДНОГО ТРАНСПОРТУ ЗАСОБАМИ ЄДИНОБОРСТВ. Фізичне виховання та спорт, (4), 17-24. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2021-4-02
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ