ВАГОМІСТЬ ТА ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПСИХОФІЗИЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ОСОБОВОГО СКЛАДУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ГВАРДІЇ УКРАЇНИ
Анотація
Стаття присвячена вивченню ступеня взаємозв’язків психофізичних якостей та вагомості їх у структурі професійної психофізичної підготовки військовослужбовців Національної гвардії України. Нестабільна політична ситуація в Україні, високий рівень злочинності зумовлюють значну кількість випадків застосування військовослужбовцями Національної гвардії України та поліцейськими фізичної сили, спеціальних засобів, засобів індивідуального захисту та активної оборони, табельної вогнепальної зброї. Тому актуальним є питання перегляду психофізичної готовності військовослужбовців Національної гвардії України. Проведено анкетування нацгвардійців щодо вагомості психофізичних показників для професійної діяльності. Здійснено відсоткове співвідношення відповідей фахівців, визначено оцінку вагомості якості та виконано кореляційний аналіз психофізичних показників на основі опитування військовослужбовців. Серед фізичних якостей у структурі професійно-прикладної психофізичної підготовки військовослужбовців 50 % респондентів надали найвищий ранг спритності, швидкість обрали 47,6 %, швидкісну силу – 45,8 %, а 44 % опитаних надали найбільшого значення силовій витривалості. На думку військовослужбовців, найбільш важливими психофізичними показниками є час простої реакції на слуховий та зоровий подразник, час складної реакції та реакції з вибором. Нейродинамічні показники, безумовно, відіграють провідну роль під час екстремальних ситуацій, які вимагають швидкого прийняття рішень. За результатами дослідження нами виявлено, що показник часу реакції з вибором характеризується середнім ступенем взаємозв’язку з показниками стійкості (r = 0,61) та переключенням уваги (r = 0,59), дещо вищий ступінь взаємозв’язку спостерігається з показником розподілу уваги (r = 0,64). Важливість стійкості уваги та вміння сконцентруватися для військовослужбовців Національної гвардії України оцінюється у 4,4 бала, об’єм уваги – 4,3 бала. На чільному за значущістю місці – логічне мислення (4,4 бала), відчуття ритму (4,3 бала) та довготривала пам’ять (4,3 бала). З’ясовано, що інформативними психофізичними показниками є координованість рухів, час простої реакції на зоровий подразник, диференціація зусиль та час реакції за вибором. Найбільшу щільність за середньої сили (r = 0,58–0,69) взаємозв’язків виявлено у показника координованості рухів із показниками уваги.
Посилання
2. Небожук О.Р., Федак С.С., Маланчук Г.Г. Динаміка загальної фізичної підготовленості курсантів військового коледжу з урахуванням категорій військовослужбовців. Український журнал медицини, біології та спорту. 2020. Т. 5. № 4. С. 464–469. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ujmbs_2020_5_4_66
3. Гоншовський В.М. Факторна структура зміни фізичної підготовленості майбутніх рятувальників на етапах навчання у вищому навчальному закладі. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2010. Вип. 12. С. 84–90. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vpnu_fiz_kult_2010_12_16
4. Психологічна готовність військовослужбовців Національної гвардії України до службово-бойової діяльності поза межами пункту постійної дислокації : монографія / О.С. Колесніченко та ін. Харків : Національна академія НГУ, 2016. 335 с.
5. Юр’єва Н.В., Пасічник В.І. Мотиваційні ресурси стресостійкості військовослужбовців підрозділів Національної гвардії України з конвоювання, екстрадиції та охорони підсудних : монографія. Харків : Національна академія НГУ, 2017. 226 с.
6. Про затвердження Положення про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів України : Наказ Міністерства оборони України від 20 липня 2015 р. № 346. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1126-15
7. Приходько І.І., Кучеренко Н.С., Кучеренко С.М. Засади психологічного забезпечення службово-бойової підготовки майбутніх офіцерів технічного профілю Національної гвардії України : монографія. Харків : НАНГУ, 2018. 247 с.
8. Цимбал М.Р. Психологічні особливості становлення майбутнього офіцера як суб’єкта дозвіллєвої діяльності : дис. … канд. псих. наук : 19.00.07. Одеса, 2021. 220 с.
9. Кулініч І.В. Факторна структура психофізіологічного стану спортсменів високої кваліфікації ігрових видів спорту. Теорія та методика фізичного виховання. 2006. № 3. С. 32–35. URL: https://tmfv.com.ua/journal/article/view/223
10. Михута И.Ю., Барташ В.А., Васюк В.Е. О направленном формировании ведущих компонентов координационных способностей в профессионально-прикладной физической подготовке сотрудников силовых структур. Научные труды НИИ физической культуры и спорта Республики Беларусь. Вып. 9. Минск : Издательский центр БГУ. 2009. С. 175–180.
11. Федак С.С. Кореляційний аналіз показників фізичного стану, здоров’я та фізичної підготовленості військовослужбовців, які брали участь у миротворчих операціях. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2014. № 1. С. 80–84. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PPMB_2014_1_17
12. Шлямар І.Л., Федак С.C., Лесько О.М. Дослідження рівня професійної підготовленості військовослужбовців механізованих підрозділів контрольної та експериментальної груп. Спортивна наука України. 2015. № 4. С. 49–55. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/SNU_2015_4_8
13. Romanchuk С. et al. The Impact of Mass Sports Work in Educational Institution on the Formation of Cadets’ Value Attitude Towards Physical Education. SPORT MONT International Scientific Journal. 2020. Vol. 18. № 1 (1–120). P. 81–86.
14. Швець В.Л., Павлова Ю.О., Боднар І.Р. Фахова компетентність інструкторів фізичної підготовки і спорту органів внутрішніх справ. Український журнал медицини, біології та спорту. 2021. № 6(3). С. 366–373. DOI: 10.26693/jmbs06.03.366
15. Психофізіологічне забезпечення діагностики функціонального стану висококваліфікованих спортсменів / Г.В. Коробейніков та ін. Актуальні проблеми фізичної культури і спорту. 2003. С. 53–60.
16. Чух А.М. Теоретичні та практичні передумови удосконалення фізичної підготовки військовослужбовців Національної гвардії України. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання та спорту : збірник наук. праць. Харків : ХХПІ, 1998. № 1. С. 24–26.