ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ВІЛЬНОГО ЧАСУ ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ВИКОРИСТАННЯМ РІЗНИХ ФОРМ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Ключові слова: рухова активність, учні, вільний час, дозвілля, концепція

Анотація

Розглянуто шляхи оптимізації використання рухової активності дітей шкільного віку у період вільного часу. Вільний час дає змогу зменшувати дефіцит рухової активності учнів різного віку, за умови ефективного використання відповідних форм рухової активності. Метою дослідження було обґрунтування напрямів формування культури вільного часу дітей шкільного віку з використанням різних форм рухової активності. Розглянуто шляхи та практичні кроки реалізації вказаних напрямів. Запропоновані напрями базуються на власних емпіричних даних щодо залученості дітей шкільного віку до різних форм рухової активності у вільний час, даних щодо чинників, які перешкоджають здійсненню рухової активності дітей шкільного віку у вільний час, даних щодо інфраструктурного потенціалу реалізації різних форм рухової активності та особливостей інформаційного середовища дітей шкільного віку. У процесі дослідження використано такі методи: аналіз наукової та методичної літератури, загальнонаукові методи теоретичного пізнання (індукція, дедукція, аналіз і синтез, порівняння), експертне оцінювання, методи математичної статистики. На основі власних емпіричних даних та з урахуванням даних спеціальної літератури сформульовано напрями реалізації концепції формування культури вільного часу дітей шкільного віку з використанням різних форм рухової активності та практичні кроки, спрямовані на вирішення відповідних завдань. У дослідженні представлено результати експертного оцінювання запропонованих напрямів, здійсненого групою спеціально підібраних експертів. За допомогою експертної оцінки перевірено потенційну ефективність механізмів формування культури вільного часу учнів із використанням різних форм рухової активності. Доведено потенційну ефективність запропонованих напрямів реалізації концепції. Експертами позитивно оцінені доцільність визначених напрямів та запропоновані кроки, які мають забезпечувати їх ефективну практичну реалізацію.

Посилання

1. Андрєєва О., Коваль Н., Хрипко І. Аналіз проблем та перспектив впровадження оздоровчо-рекреаційної діяльності старшокласників в умовах загальноосвітнього закладу. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2018. № 5. С. 11–18.
2. Бабенко Ю. Вільний час і дозвілля української молоді в умовах нової соціокультурної реальності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2013. № 2 (21).
3. Боднар І.Р., Кіндзера А.Б. Дозвілля українських школярів і місце рухової активності у ньому. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2016. № 5. С. 10–18.
4. Гудим С.В., Гудим М.П. Особливості організації дозвілля дітей шкільного віку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. № 7. С. 237–42.
5. Кіндзера А., Боднар І., Сороколіт Н. Характеристика рівня добової рухової активності школярів 5–9 класів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2017. № 4. С. 176–80.
6. Кіндзера А.Б., Боднар І.Р. Місце фізичної активності в дозвіллі школярів. Молода спортивна наука України : збірник наук. праць з галузі фізичного виховання, спорту і здоров’я людини. 2017. Вип. 21. С. 59.
7. Мальцев Д. Організація активного сімейного дозвілля: вітчизняний та зарубіжний досвід. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2019. № 4. С. 81–86.
8. Мандюк А.Б. Форми фізкультурно-спортивної діяльності учнів загальноосвітніх шкіл віком 15–17 років у вільний час. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2018. № 1(64). С. 42–46.
9. Мандюк А. Особливості витрат часу учнями 12–14 років на рухову активність протягом дня. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2019. № 26. С. 91–96.
10. Соловей А.В., Римар О.В., Ярошик М.Я. Порівняння рухової активності дітей 13–15 років України та Польщі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2017. № 5К(86). С. 312–315.
11. Badura P., Sigmund E., Geckova A.M., Sigmundova D., Sirucek D.J., Dijk J.P., Reijneveld S. Is Participation in Organized Leisure-Time Activities Associated with School Performance in Adolescence? PloS one. 2016. № 11(4).
12. Hulteen R.M., Smitha J.J., Morgana P.J., Barnett L.M., et al. Global participation in sport and leisure-time physical activities: A systematic review and meta-analysis. Preventive medicine. 2017. № 95. № 14–25.
13. Yachniuk M., Yachniuk I., Yachniuk Y. Improving Students’ Motor Activity as a Motivational Orientation towards a Healthy Lifestyle. Physical education, sports and health culture in modern society. 2017. № 1(37). P. 124–129.
Опубліковано
2022-04-18
Як цитувати
Мандюк, А. Б. (2022). ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ВІЛЬНОГО ЧАСУ ДІТЕЙ ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ВИКОРИСТАННЯМ РІЗНИХ ФОРМ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ. Фізичне виховання та спорт, (4), 52-58. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2021-4-07
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ