ОСОБЛИВОСТІ СПРЯМОВАНОСТІ УЧНІВ НА ЗАНЯТТЯ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ І СПОРТОМ

Ключові слова: учні старших класів, дорослі мешканці, опитування, фізична культура і спорт, територіальні громади

Анотація

Дослідження проведене у 8 громадах Дніпропетровської, Запорізької та Харківської областей. Залучено 1089 осіб (674 учні та 415 дорослих). На підставі обробки отриманих відповідей розкрито особливості уявлень учнів громад про вплив факторів на участь у заняттях фізичною культурою і спортом у позанавчальний час. Під час надання відповіді на запитання «На Вашу участь у заняттях фізичною культурою і спортом у позанавчальний час впливають…» учні вибирали переважно варіант «обмеженість часу, яка пов’язана з навчанням у школі» (у всіх громадах). Відповіді на інші запитання не відрізнялися одностайністю, тому інші виділені фактори мають у цих громадах різний вплив. До першої четвірки побажань із приводу того, до якої спортивної секції дорослі віддали би дитину, потрапили плавання, волейбол, футбол і настільний теніс. Як бажані види спорту, до секцій із яких дорослі віддали би дітей, також вибирали художню гімнастику, спортивну гімнастику та танці. Лідером вибору респондентів стало плавання. Аутсайдером є гандбол. Провідною відповіддю на запитання «Що, на Вашу думку, найбільше заважає поширенню занять фізичною культурою і спортом серед дітей та молоді у Вашій територіальній громаді?» респонденти всіх громад найчастіше вибирали варіанти «немає відповідних умов для занять фізичною культурою і спортом» (44,4%), «не досить коштів, що виділяє громада на розвиток фізичної культури і спорту» (16,1%), «немає інтересу до занять спортом у дітей і молоді» (15,3%) та «не знаю» (9,9%). Опитування учнів шкіл дає можливість узагальнити, що переважними видами діяльності, які пов’язані зі спортом та фізичною культурою, для респондентів є активні, не споглядальні, про що свідчать варіанти відповідей «грати у спортивні ігри», «відвідувати спортивні змагання», «займатися у спортивній секції», «брати участь у спортивних змаганнях». Отже, молодь більше спрямована на активну участь у спортивних заходах, ніж на їх пасивне сприйняття.

Посилання

1. Бортницкий Т., Биттель Я., Ментельский П. Самоуправление как путь к благополучию. Польский опыт децентрализации власти / пер. с польск. С. Мойсова, Т. Мойсовой. Варшава : Terra Humana ; Львов : Товариство Лева, 2015. 105 с. URL: http://decentralizationnow.eu/old/ru/images/materialy/PODRECZNIK_INTERNET_ru.pdf
2. Менеджмент якості в органах місцевого самоврядування (методологічний збірник) : монографія / О. Бортнік, С. Квітка, Т. Маматова, С. Серьогін ; за заг. ред. С. Серьогіна. Дніпропетровськ : Грані, 2015. 140 с.
3. Босак О. Публічне управління як нова модель управління у державному секторі. Державне управління: теорія та практика. 2010. № 2. URL: http://academy.gov.ua/ej/ej12/txts/10bozuds.pdf
4. Власова Н. Регіональна специфіка соціального управління фізичною культурою і спортом (на прикладі Запорізької області) : дис. … канд. соціол. наук : 22.00.04. Запоріжжя, 2019. 221 с.
5. Галан Я. Порівняльний аналіз фізичного розвитку та функціонального стану серцево-судинної і дихальної систем школярів 13–14 років із сільської місцевості й міста. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2014. № 3(17). С. 19–26.
6. Гладир О., Мицик А. Проблеми розвитку фізичної культури та спорту у сільській місцевості. Перспективи розвитку сучасної науки : матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, 7–8 травня 2015 р. Київ, 2015. С. 174–178.
7. Дорофєєва Т. Вимоги до системи контролю якості надання населенню фізкультурно-спортивних послуг. Interdisciplinary research: scientific horizons and perspectives : collection of scientific papers “SCIENTIA” with Proceedings of the I International scientific and theoretical conference, Vilnius (Republic of Lithuania), March 12, 2021. Vilnius : European Scientific Platform, 2021. Vol. 3. P. 86–96.
8. Дорофєєва Т. Опитування як важливий аспект у залученні населення громад до занять фізичною культурою і спортом. Scientific Horizon in The Context of Social Crises : Proceedings of the 8th International Scientific and Practical Conference, Tokyo (Japan), April 11–12, 2021. Tokyo : Otsuki Press, 2021. P. 651–661.
9. Дорофєєва Т. Проблема залучення молоді громад до занять спортом з урахуванням наявних переваг особи. Здоров’я, фізичне виховання і спорт: перспективи та кращі практики : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної онлайн-конференції, м. Київ, 12–13 травня 2021 р. / за заг. ред. О. Ярмолюк. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2021. С. 47–52.
10. Dorofieieva T. Risks and procedures of a quality management system implementation of physical culture and sports services in the communities. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society. 2021. № 1(53). Р. 12–18. DOI: 10.29038/2220-7481-2021-01-12-18
Опубліковано
2022-09-13
Як цитувати
Дорофєєва, Т. І. (2022). ОСОБЛИВОСТІ СПРЯМОВАНОСТІ УЧНІВ НА ЗАНЯТТЯ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ І СПОРТОМ. Фізичне виховання та спорт, (2), 13-19. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-2-02
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ