ОЦІНЮВАННЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ТА РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ АКРОБАТІВ РІЗНОЇ СТАТІ ТА ВІКУ В ПЕРЕДЗМАГАЛЬНОМУ МЕЗОЦИКЛІ

Ключові слова: акробати, психоемоційний стан, багаторічна підготовка, навантаження.

Анотація

Представлено результати дослідження психологічного стану спортсменів, що спеціалізуються в парно-групових видах акробатики на різних етапах багаторічного вдосконалення з урахуванням статевого диморфізму. Мета статті – дослідження психоемоційного стану, рівня тривожності акробатів різної статі та кваліфікації в динаміці передзмагального мезоциклу. В експерименті взяли участь акробати двох вікових категорій: 1) дівчата (n=32) та хлопці (n=36) 12–15-ти років, 2) дівчата (n=30) та юнаки (n=32) 16-ти–23-х років (субеліта та елітні атлети). Результати. Використовували методику САН (спортивне самопочуття, активність, настрій), де порівняльна характеристика проводилась у трьох напрямах: 1) з урахуванням статі; 2) з урахуванням показників до та після експерименту; 3) між показниками на початку та наприкінці передзмагального мезоциклу. Загальногрупові показники вказали на середній рівень за всіма шкалами тесту САН. Але під час індивідуального розгляду отриманих даних виявлено, що у 30% піддослідних наприкінці передзмагального мезоциклу спостерігається погіршення показників із «середнього» рівня до «нижче за середній». Спортсмени такого типу часто не витримують ситуації очікування виступу та можуть насамперед показати результаті, гірші за очікувані. Також було впроваджено колірний тест Люшера (оцінювався рівень психоемоційної напруженості та тривожності) на початку, в середині та наприкінці передзмагального мезоциклу. Результати порівнювались до та після експерименту як у контрольній, так і в експериментальній групах спортсменів різної статі. Після впровадження авторської методики планування навантажень в експериментальних групах спостерігались позитивні зміни психічного стану акробатів у відповідності до тих тренувальних навантажень, які було запропоновано (достовірність відмінностей до та після експерименту при р˂0,05; р˂0,01). Порівняльна характеристика показників до та після експерименту в контрольних групах дівчат та юнаків не показала значущих відмінностей (р>0,05). Виявлено статистично значущі відмінності за гендерного порівняння даних за більшістю показників, що досліджували (р˂0,05), що необхідно враховувати в навчально-тренувальному процесі.

Посилання

1. Вілянський В. М., Бачинська Н. В. Особливості психофізіологічних показників висококваліфікованих спортсменів з урахуванням статевого диморфізму (на прикладі карате та спортивної акробатики). Єдиноборства. Електронний науковий журнал. Харків, 2019. № 4 (14). С. 35–43.
2. Вовоканич Л., Кіндзер Б., Дунець-Леська А. Комплексна характеристика функціональної підготовленості юних каратистів. Фізична активність, здоров’я, спорт. 2010. № 2. С. 30–38.
3. Кайзерова А. В. Особливості психологічної підготовки спортсменів: теоретичний концепт. Науковий журнал «Габітус». Видавничий дім «Гельветика», 2021. Вип. 32. С. 79–80. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.32.12
4. Клочко В. М., Повіткін С. В. Психолого-педагогічні засоби й методи передзмагальної підготовки спортсменів : методичні вказівки до виконання практичних і самостійних занять з дисциплін «Фізичне виховання», «Фізична культура», «Управління професійною працездатністю». Харків : ХНАМГ, 2009. 64 с.
5. Коробейніков Г. В. Діагностика психоемоційних станів у спортсменів. Спортивна медицина. 2006. № 1. С. 33–36.
6. Коробейніков Г. В., Коробейнікова Л. Г., Козіна Ж. Л. Оцінка та корекція психофізіологічних станів у спорті : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Харків, 2012. С. 96.
7. Оцінювання психофізіологічних станів у спорті : монографія / Г. Коробейніков та ін. Львів : ЛДУФК, 2013. С. 19.
8. Зв’язок стану психофізіологічних функцій людини та її здатності до орієнтації в просторі та часі за різних умов відповідальності за результати діяльності / М. Ю. Макарчук та ін. Фізика живого. 2009. Т. 17. № 1. С. 185–192.
9. Пастушкова Н. А. Психологічна підготовка спортивної команди з черлідингу як невід’ємний компонент професійної підготовки майбутніх фахівців. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького Серія. «Педагогічні науки». Випуск № 2.2020. С. 195. DOI: 10.31651/2524-2660-2020-2-195-201
10. Пономарьов В., Ананченко К. Порівняння психологічних тестів на життєстійкість та за методикою «САН» для визначення ступеню готовності єдиноборців до змагань. Збірник статей ХVIІ наукової конференції «Проблеми і перспективи розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої
освіти». Харків : ХГАФК, 2021. С. 29–32.
11. Оцінка психологічної адаптації спортсменів на підготовчому етапі тренувального процесу. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова / В. О. Пономарьов та ін. 2022. Випуск 10 (155). С. 138–140. DOI: 10.31392/NPU-nc.series15.2022.10(155).30
12. Психофізіологічна характеристика стану спортсменів-гандболістів з різним рівнем мотивації до спортивного результату. Спортивна медицина і фізична реабілітація / С. Федорчук та ін. 2020. № 1. С. 33–39. DОІ: https//doi.org/10 32652/spmed.2020.1.33-39
Опубліковано
2024-06-17
Як цитувати
Бачинська, Н. В., & Пісарькова, О. Р. (2024). ОЦІНЮВАННЯ ПСИХОЕМОЦІЙНОГО СТАНУ ТА РІВНЯ ТРИВОЖНОСТІ АКРОБАТІВ РІЗНОЇ СТАТІ ТА ВІКУ В ПЕРЕДЗМАГАЛЬНОМУ МЕЗОЦИКЛІ. Фізичне виховання та спорт, (1), 176-183. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-1-24
Розділ
РОЗДІЛ III. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають