КОМПОНЕНТИ ЗДОРОВОГО СТИЛЮ ЖИТТЯ ТА ЙОГО РОЗУМІННЯ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ

  • О. Д. Шинкарьова Навчально-науковий інститут охорони здоров’я і спорту ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0002-8034-1360
  • С. І. Шинкарьов Навчально-науковий інститут охорони здоров’я і спорту ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0003-1994-3087
  • О. М. Брусак Навчально-науковий інститут охорони здоров’я і спорту ДЗ «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0003-2560-492X
Ключові слова: здоров’я, стиль життя, ціннісні орієнтації, рухова активність, студентська молодь

Анотація

Сучасний стан здоров’я української молоді та загальна демографічна ситуація у суспільстві свідчать, що існує реальна потреба в розвитку культури здорового способу життя різних груп населення нашої країни, передусім підростаючого покоління. Здоровий стиль життя – стиль життя окремої людини з метою профілактики хвороб та зміцнення здоров’я. Під здоровим стилем життя розуміється оптимальний режим роботи та відпочинку, збалансоване харчування, достатня рухова активність, дотримання правил особистої гігієни, загартовування, відсутність згубних звичок, любов до людей, позитивне сприйняття життя. Формування культури здорового стилю життя в процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності здобувачів закладів вищої освіти зумовлює посилення освітньої та методичної спрямованості педагогічного процесу, засвоєння здобувачами знань, які б дали їм змогу раціонально здійснювати фізкультурно-оздоровчу діяльність із використанням різноманітних засобів фізичної культури, а також повноцінного використання вільного часу, підвищення освітньої спрямованості фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової діяльності. Із метою визначення розуміння здобувачами освіти поняття «здоровий стиль життя» було проведено анкетування. В анкетуванні взяли участь 96 здобувачів освіти Навчально-наукового інституту охорони здоров’я і спорту спеціальностей 014 «Середня освіта (Фізична культура)» та 017 «Фізична культура і спорт» Державного закладу «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Головним результатом культури здорового способу життя є високий рівень здоров’я, розумової та фізичної працездатності, психоемоційна стійкість і здатність протистояти різноманітним стресовим, несприятливим екологічним чинникам і факторам зовнішніх впливів. Сучасне суспільство висуває винятково високі вимоги до стану здоров’я, психічної стійкості, фізичного розвитку, підготовленості людини. Ефективність творчої, професійної, спортивної діяльності повністю зумовлена здоров’ям людини. За результатами дослідження виявлено, що студентська молодь здебільшого правильно розуміє, у чому полягає здоровий стиль життя. На першому місці серед життєвих пріоритетів опитаних перебуває здоров’я.

Посилання

1 Формування здорового способу життя : навчально-методичні рекомендації / Т. Андріученко та ін. ; кер. авт. колект. О. Вакуленко. Київ : Державний інститут сімейної та молодіжної політики, 2018. 100 с.
2. Тесліцький Ю.П., Кочурка С.О. Фітнес як засіб формування ціннісно-мотиваційних установок особистості, орієнтованої на здоровий спосіб життя. Молодий вчений. 2018. № 2(2). С. 462–465.
3 Даниленко Н.В., Батир Р.Ю. Здоровий спосіб життя та засоби його формування. Грааль науки. 2021. № 4. С. 502–509. DOI: 10.36074/grail-of-science.07.05.2021.093.
4. Формування здорового способу життя: проблеми і перспективи / О. Яременко та ін. Київ : Український ін-т соціальних досліджень, 2000. 207 с.
5. Грибан Г.П., Ковальчук Я.О. Формування культури здорового способу життя студентів закладів вищої освіти в процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Спортивна наука. 2022. С. 33–43.
6. Отравенко О.В., Шинкарьова О.Д. Підвищення мотивації студенток ВНЗ до занять фізичною культурою та установки на здоровий спосіб життя. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2017. № 3(308). С. 62–70. ISSN 2227-2844.
7. Порохнавець В. Формування культури здорового способу життя майбутніх учителів початкової школи на заняттях психолого-педагогічного циклу. Наука і освіта. 2011. https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/42011/16.pdf
8. Шинкарьова О.Д., Отравенко О.В. Дозвіллєво-рекреаційна діяльність як складова здорового стилю життя студентської молоді. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2020. Вип. 3 К (123) 20. С. 484–489. ISSN 2311-2220.
9. Шинкарьова О.Д. Мотиви студентів для занять фітнес-технологіями. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2021. № 2(340). Ч. І. С. 201–209. DOI: 10.12958/2227-2844-2021-2(340)-1-201-209.
10 Шинкарьова О.Д. Методика викладання сучасних фітнес-технологій : навчально-методичний посібник. Полтава : Луганський національний університет імені Тараса Шевченка, 2022. 106 с. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/handle/123456789/9477
11. Andrieieva O, Blystiv T, Byshevets N, Moseychuk Y, Balatska L, Liasota T, Brazhanyuk A, Bohdanyuk A. Assessment of the impact of outdoor activities at leisure facilities on the physical activity of 15-year-old schoolchildren during the COVID-19 pandemic. Journal of Physical Education and Sport. 2022;22(8),23:1839–1847; DOI: 10.7752/jpes.2022.08231.
12. Shynkarova, Olena. Preference diagnosis of applicants of higher education institutions for different kinds of leisure and recreational activities. Social and Human Sciences. Polish-Ukrainian scientific journal (https://issn2391-4165.webnode.com.ua/), 2021. 01 (29). Available at: https://issn2391-4164. blogspot.com/p/13.html (accessed 10 January 2021). ISSN 2391-4165.
13. Olena Otravenko, Olena Shkola, Оlena Shynkarova, Valeriy Zhamardiy, Oleksandr lyvatskyi, Dmytro Pelypas (2021). Leisure and recreational activities of student youth in the context of health-preservation. Journal for Educators, Teachers and Trainers. JETT. Vol. 12(3). S. 146–154. Vol. 12 (3); ISSN: 1989-9572146 DOI: 10.47750/jett.2021.12.03.014. https://jett.labosfor.com/.
14. Olena M. Shkola, Olena V. Fomenko, Olena V. Otravenko, Viktoriia I. Donchenko, Valeriy O. Zhamardiy, Natalia A. Lyakhova, Olena D. Shynkarova. Study of the State of Physical Fitness of Students of Medical Institutions of Higher Education by Means of Crossfit in the Process of Physical Education. Acta Balneologica. Journal of the polish balneology and physical medicine association. TOM LXIII, Nr 2(164); 2021: S. 105–109. DOI: 10.36740/ABAL202102105.
Опубліковано
2024-09-26
Як цитувати
Шинкарьова, О. Д., Шинкарьов, С. І., & Брусак, О. М. (2024). КОМПОНЕНТИ ЗДОРОВОГО СТИЛЮ ЖИТТЯ ТА ЙОГО РОЗУМІННЯ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ. Фізичне виховання та спорт, (2), 50-56. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-2-08
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ