ВПЛИВ РЕГУЛЯРНИХ ЗАНЯТЬ ТХЕКВОНДО НА ФІЗИЧНИЙ РОЗВИТОК ТА ФІЗИЧНУ ПІДГОТОВЛЕНІСТЬ ХЛОПЦІВ 6-8 РОКІВ
Анотація
Проаналізовано стан питання вивчення впливу регулярних занять тхеквондо на показники фізичного розвитку та фізичної підготовленості дітей молодшого шкільного віку. Розвиток основних фізичних якостей юних одноборців є одним із детермінованих факторів прояву техніко-тактичного потенціалу спортсменів в умовах змагальної діяльності. В ударних єдиноборствах, зокрема у тхеквондо, рівень фізичної підготовленості певною мірою залежить від ефективності тренувальних впливів, спрямованих на розвиток спеціальних рухових здібностей, як підґрунтя формування та подальшого вдосконалення технічних вмінь та навичок юних спортсменів. Молодший шкільний вік сприятливий період для розвитку координаційних та деяких кондиційних здібностей. Тому доцільно здійснювати акцентований розвиток рухових здібностей юних спортсменів у періоди, коли спостерігається найбільш інтенсивний зріст. Мета дослідження: вивчити вплив регулярних занять тхеквондо на рівень фізичного розвитку, фізичної підготовленості та адаптивних можливостей апарату кровообігу хлопчиків 6-8 років. Методи дослідження: аналіз літературних джерел; природний експеримент; приватні методики; комп’ютерна програма «Школяр»; математична обробка отриманих даних. Ми визначили такі показники: стать, вік, довжина тіла, маса тіла, систолічний артеріальний тиск, ЖЄЛ, затримка дихання на вдиху і на видиху, частота серцевих скорочень за 30 с, кількість підйомів тулуба за 60 с, підтягувань на перекладині, результати бігу на 1000 м, човникового бігу 3х10 м і стрибка в довжину з місця. Програма «Школяр» дає змогу визначати рівень фізичного розвитку і фізичної підготовленості в умовних одиницях від 0 до 100. Для оцінки адаптивних можливостей серцево-судинної системи використано методику, запропоновану М.В. Маліковим. Визначено показник ефективності роботи серця і адаптаційний потенціал серцево-судинної системи організму. Із листопада 2017 року по березень 2019 року проведено обстеження 18 юних борців у віці 6-8 років, які тренуються у СК «Pride» м. Запоріжжя. Установлено, що на початку підготовчого періоду в юних борців 6-8 років спостерігається середній рівень фізичного розвитку і фізичної підготовленості. Зафіксовано, що наприкінці періоду підготовки експерименту в обстежених хлопчиків було зареєстровано виражене поліпшення їхньої фізичної підготовленості на тлі деякого зниження рівня фізичного здоров’я. Результати обстеження послужили підставою для внесення відповідних коректувальних заходів в програму тренувальних занять юних тхеквондистів. Результати повторного обстеження юних борців дозволили констатувати істотне поліпшення їхнього фізичного розвитку й фізичної підготовленості і свідчили про достатньо високу ефективність запропонованої хлопчикам 6-8 років програми тренувальних занять. Проведений у процесі дослідження порівняльний аналіз кореляційної залежності між рівнем фізичного розвитку обстежених хлопчиків, рівнем їхньої фізичної підготовленості й адаптивними можливостями серцево-судинної системи організму дозволили констатувати високий ступінь кореляційної залежності між ними. Отримані дані свідчать про високу ефективність програми «Школяр» і методики визначення адаптивних можливостей організму в модифікації М.В. Малікова і про можливість їх практичного застосування в системі медико- біологічного контролю за станом здоров’я спортсменів-початківців.
Посилання
2. Лукіна О. Спеціальна фізична підготовленість юних тхеквондистів на етапі попередньої базової підготовки. Спортивний вісник Придніпров'я. 2010. № 3. С. 71–76. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svp_2010_3_21.
3. Лукіна О., Новіков В., Горбенко В. Спеціальна фізична підготовленість юних тхеквондистів на етапі попередньої базової підготовки. Спортивний вісник Придніпров’я. 2010. № 3. С. 71–76. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svp_2010_3_21.
4. Михалюк Є. Порівняння інтегральних показників серцево-судинної, автономної нервової системи й фізичної працездатності між тхеквондистами та боксерами високого класу. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015. № 1. С. 108–112. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2015_1_26.
5. Пашков И. Н. Методика совершенствования координационных способностей юных тхеквондистов на этапе предварительной базовой подготовки. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2015. № 5. С. 27–32. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PPMB_2015_5_7.
6. Пашков И. Н. Повышение уровня физической работоспособности в тхеквондо на этапе предварительной базовой подготовки. Науковий часопис [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015. Вип. 4. С. 60–63. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_015_2015_4_21.
7. Пашков І. М. Динаміка розвитку координаційних здібностей тхеквондистів 8-10 років. Єдиноборства. 2018. № 3. С. 41–48. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/edinob_2018_3_7.
8. Романенко В. В. Характеристика индивидуальных показателей частоты сердечных сокращений таэквондистов-юниоров при выполнений специальных тренировочных нагрузок. Єдиноборства. 2017. № 3. С. 66–72. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/edinob_2017_3_16.
9. Санжарова Н. М. Вплив засобів тхеквондо на рівень розвитку гнучкості хлопчиків молодшого шкільного віку. Теорія та методика фізичного виховання. 2015. № 2. С. 15–19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/TMFV_2015_2_4.
10. Санжарова Н. М. Особливості швидкісно-силової підготовки юних тхеквондистів. Єдиноборства. 2018. № 3. С. 58–68. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/edinob_2018_3_9.