ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСОБІВ СПОРТИВНИХ ІГОР У ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

  • О. Є. Конох
Ключові слова: фізичне виховання, дошкільний навчальний заклад, хлопчики і дівчата 5-6 років, заняття з фізичної культури, спортивні ігри, фізична підготовленість, функціональний стан, фізичне здоров’я

Анотація

Наведено результати аналізу науково-методичної літератури, зарубіжного досвіду використання засобів спортивних ігор у фізичному вихованні дітей дошкільного віку, які свідчать про те, що значна частина впроваджених у практику дошкільних навчальних закладів програм фізичного виховання вузько спеціалізовані і побудовані на використанні лише елементів окремих видів спортивних ігор, без урахування вікових морфо-функціональних особливостей дітей, кваліфікації педагогів, матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів. Обґрунтувано, розроблено та експериментально перевірен ефективність програми фізичного виховання дітей 5-6 років, яка передбачає комплексне використання засобів спортивних ігор. У роботі проведено аналіз вихідного рівня фізичної підготовленості, функціонального стану серцево-судинної системи, системи зовнішнього дихання та фізичного здоров’я дітей старшого дошкільного віку, а також особливості динаміки цих показників під впливом традиційної та авторської програм фізичного виховання. Наведено результати педагогічного експерименту й аналіз з точки зору впливу фізкультурних занять на основі використання спортивних ігор на фізичний розвиток, фізичну підготовленість та функціональний стан дітей. Навдено дані, які характеризують рівень приросту результатів у процесі педагогічного експерименту. Доведено, що побудова системи занять з фізичної культури для дітей 5-6 років на засадах запропонованої програми сприяє покращенню основних показників фізичної підготовленості дошкільників (спритності, швидкості, швидкісно-силових здібностей та сили), підвищенню рівня їхнього фізичного здоров’я, оптимізації функціонального стану кровообігу, зовнішнього дихання. Доповнено наукові відомості про зміни загального фізичного стану дітей старшого дошкільного віку в процесі фізичного виховання. Встановлено, що систематичне комплексне використання спортивних ігор допоможе ліквідовувати дефіцит рухів, збалансувати процеси дозрівання, сформувати в дітей звички здорового способу життя. Висока ефективність застосування програми комплексного використання коштів спортивних ігор на заняттях з фізичного виховання в дошкільних навчальних закладах, її комплексний вплив на фізичну і функціональну підготовленість розвитку дітей, зокрема, дітей 5-го, 6-го років життя, свідчить про доцільність широкого використання цих технологій у практиці занять з фізичного виховання дітей старшого шкільного віку. На основі використання сучасних комп’ютерних програм «ШВСМ» та «ОБЕРІГ» розширено теоретичні дані щодо оцінки фізичної підготовленості, функціонального стану та фізичного здоров’я дітей 5-6 років в умовах дошкільного навчального закладу. Результати дослідження доповнюють теорію й методику фізичного виховання положеннями про ефект гармонійного, комплексного впливу на фізичний стан дітей шляхом застосування інноваційних технологій для підвищення фізичного стану дітей дошкільного віку в процесі фізичного виховання.

Посилання

1. Адашкявичене Э.Й. Спортивные игры и упражнения в детском саду. Москва : Просвещение, 2001. 226 с.
2. Вільчковський Е.С., Денисенко Н.Ф. Організація рухового режиму дітей у дошкільних навчальних закладах: навч.-метод. посіб. Тернопіль: Мандрівець, 2008. 128 с.
3. Волошина Л. Н. Играйте на здоровье! Программа и технология физического воспитания детей 5-7 лет. Москва : АРКТИ, 2004. 144 с.
4. Ермакова Ю.Н. Методика физкультурных занятий с детьми 5-7 лет на основе использования элементов игры в футбол: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.04. Шуйск, 2010. 182 с.
5. Ефимов А.А. Применение системы направлений, средств и методов индивидуализации подготовки спортсменов в игровых видах спорта в структурных элементах годичного цикла подготовки. Физическое воспитание студентов. 2010. № 4. С. 45–52.
6. Ковалева М.В., Румба О.Г. Подвижные игры в физическом воспитании студентов с ограниченными возможностями сердечно-сосудистой системы. Физическое воспитание студентов. 2013. № 4. С. 35–45.
7. Кононко О.Л. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». Київ, Світоч, 2011. 430 c.
8. Круцевич Т.Ю., Пангелова Н.Є. Організація фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми 3-6 років у дошкільних закладах за кордоном. Київ : Олімпійська література, 2000. 14 с.
9. Курилко Н.Ф. Особенности психологической подготовки в игровых видах спорта. Физическое воспитание студентов. 2010. № 6. С. 40–43.
10. Осокина Т. И. Физическая культура в детском саду. Москва : Просвещение, 1986. 304 с.
11. Чепуркина A.A. Использование элементов мини-гандбола в физическом воспитании старших дошкольников: дис. канд. пед. наук. Краснодар, 1997. 168 c.
Опубліковано
2018-10-30
Як цитувати
Конох, О. Є. (2018). ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСОБІВ СПОРТИВНИХ ІГОР У ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Фізичне виховання та спорт, (1), 10-15. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/article/view/777