КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ ДО ІННОВАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: готовність, професійна підготовка, інноваційно-педагогічна діяльність, учитель іноземної мови, неперервна професійна підготовка, заклад вищої освіти

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема формування готовності вчителів іноземних мов до інноваційної-педагогічної діяльності в умовах неперервності. Основною базою їхньої підготовки є заклади вищої освіти. Авторка досліджує умови та критерії, які визначають ефективність професійної неперервної підготовки вчителів іноземної мови. У дослідженні детально обґрунтовується роль готовності вчителів до інноваційного викладання іноземних мов у контексті вищої освіти. Виділено ключові аспекти, такі як професійна компетентність, методична майстерність та здатність адаптуватися до нових педагогічних підходів. Розкрито психологічний аспект професійної підготовки вчителів іноземної мови; акцентовано увагу на мотиваційному, пізнавально-оперативному, емоційно-вольовому, орієнтаційному, психофізіологічному, оцінювальному компонентах структури психологічної готовності. Визначено складники готовності до інноваційно-педагогічної діяльності: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, операційно-діяльнісний, інтегративно-творчий, комунікативно-емпатійний, культурологічний, аналітико-рефлексивний та результативно-продуктивний. Досліджено сучасні умови та виклики, які посилюють інтенсивність формування готовності вчителів іноземної мови до інноваційно-педагогічної діяльності. Акцентовано увагу на професійному розвитку вчителів завдяки застосуванню освітніх технологій і визначено критерії ефективності цього процесу, зокрема, відкритість до інновацій у власній педагогічній діяльності, здатність до взаємодії з іншими викладачами та студентами. Результати проведеного дослідження дають змогу стверджувати, що успішне формування готовності вчителів іноземних мов до інноваційно- педагогічної діяльності виходить за межі лише технічних аспектів і вимагає комплексного підходу, ураховуючи особистісні професійні якості вчителя та особливості освітнього закладу.

Посилання

1. Гинецинський В.І. Про специфіку реалізації дидактичних принципів у викладанні психології. 2019. URL: http://psih.pp.ua/05713_в_і_гинецинський_про_специфіку_реалізації_дидактичних_принципів_в.html (дата звернення: 17.12.2023).
2. Запорожцева Ю.С. Стратегія супервізії (наставництва) як підтримка професійного розвитку сучасного педагога. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. Вип. 69. С. 70–73.
3. Каплінський В.В. Загальнопедагогічна компетентність учителя: особливості, складники, шляхи формування : монографія. Вінниця : Нілан, 2016. 153 с.
4. Когут І.В. Методика формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності майбутнього вчителя: дослідно-експериментальна робота. Молодий вчений. 2015. № 7(2). С. 53–56.
5. Кузьміна Н.М., Кузьмін А.В. Про деякі аспекти дуальної системи навчання студентів інформатичних спеціальностей педагогічних університетів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2018. Вип. 20(27). С. 12–19.
6. Мархева О.Є. Стандартизація освіти в межах Болонського процесу: ретроспективний погляд. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 53. С. 200–208.
7. Рогульська О.О. Структура готовності майбутніх учителів іноземної мови до професійної діяльності в умовах Нової української школи. Освітній простір України. 2018. Вип. 12. С. 145–155.
8. Рускуліс Л.В. Дистанційне навчання в процесі підготовки майбутнього вчителя української мови: переваги та недоліки. Дунайські наукові читання: європейський вимір і регіональний контекст : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. 75-річчю Ізмаїльського держ. гуманітарного ун-ту, м. Ізмаїл, 15–17 жовтня 2015 р. Ізмаїл, 2015. Т. 1. С. 256–258.
9. Самойленко О. Структурні компоненти готовності майбутніх учителів математики до професійної діяльності. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти». 2015. Вип. 7(3). С. 87–93.
10. Харагірло В.Є. Сутність і структура готовності до інноваційної діяльності педагогічних працівників закладів професійно-технічної освіти. Професійна освіта. 2018. № 1(178). С. 34–38.
11. Цибульська Л.І. Структурно-компонентний аналіз готовності майбутнього вчителя літератури до інноваційної професійної діяльності. Наукові записки кафедри педагогіки. 2014. Вип. ХХХІV. С. 253–266.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Каніболоцька, О. А. (2023). КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ ДО ІННОВАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 59-68. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-09
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ