ВАРІАТИВНЕ ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК УМОВА РЕАЛІЗАЦІЇ ТЬЮТОРИНГУ В ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: тьюторинг, тьюторська діяльність, тьюторський процес, освітнє середовище, відкритість освітнього середовища, варіативність освітнього середовища, гнучкість освітнього середовища, мобільність освітнього середовища, компоненти освітнього середовища

Анотація

Стаття містить короткий аналіз сутності поняття «варіативне відкрите освітнє середовище». Використано такі методи дослідження: вивчення, аналіз та узагальнення науково-педагогічних джерел із метою обґрунтування однієї з умов упровадження тьюторингу в закладах загальної середньої освіти. Проаналізовано поняття «освітнє середовище», «варіативне освітнє середовище», «відкрите освітнє середовище». На основі аналізу наукових доробок українських учених визначено основні характерні риси варіативного відкритого освітнього середовища в контексті тьюторської діяльності у закладі загальної середньої освіти та досліджено його компоненти. Подано характеристику варіативності та відкритості освітнього середовища як умови реалізації тьюторського підходу, що передбачає індивідуалізацію та персоналізацію освітнього процесу. Автор акцентує увагу на таких характеристиках освітнього середовища, як гнучкість, відкритість та мобільність. Автор виокремлює такі складники відкритого варіативного освітнього середовища, що забезпечують реалізацію тьюторингу: просторово-предметний компонент, комунікативний компонент, соціально-суб’єктний компонент та технологічний компонент. Зазначено, що просторово-предметний компонент забезпечує суб’єктам тьюторського процесу можливість задоволення їхньої потреби у персоналізованому просторі; комунікативний компонент – реалізацію принципів педагогіки партнерства; соціальний компонент забезпечує суб’єкт-суб’єктний характер взаємодії; технологічний компонент передбачає варіативність змісту, форм, методів, способів, технологій реалізації тьюторської діяльності.

Посилання

1. Ахновська І.О. Теоретичні засади формування освітнього середовища в контексті економіки знань. Економіка і організація управління. 2018. Вип. 4. С. 26–34.
2. Биков В.Ю. Відкрите навчальне середовище та сучасні мережні інструменти систем відкритої освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2010. №. 9. С. 9–15.
3. Братко М.В. Структура освітнього середовища вищого навчального закладу. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки». 2015. Вип. 135. С. 67–72.
4. Воронцова Ж.В. Самореалізація особистості старшокласника у процесі диференційованої навчальної діяльності : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09. Харків, 2007. 243 с.
5. Гонтаровська Н. Б. Принципи розроблення проєкта освітнього середовища навчального закладу як передумова розвитку здібної та обдарованої особистості. Рідна школа. 2013. № 10. С. 29–33.
6. Гурлєва Т.С. Суб’єктність як основа особистісного розвитку взаємодіючих учасників освітнього процесу. Освітній простір у контексті гуманістичної парадигми: психологічні пріоритети сучасності : збірник наукових праць / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. С. 40–52.
7. Єжова О.О. Формування ціннісного ставлення до здоров’я учнів професійно-технічних навчальних закладів : монографія. Суми : МакДен, 2011. 412 с.
8. Жога Р.А. Персоналізоване освітнє середовище як інноваційний напрям розвитку сучасної освіти. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 36. С. 165–171.
9. Карпова Л.Г. Теоретико-методичні засади створення освітньо-розвивального середовища у спеціалізованих закладах загальної середньої освіти для обдарованих дітей : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01. Харків, 2019. 529 с.
10. Кравченко В.М. Феномен освітньо-професійного середовища в теоретико-педагогічних дослідженнях. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2012. Вип. 25(78). С. 203–215.
11. Кулага І.В. Формування єдиного відкритого освітнього простору як провідна тенденція розвитку сучасної системи освіти. Університетська освіта. 2012. № 2. С. 66–68.
12. Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи : Рішення Колегії МОН України від 20.10.2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 21.05.2022).
13. Освітнє середовище як чинник становлення обдарованої особистості : монографія / за ред. Р.О. Семенової. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 228 с.
14. Петренко О.Б. Дефініція і сутнісне наповнення поняття «освітнє середовище» у контексті сучасної освітньої парадигми. Інноватика у вихованні. 2018. Вип. 7(2). С. 6–16.
15. Проєктування освітнього середовища гімназії: теорія і практика : практичний посібник / С.Е. Трубачева та ін. Київ : Педагогічна думка, 2022. 142 с.
16. Про повну загальну середню освіти освіту : Закон України від 16 січня 2020 р. № 764-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 21.05.2022).
17. Сисоєва С.О., Козак Л.В. Розвиток дослідницької компетентності викладачів вищої школи : навчальний посібник. Київ : Едельвейс, 2016. 155 с.
18. Шапран Ю.П. Педагогічне моделювання у процесі формування професійної компетентності майбутнього вчителя біології. Рідна школа. 2012. № 12. С. 39–43.
19. Шапран Ю.П. Типологія освітнього середовища в умовах компетентнісно-зорієнтованої педагогічної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2015. № 23. С. 4–10.
20. Шарик О.М. Досвід використання диференціації навчання у загальній середній освіти США як джерело модернізації шкільної освіти в Україні. Педагогіка і психологія. 2017. № 3. С. 24–31.
21. Швець Т.Е. Аналіз понять «тьютор» і «тьюторинг» у вітчизняному та зарубіжному освітньо-науковому просторі. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 2. С. 56–65.
22. Шульга Л.М. Модель відкритого освітнього простору ЗНВК «Основа», збагаченого партнерськими відносинами з позашкільними організаціями. URL: https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp15/shulga_stattja.pdf (дата звернення: 10.11.2023).
23. Ягупов В.В. Суб’єктність учнів як основна детермінанта дистанційного навчання в системі професійно-технічної освіти. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка. 2016. № 11. С. 29–36.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Швець, Т. Е. (2023). ВАРІАТИВНЕ ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК УМОВА РЕАЛІЗАЦІЇ ТЬЮТОРИНГУ В ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 130-137. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-19
Розділ
РОЗДІЛ VI. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ВИХОВАННЯ