МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ІДЕЙ КУЛЬТУРИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ

Ключові слова: академічна доброчесність, доктор філософії, педагогічна система, мотиваційно- цільовий компонент, субʼєкт-субʼєктний компонент, змістовий компонент, середовищний компонент, технологічний компонент, оцінно-результативний компонент

Анотація

У науковому доробку представлено моделювання системи формування готовності майбутніх докторів філософії до реалізації ідей академічної доброчесності у професійній діяльності. Визначено, що система формування готовності до реалізації ідей академічної доброчесності майбутніми докторами філософії належить до різновиду соціальних систем, оскільки її суб’єктами є люди, їхній контакт, різні соціальні інститути і т. ін. Педагогічну систему представлено як вид соціальних систем, де основною є міжсуб’єктна взаємодія з гармонійно впорядкованою сукупністю взаємозалежних елементів, інтегрованих у аксіологічно сприятливе середовище, та входить до системи більш комплексного порядку – загальнопрофесійної підготовки майбутніх докторів філософії. Повноцінний опис моделі педагогічної системи уможливлюється за ідентифікації необхідних її компонентів. Система теорії та практики підготовки майбутніх докторів філософії до реалізації ідей культури академічної доброчесності у професійній діяльності визначається як цілісна, упорядкована, взаємозумовлена сукупність компонентів (мотиваційно-цільового, субʼєкт-субʼєктного, змістового, середовищного, технологічного, оцінно-результативного), що взаємодіють між собою та соціальним оточенням, уможливлюють функціонування аксіологічно-смислового освітнього середовища ЗВО як провідного чинника формування готовності майбутніх докторів філософії до реалізації ідей академічної доброчесності. Мотиваційно-цільовий компонент має системоформуючу функцію, конкретизує її провідну мету, інтереси, прагнення та переконання, потреби, підходи, принципи і нормативну базу, завдання; субʼєкт-субʼєктний – уподібнення системи до персоналізованих запитів і здібностей майбутніх докторів філософії, активізація їхнього творчого хисту для формування культури академічної доброчесності у відповідно сформованому середовищі; середовищний ‒ створення належних умов та можливостей для майбутніх докторів філософії; змістовий – скеровує роботу із субʼєктами системи; технологічний ‒ довершення комплексу технологій у суголосності їхніх форм та методів для досягнення головної мети системи; оцінно-результативний – проведення моніторингу набутих знань, умінь та навичок, визначення рівня сформованості готовності майбутніх докторів філософії до реалізації ідей культури академічної доброчесності у професійній діяльності.

Посилання

1. Антонова О. Системний підхід до підготовки докторів філософії з освітніх/педагогічних наук: український, європейський та світовий досвід. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2019. С. 97–100.
2. Бадер С.О. Система формування ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти у фаховій підготовці : дис. … д. пед. н. : 13.00.04. Старобільськ, 2020. 576 с.
3. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2002. 1440 с.
4. Диса О.В. Педагогічна система як основа розвитку особистісної зрілості студентів. Вісник університету ім. Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія. Педагогічні науки». 2019. № 1(17). С. 13–21.
5. Дружененко Р.С. Роль педагогічного системного підходу в оформленні поняття «методична система навчання мови». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. 2018. С. 17–23.
6. Дубасенюк О. Підготовка докторів філософії у сфері педагогічної освіти. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін. Суми : СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2019. С. 105–108.
7. Етичний кодекс вченого України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0002550-09#Text
8. Жижко Т.А. Педагогічна система – один із чинників упровадження ідеї інтенсифікації у професійній підготовці майбутніх фахівців. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 11. Соціологія. Соціальна робота. Соціальна педагогіка. Управління. 2005. Вип. 3. С. 144–151.
9. Закон України «Про освіту». URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
10. Зданевич Л.В. Модель професійної підготовки майбутніх вихователів ДНЗ до роботи з дезадаптованими дошкільниками. Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання : монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир : Рута, 2016. С. 136‒154.
11. Караман О.Л. Теорія і методика соціально-педагогічної роботи з неповнолітніми засудженими в пенітенціарних закладах України : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.05. Луганськ, 2013. 440 с.
12. Коваленко І.І., Бідюк П.І., Гожий О.П. Система як поняття. Вступ до системного аналізу. 2004. C. 11–12.
13. Корбутяк В.І. Методологія системного підходу та наукових досліджень. Рівне : НУВГП, 2010. 176 с.
14. Кустовська О.В. Методологія системного підходу та наукових досліджень : курс лекцій. Тернопіль : Економічна думка, 2005. 124 с.
15. Лігоцький А.О. Теоретичні основи проектування сучасних освітніх систем. Київ : Техніка, 1997. С. 111–112.
16. Меняйло В.І. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх докторів філософії до дослідницько-інноваційної діяльності : дис. … д. пед. н. : 13.00.04. Запоріжжя, 2020. 756 с.
17. Прошкін В.В. Педагогічна система як предмет наукового дослідження. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2015. Вип. 4. С. 7–12.
18. Стеблюк С.В., Староста В.І. Педагогічні умови економічної підготовки майбутніх фахівців сфери кооперації у коледжі : монографія. Ужгород : Говерла, 2017. 168 с.
19. Стрєльніков В.Ю. Теоретичні засади проектування професійно орієнтованої дидактичної системи підготовки бакалаврів економіки : автореф. дис. … д. пед. н. : 13.00.04. Київ, 2007. 32 с.
20. Ткаченко І.А., Краснобокий Ю.М., Підгорний О.В. Системний підхід у вивченні природознавства. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук в контексті вимог Нової української школи. 2021. С. 299.
21. Український тлумачний словник. URL: https://slovnyk.ua/
22. Філософський енциклопедичний словник / гол. ред. В.І. Шинкарук. Київ : Абрис, 2002. 742 с.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Кузьменко, А. О. (2023). МОДЕЛЮВАННЯ СИСТЕМИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ІДЕЙ КУЛЬТУРИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 156-163. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-23
Розділ
РОЗДІЛ VII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ