РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНОГО МИСЛЕННЯ ТА НАВЧАЛЬНОЇ САМОЕФЕКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ

Ключові слова: мислення, продуктивність, навчальна самоефективність, тренінги, активне навчання, мовленнєві навички, здобувачі, заклади вищої освіти

Анотація

Виклики сьогодення довели, що для розв’язування сучасних проблем людства потрібні нестандартні підходи, які, своєю чергою, можуть запропонувати лише особи з індивідуальним, нетривіальним типом мислення, а найбільш сприятливою сферою для розвитку такого продуктивного мислення є освітня. Авторкою уточнено сутність феномену «продуктивне мислення», що слід розуміти як такий процес мислення, за якого індивід здатний знайти власне вирішення проблеми, підходячи до її розв’язання по-новому, нетрадиційно, при цьому демонструючи гнучкість, швидкість, оригінальність мислення та інтуїцію. Аналіз значної кількості наукової літератури дав змогу констатувати, що основними формами і методами розвитку продуктивного мислення здобувачів у навчальному процесі закладів вищої освіти є: застосування методів і форм активного навчання («брейнсторминг» («мозковий штурм»), «синектика», методи морфологічного аналізу, гірлянд асоціацій, стратегія семикратного пошуку; метод шести капелюхів тощо); застосування тренінгів. Доведено, що найефективнішим методом формування продуктивного мислення здобувачів на заняттях з іноземної мови є тренінги, мета яких – не лише поглибити мовленнєві навички студентів, а й навчити їх ставити незвичні питання, шукати несподівані відповіді та експериментувати з образами, ідеями, таким чином, виходячи за рамки традиційного та стереотипного мислення. Особливу увагу приділено опису методології тренінгів «Божевільний генетик» (слід спочатку намалювати, а потім описати тварину, яка буде містити якомога більше ознак різних тварин), «Казкар» (пропонується знайти зв’язок між словами будь-яким способом, навіть якщо знадобиться вигадати абсолютно неймовірну історію), «Вісім плюс вісім» (слід вибрати будь-який іменник і написати вісім прикметників, якими він може характеризуватися, а потім написати вісім прикметників, які не можуть уживатися із цим іменником). Таким чином, розвиток продуктивного мислення є складним процесом, у результаті якого формується творча, діяльна особистість, здатна ефективно відповідати на тривожні виклики сучасного соціуму.

Посилання

1. Авдєєнко Ю.В. Застосування методу мозкового штурму в процесі професійно орієнтованого навчання англійській мові у немовних вищих навчальних закладах. URL: https://kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/avdieienko_zastosuvannya.pdf (дата звернення: 21.11.2023).
2. Гальченко М.С. Продуктивне мислення як умова реалізації сучасного навчального процесу. Вісник НАУ. Серія «Філософія. Культурологія». 2018. № 1(27). С. 46–50.
3. Дегтярьова О.Г. Розвиток продуктивного мислення в молодших школярів з інтелектуальними вадами. Таврійський вісник освіти. 2014. № 2. С. 122–127.
4. Єменець С.П. Розвиток продуктивного мислення учнів при вивченні алгебри і початків аналізу : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 1998. 23 с.
5. Кравченко А.А. Мислення як фактор становлення сучасної особистості: філософсько-освітній аспект. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2017. Вип. 71. С. 52–57.
6. Кузьма-Качур М.І. Формування продуктивного мислення студентів педагогічних факультетів під час навчально-польової практики з природознавства. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2011. № 20. С. 63–66.
7. Маркова О.В. Методи навчання дивергентного мислення як один із альтернативних підходів до розв’язання проблем при вивченні іноземної мови у сучасному економічному ВНЗ. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/84323689.pdf (дата звернення: 21.11.2023).
8. Передерій О.Л. Розвиток креативного мислення старшокласників як пріоритетний напрямок діяльності сучасної української школи. Наука і освіта. 2018. № 11–12. С. 16–24.
9. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: теорія і практика. Київ : А.С.К., 2002. 192 с.
10. Резунова О.С. Педагогічна самоефективність викладача як фактор розвитку навчальної самоефективності здобувачів вищої освіти. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 15(47). С. 68–72.
11. Савелюк Н.М. Психологічні особливості розвитку продуктивного мислення в умовах НУШ. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Сервя «Психологія». 2021. № 12. С. 83–89.
12. Терно С. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя : Просвіта, 2009. 268 с.
13. Biswal A., Raipure K. Fostering Productive Thinking Among Elementary School Students Through FIESL Model. Issues and Ideas in Education. 2020. 8(2). 77–85.
14. Wertheimer M. A Contemporary Perspective on the Psychology of Productive Thinking. University of Colorado at Boulder, 1996. 46 p.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Резунова, О. С. (2023). РОЗВИТОК ПРОДУКТИВНОГО МИСЛЕННЯ ТА НАВЧАЛЬНОЇ САМОЕФЕКТИВНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 164-169. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-24
Розділ
РОЗДІЛ VII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ