ДОСЛІДЖЕННЯ НОРВЕЗЬКОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Ключові слова: здібності, таланти, норвезький досвід, діагностика, молодші школярі, навчання, виховання

Анотація

У статті здійснено дослідження норвезького педагогічного досвіду роботи з обдарованими дітьми молодшого шкільного віку. Усебічний теоретичний та практичний аналіз доводить актуальність та важливість теоретико-методологічних досліджень з урахуванням міжнародного педагогічного досвіду. Розглянуто сутність феномена обдарованості та сформовано авторське визначення цього поняття як поєднання індивідуальних здібностей дитини, її фізіологічних та соціальних задатків для розвитку інтелектуальних та креативних навичок вище середнього рівня, що дають змогу досягти вагомих успіхів у певному виді або декількох видах діяльності. Підкреслено, що першим та важливим кроком у становленні свідомої та дієвої молоді є початкова ланка загальної середньої освіти, яка у своїй діяльності має ґрунтуватися на технології партнерства між усіма учасниками освітнього процесу задля своєчасного виявлення талантів, багатогранного розвитку здібностей та можливостей кожної дитини, незважаючи на її індивідуальні освітні потреби. Визначено, що провідною ідеєю початкової освіти в Норвегії є піклування про індивідуальні інтереси, потреби кожного окремого учня/учениці. Представлено систему використання методів у навчанні дітей з особливими здібностями та визначено, що популярним є метод виклику, оскільки він підтримує мотивацію молодших школярів до навчання, а правильна адаптація до індивідуальних потреб здатна безперервно давати нові виклики в будь-який час навчання. Доведено, що зазначена методика викладання породжує у дітей жагу до подальших досліджень та бажання прагнути нових знань. Проведено аналіз сучасного стану розвитку початкової освіти в Норвегії. Визначено, що ця освіта ґрунтується на адаптивному підході та застосуванні таких освітніх стратегій, як сегрегація, збагачення та прискорення. На основі аналізу наукових досліджень виявлено, що диференціація є однією з провідних методик для успішного навчання учнів з особливими здібностями в Норвегії.

Посилання

1. Скрипченко О., Долинська Л., Огороднійчук З. Загальна психологія: теоретико-методичні засади : підручник. Київ : Каравела, 2017. 464 с.
2. Антонова О.Є. Обдарованість: досвід історичного та порівняльного аналізу : монографія. Житомир : ЖДУ, 2005. 456 с.
3. Тесленко В.В. Педагогічний супровід обдарованих учнів у сучасному загальноосвітньому навчальному закладі. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2015. № 3(34). С. 5–9.
4. Семілетко В.І. Система підготовки педагогічних кадрів у Норвегії : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Луганськ, 1996. 24 с.
5. «І те, і те – фрукт. Але то яблуко, а то – груша»: про різницю навчання в школах Норвегії та України. URL: https://nus.org.ua/articles/i-te-i-te-frukt-ale-to-yabluko-a-to-grusha-pro-riznytsyu-navchannyav-shkolah-norvegiyi-ta-ukrayiny/ (дата звернення: 24.11.2023).
6. The education system in Norway. URL: https://www.udir.no/contentassets/b54ac3a95899409e8629a9f3606d4408/engelsk---informasjon-om-barnehage-og-opplaring-i-norge.pdf (дата звернення: 24.11.2023).
7. Barn og unge med stort læringspotensial. URL: https://www.baerum.kommune.no/globalassets/tjenester/skole/digital-ressursperm-om-barn-og-unge-med-stort-laringspotensial-30.-nov-2016.pdf (дата звернення: 24.11.2023).
8. Evnerike barn i barnehagen. URL: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/1296/Gardar_Linda_Apalnes.pdf?sequence=2&isAllowed=y (дата звернення: 24.11.2023).
9. A. Lenvik, L. Øen Jones, E. Hesjedal. Adapted Education for Gifted Students in Norway: A Mixed Methods Study. Education Sciences. 2023. URL: https://www.mdpi.com/2227-7102/13/8/774 (дата звернення: 24.11.2023).
10. Lisbeth M. Brevik, Ann Elisabeth Gunnulfsen. Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial. Acta Didactica Norge. 2016. Vol. 10. Р. 212–233.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Андрющенко, О. О., & Конєва, А. В. (2023). ДОСЛІДЖЕННЯ НОРВЕЗЬКОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 184-189. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-27
Розділ
РОЗДІЛ ІХ. ПОРІВНЯЛЬНА ПЕДАГОГІКА