ВПЛИВ ОЗДОРОВЧОГО ПЛАВАННЯ НА ПОКАЗНИКИ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: плавання, діти, старший дошкільний вік, фізична готовність, вольові якості.

Анотація

Здійснено теоретичний аналіз проблеми фізичної та психологічної готовності дітей старшого дошкільного віку до майбутнього навчання в закладах середньої освіти. Секційні заняття оздоровчим плаванням є універсальним засобом, що сприяє формуванню показників готовності у дітей до майбутнього навчання. Відомий факт, що плавання є природним способом оздоровлення організму дітей. Воно є ефективним засобом підвищення фізичного стану, покращення здоров’я дітей та позитивного впливу на їхню вольову сферу. Науковцями підмічено, що існує проблема застосування процедури оцінки фізичної готовності дітей старшого дошкільного віку в якості критерія готовності дитини до навчання в закладі середньої освіти. У ході дослідження доведено необхідність застосування показників фізичної готовності дітей та оцінку показників їхньої вольової сфери для передбачення негативних факторів, що виникають на початку навчання у більшості дітей. Подано результати дослідження впливу занять оздоровчим плаванням на показники готовності дітей. Критеріями фізичної і психічної готовності дітей обрано такі: фізичний стан, індекс функціональних змін (за Р. М. Баєвським), функціональні показники як індекс Скібінського, коефіцієнт витривалості, ЖЄЛ, затримка дихання на вдосі і видиху, ЧСС, АТс і АТд, коефіцієнт загальної витривалості, функціональна проба з дозованими навантаженнями за методикою Мартине-Кушелєвського, показники вольової сфери (вольова саморегуляція, наполегливість, самовладання, організованість, завзятість та терплячість). Наприкінці дослідження під впливом річних занять оздоровчим плаванням зафіксовано значні позитивні зміни за усіма показниками фізичної готовності дітей та показників їхньої вольової сфери.

Посилання

1. Дубогай О. Чи готова дитина до навчання? Дошкільне виховання, 2002. № 11. С. 7–9.
2. Боделан О. Р. Психологічне забезпечення адаптації дітей шестирічного віку до навчальної діяльності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Одеса, 2000. 24с.
3. Лаврентьева М. В. Физиологическое развитие и школьная успеваемость [Електронний ресурс]. URL : http://www.portal-slovo.ru.
4. Мельничук І. В. Особливості емоційного розвитку дітей різного віку та статі. Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. 2002. № 11–12. С. 149–154.
5. Рудюк Н. Г., Дубчак Г. М. Дослідження емоційно-вольової сфери : практикум із заг. психології. Чернівці : Рута, 2005. 65 с.
6. Бех І.Д. Виховання особистості. Київ : Либідь, 2003. 280 с.
7. Попович І. С. Психологічні виміри соціальних очікувань особистості : монографія. Херсон : ПАТ «ХМД», 2017. 504 с.
Опубліковано
2023-01-16
Як цитувати
Коваленко, Ю. О., Черевко, С. В., Черевко, А. Д., Караулова, С. І., & Воронков, Є. О. (2023). ВПЛИВ ОЗДОРОВЧОГО ПЛАВАННЯ НА ПОКАЗНИКИ ГОТОВНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ДО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Фізичне виховання та спорт, (4), 26-32. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-4-04
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ