ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ, ФІЗИЧНИХ ЯКОСТЕЙ ТА ТЕХНІЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ЗВО ІЗ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ
Анотація
Представлено дослідження особливостей взаємозв’язку фізичного розвитку, фізичних якостей та технічної підготовленості юнаків, майбутніх поліцейських. У дослідженнях приймали участь здобувачі ЗВО із специфічними умовами навчання Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, чоловічої статі, віком 17–22 роки (n=44), яких було розподілено на 2 групи: 17–19 років (n=22) та 20–22 роки (n=22). Мета – дослідження та виявлення взаємозв’язку фізичного розвитку, фізичної, технічної підготовленості майбутніх поліцейських. Виявлено зміни кореляційних взаємозв’язків у віковому діапазоні 17–19 та 2022 рр. при збільшенні стажу тренувань, зміни у фізичному розвитку та вдосконаленні технічної підготовленості (техніка рукопашного бою: прямий удар рукою) відобразились у збільшенні кількості та залежностей між параметрами, що досліджувались (кореляційні взаємозв’язки середнього та високого ступеню). Відзначено, що в порівнянні з майбутніми поліцейськими 17–19 років, у 20–22 річних посилились взаємозв’язки, що характеризують процеси розвитку: кореляційна залежність між вагою тіла й тестом «згинання та розгинання рук в упорі лежачи за 1 хв» (17–19 років: r=0,502; 20–22 роки: r=0,720). Також тест «біг 1000 м» має середні кореляційна значення з параметрами, що відображають функціональні можливості дихальної системи (ЖЄЛ, r=0,55). Виявлено кореляційну залежність між параметрами ваги тіла та швидкісно-силових якостей (тест «згинання та розгинання рук в упорі лежачи за 1 хв»), швидкості (біг на 100 м) у юнаків 20–22 років. Збільшення розмірів тіла супроводжується розвитком дихальної системи (ЖЄЛ має кореляційний взаємозв’язок з показником бігу на 1000 м (r=0,788). Відомо, що координаційні здібності пов’язані з руховими якостями однорідних груп. Дослідження, які представлено, стосовно особливостей фізичного розвитку, дихальної системи та взаємозв’язки різноманітних параметрів між собою у майбутніх правоохоронців можуть бути використані для оцінки контролю приросту перелічених показників в навчально-тренувальному процесі.
Посилання
2. Бондаренко В. В. Формування рухових умінь та навичок курсантів вищих навчальних закладів МВС України у процесі занять зі спеціальної фізичної підготовки : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Чернігів, 2012. 219 с.
3. Анісімов Д., Антіпова А. Фізична підготовка курсантів як необхідна складова нормальної діяльності правоохоронних органів. «Молодий вчений». № 7(107), липень 2022 р. 2022: 5–8. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-7-107-2
4. Петрушин Д., Креніков Є. Актуальні напрями підвищення фізичної підготовки курсантів системи МВС України в сучасних умовах. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023, (1), 26–29.
5. Пожидаєв М. Ю., Анісімов Д. О. Особливості фізичного стану курсантів, які займаються єдиноборствами при підготовці до професійної діяльності. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2020. Вип. 10(29): 83.
6. Вареньга Ю. В. Удосконалення фізичної підготовки працівників МВС України на етапі професійного становлення : дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. Львів, Україна. 2015: 6–7.
7. Васюта Ю. В., Бондаренко В. В. Особливості фізичної підготовки майбутніх поліцейських на початковому етапі навчання. Підготовка поліцейських в умовах реформування системи МВС України. Харків, 2019: 312–315.
8. Компанієць Ю. А. Аналіз стану системи фізичної підготовки майбутніх правоохоронців та перспективні напрямки її вдосконалення. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2014. № 9: 48–50.
9. Селюков B. C, Кушніренко P. O, Константинов Д. В. Фізичне виховання як напрям підготовки поліцейських в Україні. Порівняльно-аналітичне право. 2018, (4): 338–340.
10. Сергієнко Ю. П. Спеціальна фізична підготовка в системі професійного навчання працівників поліції. Південноукраїнський правничий часопис. 2017. № 1: 2–4.