ОСОБЛИВОСТІ ПЛАНУВАННЯ ТА ДИНАМІКА ТРЕНУВАЛЬНИХ НАВАНТАЖЕНЬ В ЖІНОЧІЙ ТА ЧОЛОВІЧІЙ ГРУПОВІЙ АКРОБАТИЦІ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ БАГАТОРІЧНОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ

Ключові слова: жіночі акробатичні групи, чоловічі акробатичні групи, багаторічний процес, тренувальні навантаження, амплуа.

Анотація

Представлено результати впровадження в навчально-тренувальний процес оптимального розподілу навантажень за ключовими параметрами, згідно авторської концепції (Бачинська Н.В., 2023), для жіночих та чоловічих акробатичних груп в цілому та з урахуванням їх амплуа. В дослідженнях брали участь спортсмени, представники жіночої групової акробатики (n=48, середній вік: амплуа верхні 13,86±1,08 років; амплуа ті, що посередині та внизу – 19,38±2,88 років) та чоловічих акробатичних груп (n=44: амплуа ті, що вгорі середній вік 14,94±2,34 років; амплуа ті, що посередині та внизу, 22,38±2,96 років). Рівень спортивної майстерності акробатів – новачки, субеліта та елітні атлети. Динаміка середньостатистичних навантажень річному циклі підготовки (кількість елементів) на етапах багаторічної підготовки у жіночих групових вправах (амплуа ті, що вгорі/амплуа ті, що посередині та внизу (М±SD): 1) навчально-тренувальні групи 1–2-й рр.: 350,87±18,85/398,54±20,89 елеменів; 2) навчально-тренувальні групи 3–5-й рр.: 410,97±21,94/468,87±19,53; 3) групи спортивного вдосконалення 1-й рік: 467,45±22,75/502,76±21,85; 4) групи спортивного вдосконалення 2–3-й рр.: 505,45±20,43/538,62±23,45; 5) групи вищої спортивної майстерності: 542,45±22,75/575,85±25,85. При розробці модельних характеристик авторської концепції було проаналізовано низку тренувальних навантажень централізованих зборів, змагальних мікроциклів, а також різнорідні показники ступеню та специфічності стомлення акробатів, на етапах багаторічного вдосконалення в групові жіночій та чоловічій акробатиці. Враховано індивідуальні та статеві особливостей акробатів, специфічні особливості побудови у різноманітних структурних утвореннях тренувального процесу.

Посилання

1. Бачинська Н. В. Теоретичний аналіз і визначення перспективних напрямів проблематики багаторічної підготовки спортсменів в акробатиці. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г Шевченка (текст). Вип. 118. Т. ІV. Чернігів : ЧНПУ, 2014 (Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт). 23–27.
2. Денисенко В.Д. Спеціальна фізична підготовка нижніх акробатів на етапі попередньої базової підготовки. Дис…доктор філософії за спеціальністю 017 – фізична культура і спорт. УДК: 796.015. 365.034-05+796.417.2.087(043.3). К., 2021. 6–10.
3. Долбишева Н., Кидонь В. Основні закономірності вдосконалення технічної підготовленості спортсменок, які займаються естетичною гімнастикою на етапі спеціалізованої базової підготовки. Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Фізична культура і спорт / уклад. А. В. Цьось, А.І. Альошина. Луцьк, 2017. 194–205.
4. Лопуга Г. В., Михайленко Ю. М., Решетилова Ю. М. Characteristics of a Competitive Microcycle in Pair-Group Acrobatics at Different Stages of Long-Term Preparation. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки 2(340). 2021. Ч . 2. С. 192–205. УДК 796.47-055.2.
5. Прокопюк С. Динаміка змісту та структури музично-акробатичних композицій відповідно до змін правил змагань. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2006. № 1. С. 48–52.
6. Batieieva N. P. Optimization of the training process with skilled athletes acrobatic rock and roll in the annual preparation of macrocycles based on model characteristics. Pedagogika, psihologia ta mediko-biologicni problemi fizicnogo vihovanna i sportu, № 8, 2014. ISSN 1818-9210: 3–7. doi: 10.6084/m9.figshare.1022947.
7. Kozhanova O.S. Compatibility of sports-women at a selection in commands on group exercises of calisthenics taking into account their technical and spesical preparedness. Pedagogics, psihology, medikal-biological problems of physical training and sports, 2013, vol. 34–37. doi: 10.6084/m9.figshare.639188.
8. Bołoban W., Wiśniowski W., Płaza M., Niźnikowska E., Niźnikowski T. The elements of sports orientation theory at the recrutrment for coordinationaly complex sports disciplines. Directions of development of scientific research in sports training. Częstochowa: Faculty of management Technical University
of Częstochowa, 2004: 9–12.
9. Шевчук М. Аналіз результатів технології спортивного відбору акробатів на етапі початкової підготовки. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : зб. наук. праць. / гол. ред. В. М. Костюкевич (1). 2016: 395–399. ISSN 2071-5285.
10. Omelyanenko V.I. Complex integrated method of improvement of sports ballroom dance perfomance. Physical education of students. 2014, vol. 6: 49–53. doi: 10.15561/20755279.2014.0610.
11. Максимова Ю. А, Салямін Ю. М, Денисенко В.Д. Вплив рівня розвитку координаційних якостей акробатів на успішність навчання акробатичним вправам на етапі попередньої базової підготовки. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15 науково-педагогічні проблеми фізичної
культури. 2016; 9 (79): 61–4.
12. Bachinskaya N.V. Features of account and planning of training process of sportsmen pair-group acrobats taking into account sexual dimorphism (analysis of questionnaire these trainers of Ukraine). Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2015, vol. 1: 3–6. doi:
10.15561/18189172.2015.0101.
Опубліковано
2023-12-15
Як цитувати
Бачинська, Н. В., & Саричев, В. І. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ПЛАНУВАННЯ ТА ДИНАМІКА ТРЕНУВАЛЬНИХ НАВАНТАЖЕНЬ В ЖІНОЧІЙ ТА ЧОЛОВІЧІЙ ГРУПОВІЙ АКРОБАТИЦІ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ БАГАТОРІЧНОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ. Фізичне виховання та спорт, (3), 78-83. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-11
Розділ
РОЗДІЛ III. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ