УДОСКОНАЛЕННЯ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ЮНАКІВ ЗАСОБАМИ ВІЙСЬКОВО-СПОРТИВНОГО БАГАТОБОРСТВА
Анотація
Сьогодні відбувається пошук нових ефективних форм організації навчального процесу з фізичного виховання у навчальних закладах, що сприяє збільшенню рухової активності та зміцненню і збереженню здоров’я дітей. Констатувальний експеримент спрямовано на оцінку фізичної підготовленості юнаків, що стало передумовою розроблення програми занять із пріоритетним використанням засобів військово-спортивного багатоборства, реалізація якої здійснювалася в процесі позакласної діяльності. Метою програми було патріотичне виховання хлопців старшого шкільного віку, підвищення рівня їхньої фізичної підготовленості. Програма містила такі модулі: теоретична підготовка, загальна та спеціальна фізична підготовка, техніко-тактична підготовка. Реалізація програми позакласних занять із пріоритетним використанням засобів військово-спортивного багатоборства здійснювалася протягом трьох місяців. Ефективність програми позакласних занять із пріоритетним використанням засобів військово-спортивного багатоборства була підтверджена динамікою фізичної підготовленості юнаків. Відзначено якісну зміну рівня компетентності виконання тестових вправ із середнього до достатнього. У процесі аналізу показників фізичної підготовленості юнаків було встановлено, що на початку дослідження 86,7% мали середній рівень компетентності виконання тесту підтягування у висі на перекладині, а 13,3% – низький; у 20% хлопців рівень компетентності виконання стрибка у довжину з місця був низьким, у 66,7% – середнім, а у 13,3% – достатнім; низький рівень компетентності виконання тесту біг на 1 500 м мали 6,7% юнаків, середній – 73,3%, достатній – 20%; 53,3% юнаків мали середній рівень компетентності у бігу на 100 м, 46,7% – достатній; 6,7% хлопців був притаманний низький рівень компетентності виконання тесту нахил із положення сидячи, 60% – середній, 33,3% – достатній; 80% юнаків був притаманний середній рівень компетентності виконання метання малого м’яча на дальність, а ще 20% – достатній; низький рівень компетентності виконання тесту човниковий біг 4×9 м мали 13,3% юнаків, середній – 66,7%, достатній – 20%.
Посилання
2. Балушка Л.М. Удосконалення фізичної підготовки засобами спортивної боротьби учнів ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою : дисертація. Львів : ЛДУФК імені Івана Боберського, 2020. 296 с.
3. Бондарчук Н., Круцевич Т., Погасій Л. Використання європейського досвіду при розробленні нових концептуальних підходів до фізичного виховання українських старшокласників. Науковий вісник Ужгородського університету. 2023. № 1(52). С. 37–40. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.37-40
4. Бородай Е. Військово-прикладні види спорту як ефективні засоби розвитку рухових якостей та формування прикладних навичок старшокласників у процесі допризовної підготовки. Педагогічні науки. 2020. № 1. С. 75–76.
5. Бородай Е. Класифікація методів військово-патріотичного виховання старшокласників у процесі допризовної підготовки. Витоки педагогічної майстерності. 2020. № 26. С. 26–29.
6. Бур’яноватий О.М. Вплив занять військово-спортивним багатоборством на рівень фізичної підготовленості юних спортсменів 6–7 років у групах початкової підготовки. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. № 8. С. 21–24.
7. Голяка С., Кім Р, Коваль В, Кольцова О. Дослідження впливу занять кросфітом на фізичний розвиток та силову підготовленість старшокласників. Перспективи та інновації науки. 2022. № 2(7). С. 231–240.
8. Карабанов Є.О., Непша О.В., Суханова Г.П., Ушаков В.С. Програма силової підготовки з використанням комплексів атлетичної гімнастики для юнаків старшого шкільного віку загальноосвітнього навчального закладу. Педагогічна інноватика: досвід та перспективи Нової української школи. Мелітополь : Колор Принт, 2019. С. 326.
9. Коломієць Н.М., Кирпенко В.М., Полтавець А.І., Божко Є.В. Спортивне орієнтування як засіб підготовки військовослужбовців. Вдосконалення системи фізичної підготовки у Збройних силах України в умовах сьогодення та приведення її до сумісності зі стандартами армій країн – членів НАТО : матеріали Міжнародної науково-методичної конференції, м. Київ, 13–14 грудня 2016 р. Київ : НУОУ, 2016. С. 291–4.
10. Коломоєць Г.А., Ребрина Анат. Ар., Ребрина Ан. Анат., Трачук С.В. Навчальна програма факультативу/курсу за вибором/гуртка патріотичного, оздоровчого та військово-прикладного спрямування «Патріотичні військово-спортивні та рухливі ігри». Гриф «Схвалено для використання в освітньому процесі», № 4.0097-2024. 2024.
11. Куликовська С. Оцінка рівня допризовної та фізичної підготовленості юнаків у процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2020. № 1. С. 75–80.
12. Літус Р.І. Методика проведення позакласних занять силової спрямованості для учнів 10–11-х класів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, 2018. № 3К(97). С. 301–304.
13. Вплив занять військово-спортивним багатоборством на розвиток основних показників воїнів / В. Откидач та ін. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2023. № 1(61). С. 64–70.
14. Тимчик М., Касіч Н. Забезпечення єдності фізичного і військово-патріотичного виховання старшокласників у процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education. 2023. № 27(2). С. 200–211. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2023-27-2-200-211
15. Інноваційні підходи до організації фізичного виховання школярів / О. Томащук та ін. Вісник Прикарпатського університету. 2024. № 42. С. 31–35.
16. Трачук С.В., Підлетейчук Р.В., Мілько Н.Р., Сиротюк С.М. Фізична підготовленість та готовність учнівської молоді до військової служби. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). № (4(177). С. 159–162. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.4(177).33
17. Фізична культура в школі: навчальна програма для 10–11 класів (рівень стандарту) : навчальний посібник. Київ : Літера, 2022. 221 с.
18. Черній В., Шевченко О., Нєворова О, Компанієць А. Патріотичне виховання учнів старших класів у позакласній роботі з фізичної культури. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2023. № 176(20). С. 164–169.
19. Kanishevska L. To the problem of military patriotic education of high school students in the conditions of martial law. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. № 1(63). Р. 319–323.
20. Krutsevich Tetiana, Pangelova Natalia, Trachuk Sergii, KuIbida Victor, Pidleteychuk Roman Modeling of appropriate norms of physical readiness of pre-conscription youth for service in the army. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ [Theory and Methods of the Physical Education]. 2021. № 21(4). Р. 317–322. https://doi.org/10.17309/tmfv.2021.4.05