SPECIFICITIES OF APPLICATION OF THE “LEARNING THROUGH PLAY” APPROACH IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

  • Yu. Ye. Zubtsova Zaporizhzhya National University
Keywords: play, playing method, playing form, playing technology, learning through play, approach, primary school pupils

Abstract

The author of the article emphasized that education at a young school age is a key stage of human development. Primary education should lay the groundwork for further learning, form key competences and important cross-cutting skills, but it should be interesting and motivating for the child. It is determined that one of the ways to change the role of play as a standalone didactic method is to apply the “learning through play” approach in primary school. The definition “approach” is understood as the systematic organization of the educational process, and the “learning through play” approach is a learning strategy that combines play and interactive methods, forms, techniques of learning in order to increase the cognitive motivation of pupils and the effectiveness of the educational process. According to the author, in order to ensure a positive attitude towards educational and cognitive activity, play should be used not as a standalone method or method of teaching, but as a cross-cutting approach. The pedagogical conditions for the implementation of the “learning through play” approach are proposed: formation of the emotional-value attitude of the teacher to play as a systematic organization of learning during the adaptation and play period; skilful management of the playful activity process; adaptation of playing exercises in accordance with the individual characteristics of pupils; appropriate choice and use of training tools, play equipment; accordance with traditional didactic principles and value orientations as defined in the State Standard of Primary Education; enriching pedagogical experience by creating and applying playing exercises and tasks. It is stressed that the application of the “learning through play” approach contributes to the formation of key competences and cross-cutting skills and is a means of providing both theoretical and practical training.

References

1. Анджеєвська А., Беднарек Ю., Янкович О. Освітні технології сучасних навчальних закладів : навчально-методичний посібник. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2015. 212 с.
2. Безруких М.М., Сонькин В.Д., Фарбер Д.А. Возрастная физиология (физиология развития ребенка). Москва : Академия, 2003. 416 с.
3. Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 375 с.
4. Дуткевич Т.В. Дитяча психологія : навч. посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
5. Медвіль Л.А. Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні : навч. посібник. Київ : Вікар, 2003. 335 с.
6. Микитюк О., Данильченко С. Анатомо-фізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку. Teorìâ Ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ. 2014. № 1. С. 31‒39. URL: https://tmfv.com.ua/journal/article/view/87
7. Мудрик С., Кліш І., Навроцький Е., Гаврилюк А. Українські народні ігри як свідчення давності язичницьких обрядових дійств. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2018. № 3 (43). С. 36‒40.
8. Савченко О.Я. Дидактика початкової освіти : підручник. Київ : Грамота, 2012. 504 с.
9. Тлумачний словник сучасної української мови / уклад. І.М. Забіяка. Київ : Арій, 2007. 512 с.
10. Толмачова І.М., Олійник К.О. Змістова характеристика дидактичної гри як методу навчання. Молодий вчений. 2016. № 2 (29). С. 344‒347.
11. Українські народні рухливі ігри у дошкільному навчальному закладі : навч. посібник / уклад.: С.І. Матвієнко, І.І. Заплішний. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2017. 152 с.
12. Чепка О.В. Наступність ігрових форм навчальної діяльності в умовах навчально-виховного комплексу «школа – дошкільний заклад» : автореф. дис… канд. пед. наук : 13.00.08 / Ін-т пробл. виховання АПН України. Київ, 2006. 19 с.
13. Щербань П. Застосування ігрових технологій в освіті: історія і перспективи. Витоки педагогічної майстерності. 2014. Випуск 13. С. 286‒291.
Published
2020-10-21
How to Cite
Zubtsova, Y. Y. (2020). SPECIFICITIES OF APPLICATION OF THE “LEARNING THROUGH PLAY” APPROACH IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 55-61. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1439