THE FUNCTIONS OF ANTHROPONYMS IN THE LITERARY WORKS OF THE SCHOOL PROGRAM: SENIOR CLASSES

  • N. O. Ivakhno Nizhyn Mykola Gogol State University
Keywords: artistic anthroponym, symbolism, characteristic function, imaginative function, image-by-image way of analysis

Abstract

Anthroponyms are the most numerous group of literary onyms which perform the significant functional role in the artistic text. The problem of studying anthroponyms as one of the important components of the work is actual because the research of proper names is closely connected with first of all the imaginative filling, plot, compositional, genre and stylistic features of the text, and also allows to analyze it at all its structural levels deeper. The depth work with people’s own names in the process of detailed research of a literary work requires a special development. The article is devoted to the general review of the school study of anthroponyms in the work of Ukrainian literature, which are predicted by the curriculum for the analysis in the senior classes of the secondary school. The researchers’ views on literary-artistic anthroponymic as a special section of onomastica that studies all the variety of people’s own names in fiction are described, and different opinions about features of anthroponyms in Ukrainian writers’ works are given. The main functionalities of personal names, surnames and nicknames are defined, and also they are demonstrated on the material of literary anthroponyms of artistic texts which are predicated for study in senior classes of the secondary school, in particular the most prodactive functions of literary-artistic anthroponyms such as nominative, characteristic, symbolic, plot-composition, chronotopic, imaginative, genretive and stylistic are analyzed. The connection between anthroponyms and elements of plot, compositional, space-temporal, imaginative, genretive and stylistic levels of the literary work is analyzed. The depth study of anthroponyms in the process of the plot-compositional, chronotopic organization analysis, the characterization of characters, the research of genre and stylistic features on the material of specific prose texts for senior classes of secondary schools is demonstrated.

References

1. Белей Л. Літературно-художні імена-символи. Культура слова. 1996. Випуск 46-47. С. 63‒67.
2. Белей Л. Ім’я дитини в українській родині. Харків : Фоліо, 2010. 282 c.
3. Бондаренко Ю. Вивчення образів-персонажів літературного твору в школі: теорія і практикум : посібник для студентів філолологічного факультету. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2015. 216 с.
4. Бук С. Онімний простір роману Івана Франка «Перехресні стежки». Ономастичні науки. 2012. № 4. С. 68‒76.
5. Карпенко О. Про літературну ономастику та її функціональне навантаження. Записки з ономастики. Випуск 4. URL: http://karpenko.in.ua/wpcontent/uploads/2013/02/Karpen4.pdf.
6. Крохмаль І. Українські прізвища як культурно-мовне явище. Вивчаємо українську мову і літературу. 2006. № 15. С. 2‒4.
7. Масенко Л. Українські імена і прізвища. Київ : Знання, 1990. 48 с.
8. Скрипник Л., Дзятківська Н. Власні імена людей: Словник-довідник. Київ : Наукова думка, 2005. 335 с.
9. Слоньовська О. Слід невловимого Прометея (Міф України в літературі української діаспори 20-х – 50-х років ХХ століття) : монографія. Вид. 2-ге. Івано-Франківськ : Плай; Коломия : Вік, 2007. 688 c.
10. Торчинський М. Структура онімного простору української мови. Частина ІІ: Функціонування власних назв : монографія. Хмельницький : ХНУ, 2009. 394 с.
11. Худаш М. З історії української антропонімії. Київ : Наукова думка, 1977. 235 с.
Published
2020-10-21
How to Cite
Ivakhno, N. O. (2020). THE FUNCTIONS OF ANTHROPONYMS IN THE LITERARY WORKS OF THE SCHOOL PROGRAM: SENIOR CLASSES. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 62-66. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1440