CRITERIA AND INDICATORS OF THE FORMATION OF THE OCCUPATIONAL SAFETY CULTURE OF FUTURE OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH ENGINEERS

  • E. N. Abiltarova Crimean Engineering and Pedagogical University, Institute of Vocational Education and Training of National Academy of Educational Sciences of Ukraine
Keywords: vocational training, occupational safety and health engineer, safety culture, diagnostic tools

Abstract

The article presents the results of systematization, generalization and analysis of literary sources on the types of criteria and indicators for evaluating certain parameters in the course of empirical research. The author of the work emphasizes the importance and necessity of substantiating the criteria and indicators of the formation of the occupational safety culture. The terminological analysis of the concept of “criterion” is carried out; the specific definition of the concept of “criteria of the formation of the occupational safety culture” is given. The criteria for the formation of the culture of occupational safety among future occupational safety and health engineers are established, they are motivational-value, intellectual-cognitive, activity-behavioral, subject-reflexive. The indicators of the formation of the culture of occupational safety for each criterion are determined. The motivational-value criterion is expressed in the value attitude towards one’s own health and life, the positive attitude towards labor protection requirements and the desire to fulfill and comply with them, to focus on interaction and partnership in the development of the conscious safety culture among employees. The intellectual-cognitive criterion reflects the degree of intellectual development of the student’s personality and the system of labor protection knowledge. The activity-behavioral criterion expresses the state of the system of acquired labor protection skills which are the result of the formation of the occupational safety culture of future occupational safety and health engineers. The subject-reflexive criterion testifies to the formation of professional and personal qualities and abilities of future occupational safety engineers that increase the level of the occupational safety culture. The article comes to the conclusion that there is a high need for further research on the determination of the levels of formation and the choice of available diagnostic techniques that contribute to the high-quality and transparent monitoring of the educational achievements of students.

References

1. Сурова Л.В. Культура безопасности – основа жизнедеятельности общества. Вестник НЦ БЖД. 2010. № 5. С. 24–29.
2. Иовенко И.В. Теория и практика формирования у учащихся общеобразовательной школы культуры безопасности жизнедеятельности в чрезвычайных ситуациях : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Московский педагогический государственный университет. Москва, 2003. 411 с.
3. Казьмина А.В. Формирование культуры безопасности жизнедеятельности у бакалавров в области защиты окружающей среды : дис. канд. … пед. наук : 13.00.08 / Рос. гос. социал. ун-т. Москва, 2011. 206 с.
4. Цейко В.А. Методика и результаты изучения состояния сформированности у старшеклассников культуры безопасности жизнедеятельности. Формирование профессиональных компетенций обучающихся в организациях общего и профессионального образования : материалы Междунар. науч.-практ. конф., 18–20 мая 2016 г. Брянск : БГУ им. И.Г. Петровского, 2016. С. 165–170.
5. Михайлов А.А. Культура безопасности жизнедеятельности в социуме студентов – будущих педагогов: компоненты и уровни сформированности. Вестник Военного университета. 2012. № 2 (30). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-komponentov-kultury-bezopasnosti-zhiznedeyatelnosti-vsotsiume-u-studentov-pedagogicheskogo-vuza.
6. Рыбников В.Ю., Марченко Т.А., Мельницкая Т.Б., Симонов А.В., Белых Т.В. Разработка анкеты для оценки уровня сформированности культуры безопасности жизнедеятельности населения, проживающего на радиоактивно загрязненных территориях. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2013. № 11 (105). С. 142–148.
7. Немкова И.Н. Формирование культуры безопасности жизнедеятельности студентов в процессе профессиональной подготовки в вузе : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Тамбовский гос. ун-т им. Г.Р. Державина. Тамбов, 2005. 238 с.
8. Бойчук Ю.Д. Теоретико-методичні основи формування еколого-валеологічної культури майбутнього вчителя : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Харківський національний педагогічний університет ім. Ґ.С. Сковороди. Харків, 2010. 457 с.
9. Вишнякова С.М. Профессиональное образование : Словарь : Ключевые понятия, актуал. лексика. Москва : Новь, 1999, 535 с.
10. Полонский В.М. Педагогический словарь по образованию и педагогике. Москва : Высш. шк., 2004. 512 с.
11. Педагогический словарь : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / [В.И. Загвязинский, А.Ф. Закирова, Т.А. Строкова и др.] ; под ред. В.И. Загвязинского, А.Ф. Закировой. Москва : Издательский центр «Академия», 2008. 352 с.
12. Безпека людини у сучасних умовах : монографія / В.В. Березуцький, Н.Л. Березуцька, А.О. Богодист та ін. ; За заг. ред. проф. В.В. Березуцького. Харків : ФОН Мезіна В.В., 2018. 208 с.
Published
2020-10-21
How to Cite
Abiltarova, E. N. (2020). CRITERIA AND INDICATORS OF THE FORMATION OF THE OCCUPATIONAL SAFETY CULTURE OF FUTURE OCCUPATIONAL SAFETY AND HEALTH ENGINEERS. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 89-94. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1445