STRUCTURE OF THE READINESS OF FUTURE SPEECH THERAPISTS TO APPLY ADAPTED PHYSICAL EXERCISES IN PROFESSIONAL ACTIVITY

  • G. V. Gorshkova Zaporizhzhya National University
Keywords: adapted physical exercises, readiness for professional activity, future speech therapists, and components of readiness, professional activity, and readiness structure

Abstract

The article is devoted to the study of the structure of readiness of future teachers-speech therapists to apply adapted physical exercises in professional activities. The author provides different views of scientists on the interpretation of the concepts “readiness”, “readiness for professional activity”, “readiness for pedagogical activity”, “readiness of a special (correctional) teacher for professional activity”. The article differentiates the concepts of “professional readiness”, “professional suitability”, “readiness for professional activity”. The author concludes that the readiness of future speech therapists to use adapted physical exercises is part of their professional competence, is interpreting as an integrated education based on the use of adapted physical exercises, which allows organizing correctional and developmental work with children with speech disorders. Their effective overcoming (or improvement of speech), consolidation and stabilization of the results of correctional and developmental work in the further life of the child and is a prerequisite for effective professional activity of the future teacher-speech therapist after graduation. There are also seven types of readiness: psychological, purely professional, communicative, personal, innovative, career, psychophysical, which from different angles highlight the readiness for professional activities of future speech therapists. Four components of readiness of future teachersspeech therapists to apply adapted physical exercises in professional activity are offering. One of the explanations of the motivational component is the need to successfully completing the task, interest in the activity. The author presents the cognitive component as the mastery of the future teacher-speech therapist methods and techniques, a set of knowledge, skills and abilities to solve correctional and developmental tasks, rapid and adequate orientation in numerous and diverse situations of professional communication. The activity component provides an information-technological component, training in motor actions, reflect the formed complex of certain abilities, skills. The personal component characterizes the sense of responsibility, confidence in success; self-management, mobilization of forces, focusing on the task, overcoming doubts, fears.

References

1. Платонов К. К. Структура и развитие личности. Москва : Наука, 1986. 255 с.
2. Педагогика : учебное пособие для студентов высших педагогических учебных заведений / под ред. В.А. Сластенина. Москва : Академия, 2002. 566 с.
3. Закон України «Про державну службу». Р.І, ст. 2, п.1. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19 (дата звернення : 23.02.2020).
4. Бочелюк В.Й. Особливості готовності майбутніх психологів до роботи з попередження віктимної поведінки підлітків. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2014. Вип. 48. С. 12–22.
5. Дурай-Новакова К.М. Формирование профессиональной готовности к педагогической деятельности. Москва : Политиздат, 1983. 356 с.
6. Гончаренко Л.А. Полікультурна освіченість педагога: теорія і практика / за ред. В.В. Кузьменка. Херсон : РІПО, 2009. 136с.
7. Проскурняк О.І. До проблеми підготовки корекційних педагогів до професійної освіти. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренко. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016, № 4 (58). С. 408–415.
8. Сайко Х.Я. Особистісна готовність корекційного педагога до виховання дітей з аутизмом : навчальний посібник. Львів : Тріада Плюс, 2017. 248 с.
9. Мартинчук О.В. Концепція підготовки майбутніх фахівців у галузі спеціальної освіти до професійної діяльності в освітньому середовищі. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2018. № (1) 15. С. 49–53.
Published
2020-10-21
How to Cite
Gorshkova, G. V. (2020). STRUCTURE OF THE READINESS OF FUTURE SPEECH THERAPISTS TO APPLY ADAPTED PHYSICAL EXERCISES IN PROFESSIONAL ACTIVITY. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 106-112. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1448