CULTURAL COMPETENCE OF FUTURE ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS: PRINCIPLES OF FORMATION

  • N. I. Hrechanyk Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University
Keywords: professional training of future elementary school teachers, culturological competence, future elementary school teacher, culturological-oriented principles of formation

Abstract

The article defines and substantiates specific rules of forming culturological competence of future elementary school teachers, which are positioned by culturological-oriented principles. The author refers to such principles as: the principle of conditioned formation of cultural competence of future elementary school teachers in professional training by personal and social demands. Service to this principle contributes to a conscious attitude of students to cultural development and interest in the formation of cultural competence, is provided by a positive perception and awareness of cultural and professional values. The principle of motivated culturological-integrated learning is based on understanding the motivation of the individual as a complex, multi-level system of pathogens containing emotions, needs, motives, interests, ideals, norms, values, and the like. The implementation of this principle implies the integration of the content of professional training disciplines with the content of components of cultural competence based on the value-conscious attitude of future elementary school teachers. The principle of integrity, continuity and systemativeness of formation of culturological competence is caused by dependence of the process of education of qualitative characteristics of the person on purposeful and complex work on mastering by the future teachers of elementary school of culturological toolkit. The principle of subjective-dialogical culturological interaction reflects personally oriented mechanisms of organization of pedagogical communication of participants of the educational process in the process of formation of the investigated ability, provides their attraction to active mastering of culturological experience of realization of culturological knowledge, skills and abilities in the subject-subject measurement. The principle of reflexive orientation of culturological competence reflects students' mastery of the skills of self-regulation and provides for reflexive activity of future elementary school teachers in the direction of culturological self-improvement.

References

1. Алешина С. Саморазвитие личности студента в образавательном пространстве педагогического колледжа : дис. … канд. пед. наук. Оренбург, 2003. 171 с.
2. Брушлинский А.В. Субъект: мышление, учение, воображение. Москва-Воронеж, 1996. 392 с.
3. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Либідь, 1997. 374с.
4. Гладуш В.А., Лисенко Г.І. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія. навч. посіб. Дніпропетровськ, 2014. 416 с.
5. Гриньова В.М. Педагогічна культура майбутнього вчителя : монографія. Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у системі підготовки освітянських кадрів: здобутки, пошуки, перспективи. Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. 432 с.
6. Гуревич Р.С. Професійна спрямованість як принцип навчання у професійно-технічних навчальних закладах. Професійно спрямоване навчання і виховання особистості : Зб. наук. праць / за ред. Г.П. Васяновича. Львів : ЛДУ БЖД. 2006. С. 49–63.
7. Литвин А.В. Інфороматизація професійно-технічних навчальних закладів будівельного профілю: монографія. Львів : Компанія «Манускрипт». 2011. 498 с.
8. Сластенин В.А., Каширин В.П. Психология и педагогика : учебное пособие для студентов высших учебных заведений. Москва : Академия, 2001. 480 с.
9. Тухватуллина С.Ю., Шумакова О.А. Обзор ключевых принципов, механизмов и барьеров профессионального саморазвития личности. МНКО. 2015. № 1 (50). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/obzor-klyuchevyh-printsipovmehanizmov-i-bariero-professionalnogo-samorazvitiya-lichnosti.
Published
2020-10-21
How to Cite
Hrechanyk, N. I. (2020). CULTURAL COMPETENCE OF FUTURE ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS: PRINCIPLES OF FORMATION. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 113-119. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1449