THE INFLUENCE OF COGNITIVE HEURISTICS ON THE DECISION-MAKING PROCESS BY FUTURE OFFICERS OF THE NATIONAL GUARD OF UKRAINE IN NON-STANDARD SITUATIONS

  • V. I. Konarzhevska National Academy of the National Guard of Ukraine
Keywords: cadets, heuristic learning, abilities and skills, mental activity

Abstract

The formation of skills and abilities of future officers of the National Guard of Ukraine to make decisions in unusual situations is associated with a number of issues, including theoretical and methodological nature. One of the main factors in solving this problem is seen in cognitive heuristics. It is determined that, despite the large number of works devoted to the study of various aspects of the professional development of future officers of the National Guard of Ukraine, a clear concept that would allow decision-making in an unusual situation due to heuristics has not been created yet. The purpose of this article is to clarify the indicators of cognitive heuristics needed for decision-making by future officers in non-standard situations, highlight their characteristics to develop a holistic view and understanding of this concept, as well as set out their own vision of the methodological basis for forming the necessary skills of future officers. It has been found that heuristic learning technology involves the use of appropriate methods that play a crucial role in the transmission of successive phases of decision, and characterize heuristics as intelligent, dependent on a specific area and aimed at solving certain problems. The main function of heuristics is to reformulate the problem situation, highlight significant conditions, and focus on errors. Their use compensates for the lack of time to consider the problem situation, taking into account the congestion of information. It has been established that heuristics can also lead to errors. Ideas from past experience can hinder alternative solutions and generate new ideas, which is facilitated by cognitive-emotional traps. It is proved that the optimal methodological basis for the formation of skills and abilities of future NGU officers to make decisions in a non-standard situation will be a model based on awareness of the problem, determining the importance of solving problem situations and being able to see and analyze them, highlighting problems and tasks. This promotes thinking outside the usual judgments.

References

1. Надлер Д. Мышления полного спектра / Дж. Надлер, Ш. Хибино, Дж. Фаррелл ; пер. с англ.; худ. оформ. М.В. Драко. Минск : ООО «Попурри», 2001. 464 с.
2. Білоцерковець М.А. Професійні ситуації в евристичному навчанні гуманітарних дисциплін. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2016. № 10 (64). С. 187‒196.
3. Рубанець О. М. Когнітивний креатив у вимірах когнітивних практик / Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка: зб. наук. праць. 2015. 2(44). С. 89‒96.
4. Канеман Д. Мислення швидке й повільне. Київ, 2017. 479 с.
5. Когнітивні компоненти в психології прийняття рішень інтелектуальним агентом / Л.С. Сікора, Р.Л. Ткачук, І.Р. Манишин, К.М. Березяк. URL: https://nuczu.edu.ua/sciencearchive/ProblemsOfExtremeAndCrisisPsychology/vol2/25.pdf.
6. Воронін А. І. Проблеми когнітивного розвитку студентів у процесі професійного навчання. Кривий Ріг: ДВНЗ «КНУ», 2012. 112 с.
7. Хуторской А.В. Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения. Москва : Изд-во МГУ, 2003. 416 с.
8. Скафа Е.И. Методические основы построения компьютерных программ управления эвристической деятельностью школьников. Информатизация образования. Интеграция информационных и педагогических технологий : материалы Международной научной конференции. Минск, 2008. С. 501‒505.
9. Халперн Д. Психология критического мышления. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 360 с.
10. Плаус С. Психология оценки и принятия решений / Перевод с англ. Москва : Информационно-издательский дом «Филинъ», 1998. 297 с.
11. Поздишев С.О. Значення прийняття управлінського рішення під час проведення антитерористичної операції. Спеціальна спрямованість фізичної підготовки як складова особистої безпеки військовослужбовців : матеріали науково-методичного семінару, Київ, 17 без. 2015 р. / М-во оборони України, Нац. ун-т оборони України ім. Івана Черняховського. Київ : НУОУ, 2015. С. 14‒16.
Published
2020-10-21
How to Cite
Konarzhevska, V. I. (2020). THE INFLUENCE OF COGNITIVE HEURISTICS ON THE DECISION-MAKING PROCESS BY FUTURE OFFICERS OF THE NATIONAL GUARD OF UKRAINE IN NON-STANDARD SITUATIONS. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 136-141. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1452