REQUIREMENTS FOR PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL COMPETENCE OF CAREER COUNCELORS AND ADVISERS IN UKRAINIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

  • S. V. Tolochko National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine
Keywords: professiogram, qualification categories, teachers’ titles, postgraduate pedagogical education

Abstract

The article provides a structural and systematic analysis of content, forms, methods, means of forming professional and pedagogical competence according to the classification characteristics of teacher’s professiograms in postgraduate pedagogical education, especially career counselors and advisers, conceptualizes functions, principles, technologies of their training with synergy competence of formation and development. The current legal documents in the field of education and professional orientation of the population are analyzed, namely: Resolutions of the Cabinet of Ministers of Ukraine “On approval of the Concept of the state system of professional orientation of the population”, “On approval of the Procedure for registration, re-registration of unemployed and keeping records of job seekers”, The concept of implementing the state policy in the field of reforming general secondary education “New Ukrainian School” for the period up to 2029. Abilities, skills and competencies as components of professional and pedagogical competence of career counselors of general secondary schools, advisors of higher educational institutions are defined and specified. It is concluded that actualization of a career counselor position is caused by the need to introduce students to modern and future professions in accordance with the fields of scientific knowledge; provide information on regional, national and world labor markets; employers’ requirements to employees of different levels and qualifications; represent state and non-state educational institutions; conduct testing to identify students’ individual and psychological characteristics, their interests, inclinations, abilities, desire to acquire knowledge, state of health. It is noted that an advisor is a teacher of a graduating department, who acts as a consultant on academic issues, assists in choosing an educational trajectory and catching on educational and professional program throughout study, helps to select the required number of compulsory and elective disciplines, shown in student’s individual plan.

References

1. Про затвердження Концепції державної системи професійної орієнтації населення : Постанова Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2008 р. № 842. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/842-2008-%D0%BF (дата звернення: 04.08.2020).
2. Про затвердження Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу : Постанова Кабінету Міністрів України від від 19 вересня 2018 р. № 792. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/842-2008-%D0%BF (дата звернення: 04.08.2020).
3. Конспект профорієнтаційного заняття «Професії майбутнього» : наук.-практ. реком. / Л.М. Капченко та ін. Київ : ІПК ДСЗУ, 2017. 35 с.
4. Платформа з профорієнтації та розвитку кар’єри. Офіційний Інтернет-портал Державної служби зайнятості України. URL: http://profi.dcz.gov.ua/ (дата звернення: 04.08.2020).
5. Сучасні моделі педагогічної професії в системі післядипломної освіти для сталого розвитку / упоряд. Толочко С.В.: навч.-метод. посібник / Навчально-науковий інститут неперервної освіти НПУ імені М.П. Драгоманова. Київ; Ніжин, 2019. 312 с.
6. Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. Київ, 2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (дата звернення: 04.08.2020).
7. Толочко С.В. Концепція та методика формування науково-методичної компетентності викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти : монографія. Київ : Вид-во НДУ імені М.П. Драгоманова, 2019. 376 с.
8. Толочко С.В. Теоретичні й методичні засади формування науково-методичної компетентності викладачів у системі післядипломної педагогічної освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2019. 574 с.
9. Толочко С.В. Компетентність супервізорів у системі післядипломної педагогічної освіти. Міжнародні наукові дослідження: інтеграція науки та практики як механізм ефективного розвитку : Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, Київ, 26‒27 квітня 2019 року. Київ, 2019. С. 35–38.
10. Толочко C.В. Педагогічне звання «викладач-експерт» в українських закладах освіти. Integración de las ciencias fundamentales y aplicadas en el paradigma de la sociedad post-industrial: Colección de documentos científicos «ΛΌГOΣ» con actas de la Conferencia Internacional Científica y Práctica (Vol. 4) (Barcelona, 24 de abril de 2020). Barcelona, 2020. Р. 99–102.
Published
2020-10-21
How to Cite
Tolochko, S. V. (2020). REQUIREMENTS FOR PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL COMPETENCE OF CAREER COUNCELORS AND ADVISERS IN UKRAINIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 213-220. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1464