CRITERIA AND INDICATORS FOR DETERMINING THE EFFICIENCY OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL WORK WITH FAMILIES IN INCLUSIVE EDUCATION

  • U. V. Avramenko Zaporizhzhya National University
Keywords: criteria and indicators for determining the effectiveness of social work with families, elementary school students, inclusive class, inclusive education, tolerance, standardtype development of the student

Abstract

At the present stage of progress, the requirement of including children with special educational needs has the highest priority in humanistically oriented education development. Because the full inclusion provides for acceptance child with special needs by all participants of the educational process. We need to provide the performance of the condition through the development of tolerance and positive attitude to inclusive education in the school community which can be realized through social and pedagogical work with families who have children in inclusive classes. In socio-pedagogical work with such families we determine three main tasks: 1) the formation and development of tolerance among participants in the pedagogical process; 2) promoting positive group dynamics; 3) ensuring the effective work of the multidisciplinary inclusion team. In this article we proved the criteria and indicators about the determination of social work productivity with families who have primary school students who attend inclusive classes: cognitive (knowledge about causes and consequences of disability, ethic norms and norms of kind behavior to people with disabilities, possibilities of selfrealization of people with specific nosologies, understanding of the universal design concept, understanding of the positive influence of individual approach for all children), emotional (positive, negative or neutral emotions to inclusive education, stress or depression in situations of contact with children with disabilities) and behavioral (the activity of children and adults, tolerance or intolerance behavior). We indicated these norms as the basis for empirical research of social pedagogical work with families who have such children and subsequent comparative analysis indifference in their attitude to inclusive education between and after our experiential intervention. These norms are matched for three categories of people: parents of children with typical development, parents with children who have special needs and directly to the children. Classifying and measuring efficiency socio-pedagogical work with families is a multicomponent process, that needs the structured approach.

References

1. Закон України «Про освіту» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38-39, ст. 380) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
2. Постанова КМУ від 15 серпня 2011 р. № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-п (дата звернення 20.03.18).
3. Век толерантности: Научно-публицистический вестник. Под. ред. А.Г. Асмолова, Г.У. Солдатовой. Москва. Центр СМИ МГУ им. М.В. Ломоносова, 2001–2004.
4. Братченко С.Л. Межличностный диалог и его основные атрибуты. Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии. Москва, 1997. С. 201–222.
5. Докукіна О.М. Полікультурне середовище сім’ї і толерантність особистості. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: збірник наукових праць. Вип. 8. Кн. І. Київ. 2005. С. 292–295.
6. Декларация принципов терпимости утверждена резолюцией 5.61 Генеральной конференции ЮНЕСКО от 16 ноября 1995 года. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_503 (дата звернення 10.03.2020).
7. Старовойт Н.В. Инклюзивная культура образовательной организации: подходы к пониманию и формированию. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 8. С. 31–35. URL: http://e-koncept.ru/2016/56117.htm (дата звернення 06.03.2020).
8. Березіна В., Єрмоленко Г. Соціальний педагог у школі. Виховання школярів. 1994, № 2. С. 205.
9. Бруднов А., Березіна В. Соціально-педагогічна робота в школі. Виховання школярів, 1994, № 1. С. 2–3.
10. Вульфов Б.З. Соціальний педагог у системі суспільного виховання. Педагогіка, 1992, № 5/6. С. 45–49.
11. Словник української мови: в 11 томах. Том 2, 1971. Колектив авторів. Наукова думка. 1971. 547 с.
12. Ильичёв Л.Ф., Федосеев П.Н. и др. Философский энциклопедический словарь. URL: http://www.вокабула.рф/словари/философский-энциклопедический-словарь-2003/критерий (дата звернення 15.02.2020)
Published
2020-10-21
How to Cite
Avramenko, U. V. (2020). CRITERIA AND INDICATORS FOR DETERMINING THE EFFICIENCY OF SOCIAL AND PEDAGOGICAL WORK WITH FAMILIES IN INCLUSIVE EDUCATION. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 221-227. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1465