FORMATION OF THE PEDAGOGICAL CULTURE OF PARENTS WHO GROW UP A CHILD WITH DISABILITY

  • N. V. Zaveryko Zaporizhzhya National University
Keywords: pedagogical culture, disabled child, parents who bring up a child with disability, educational work

Abstract

The article under consideration updates the problem of formatting the pedagogical culture of parents who grow up a child with disability. It emphasizes the importance of pedagogical interaction in this process. The essence of parental pedagogical culture as a part of general human culture and its components (theoretical, practical, emotional) have been analyzed. It differentiates gained by previous generations experience at children upbringing in a family. We give the reasons why parents are indifferent to pedagogical knowledge and characterize problems of families with disable children. Basic qualities of parental competence such as tolerance, activity, assertiveness are described. The author names main educational principles for adults that form the background of successful work with parents: the principle of subjectivity, the principle of entity between studying material and parental needs, entity of theory and practice, taking into consideration parents experience etc. The article reveals specific features of pedagogical culture formation at the educational institutes and in the community. In the general educational institutions the work with parents consists of such forms: teacher – parent meetings, practical meetings, situational cases, trainings etc. It is important that in the community the cross-disciplinary team works with families that grow up children with disabilities and it is focused on family socialpedagogical support to encourage parents’ efforts in solving problems and tasks of habilitation and rehabilitation process, overcoming the initial depression and despair, focusing on child’s individuality development and socialization as well as on treatment. We describe the formation of pedagogical culture of parents who grow up a child with disability at School of community parental competence: organization of patronage service work, parents education, the organization of rehabilitation process, psychological and pedagogical family support.

References

1. Гаміна Т., Гончар О. Педагогіка сімейного виховання : навчальний посібник. Луганськ : Альма-матер, 2012. 523 с.
2. Титаренко В. Я. Семья и формирование личности. Москва : Мысль, 1987. 352 с.
3. Майструк Н.О., Лучаківська, А.Р. Проблеми сімей, що виховують дітей з особливими фізичними можливостями в сучасній Україні, в контексті соціальної роботи. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. 2010. № 3. С. 85–89.
4. Соловйова Т.Г. Соціально-педагогічні засади роботи з батьками дітей з особливими потребами : автореф. … канд. пед. наук : 13.00.05 / Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2009. 22 с.
5. Шевченко Н.Ю. Соціально-педагогічні засади формування усвідомленого ставлення батьків до прав дитини : дис . ... канд. пед. наук : 13.00.05 / Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2006. 228 с.
6. Большой психологический словарь : словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. 3-е изд., перераб. и доп. Санкт-Петербург : Прайм-Еврознак, 2006. 672 с.
7. Заверико Н.В., Шевченко Н.Ю. Просвіта батьків як ціннісна парадигма освіти в контексті євроінтеграції. Педагогічні шляхи реалізації загальноєвропейських цінностей у системі освіти України. Харків : СтильІздат, 2005. С. 110–114.
8. Матвієнко О.В. Формування педагогічної культури батьків у процесі педагогічної взаємодії сім’ї та школи. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2015. Вип. 19 (2). С. 6–15.
Published
2020-10-21
How to Cite
Zaveryko, N. V. (2020). FORMATION OF THE PEDAGOGICAL CULTURE OF PARENTS WHO GROW UP A CHILD WITH DISABILITY. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 234-240. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1467