БЕЗПЕКА ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА: ФАХОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ЩОДО ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ

  • Т. П. Голованова Запорізький національний університет
Ключові слова: булінг, фахові компетентності, гендерні стереотипи, викладачі, безпека освітнього середовища

Анотація

У статті представлено взаємозв’язок понять «безпека освітнього середовища», «загальні компетентності», «булінг». Зазначено актуальність та ризики безпеки освітнього середовища в сучасних умовах українського суспільства. Теоретичні основи дослідження ключових понять розкриваються через концепти: безпека, освітнє середовище, гендерні стереотипи, онлайн-опитування, фахові компетентності, критерії підготовки. Досвід центру гендерної освіти Запорізького національного університету показав, що ця проблема має три аспекти: гендерний, психолого- педагогічний, правовий. Гендерний аспект розкривається через дослідження впливу стереотипів на сприйняття ситуації булінгу різними групами учасників освітнього процесу. Проаналізовано результати дослідження стану булінгу в студентському середовищі. Визначався вплив гендерних стереотипів дівчат і юнаків на поведінку в ситуації булінгу: процедура зводилася до вибору старшокласниками, студентами, вчителями, викладачами вищої школи різних варіантів відповідей. Результати проведеного дослідження дали змогу зробити висновок про вплив гендерних стереотипів на поведінку юнаків і дівчат у ситуації булінгу (студентами, вчителями, викладачами вищої школи) різних варіантів відповідей. Так, 40,9% опитаних вчителів шкіл вважають, «якщо хлопець у ситуації цькування звертається по допомогу до батьків, вчителів, психолога, то його вважають, серед інших відповідей, «слабаком»: студенти – 26,3%; вчителі шкіл – 40,9%; викладачі вишу – 15.4%; практичні психологи та соціальні педагоги освітніх закладів міста – 12,5%. Процес формування фахових компетентностей майбутніх викладачів було реалізовано через розроблену програму магістерського дослідження. Важливим завданням цього дослідження було розробка критеріїв дослідження. На подальше вивчення чекають питання розробки діагностики оцінювання роботи педагогічних працівників щодо створення безпечного освітнього середовища.

Посилання

1. Pro Natsionalnu stratehiiu rozbudovy bezpechnoho i zdorovoho osvitnoho seredovyshcha u novii ukrainskii shkoli: Ukaz Prezydenta Ukrainy № 195/2020 vid 25 travnia 2020 [On the National Strategy for Building a Safe and Healthy Educational Environment in the New Ukrainian School: Decree of the President of Ukraine] (№ 195/2020, May 25) (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020.
2. Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [Methodical recommendations for the development of higher education standards]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/proekty%20standartiv%20vishcha%20osvita/1648.pdf.
3. Vasianovych, H.P. (2017) Do poniattia bezpeky osvitnoho seredovyshcha: aspekty doslidzhennia [To the concept of safety of the educational environment: aspects of research]. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina» [Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University «Ukraine»]. Vol. 13. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2017_13_4.
4. Makar, L.M. (2013) Sutnist osvitnoho seredovyshcha v pedahohichnomu protsesi [The essence of the educational environment in the pedagogical process] Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [«Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools»] Vol. 30. P. 229‒236. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2013_30_37.
5. Tsiuman T.P., Boichuk N.I. (2018) Kodeks bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha: metod. posib. / za zah. red. Tsiuman T.P. [Code of safe educational environment: methodical manual/ edited by Tsiuman T.P.]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/21kbos.pdf.
6. Barlit, O.O. (2016) Neobkhidnist pidhotovky pedahoha v systemi pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh pratsivnykiv do realizatsii systemy efektyvnoi protydii bullinhu v osvitnomu seredovyshchi [The need to train teachers in the system of professional development of teachers to implement a system of effective counteraction to bullying in the educational environment]. Zaporizhzhia : KPU. № 48 (101). P. 299‒304.
7. Holovanova, T.P. (2018) Teoretychni zasady profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha vyshchoi shkoly [Theoretical bases of higher school future teachers’ professional competence]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Bulletin of Zaporizhzhia National University: Pedagogical Sciences]. № 1(30). P. 68‒76. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2018_1_14.
8. Zakon Ukrainy “Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo protydii bulinhu (tskuvanniu)” [The Law of Ukraine «On Amendments to Some Legislative Acts of Ukraine on Combating Bullying»] (No.2657–VIII, December 18). (2018). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19.
9. U ZNU provely naukovo-praktychnyi seminar “Profilaktyka bulinhu v uchnivskomu seredovyshchi”. [ZNU held a scientific-practical seminar “Prevention of bullying in the student’s environment”] URL: https://www.znu.edu.ua/cms/index.php?action=news/view_details&news_id=45258&lang=ukr&news_code=u-znu-proveli-naukovo-praktichnij-seminar---profilaktika-bulingu-v-uchnivskomu-seredovischi--.
Опубліковано
2020-10-21
Як цитувати
Голованова, Т. П. (2020). БЕЗПЕКА ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА: ФАХОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ЩОДО ПРОТИДІЇ БУЛІНГУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 324-328. вилучено із http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1479