PROFESSIONALS’ TRAINING IN THE FIELD OF GEODESY AND LAND MANAGEMENT IN CONDITIONS OF GLOBALIZATION AND EUROPEAN INTEGRATION

  • N. G. Rusina Separated subdivision of National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine “Rivne college”
Keywords: land management, specialist in the field of geodesy and land management, modernization of the sector (industry modernization), structural model of training, diagnostic methods for checking the formation of readiness components, Information Technology, traditional and interactive methods

Abstract

The article analyzes the current tendencies of training specialists in geodesy and land management taking into account the prospects of development in the field of topographical and geodetic and land-cadastral activities, their impact on the educational system, European integration and globalization processes. The structural model of land management specialists’ training in Ukrainian universities is proposed and substantiated. The components of the model, which are the target, conceptual, theoretical-methodological, procedural-substantive, educational-technological, productive blocks, are determined and described. The task of training future land surveyors for the needs of the field of geodesy and land management is formulated. The professional training of the future specialist as a pedagogical process of university education, the result of which is the formation and development of his professional readiness, is considered. Pointed out the main directions of improving and training the specialists in the field of geodesy and land management, in particular: using the information technologies; using the multimedia; using the interactive methods. The list of competencies that make it possible for a graduate of a higher education institution to perform professional duties in the structural divisions of the State Geodetic Committee of Ukraine, project organizations, namely: general competencies, professional competence of the land surveyor, professional competence in the field of geodesy and land management, is determined. The diagnostic toolkit was developed, which included the selection of standardized and authored methods for determining the components in the structure of the readiness the specialists to professional activity. The components of the effective block of the structural model are characterized, namely: activity-operational; informational and technical; cognitive; motivational personal and creative.

References

1. Коваленко С.В. Особливості підготовки фахівців професійного спрямування «Геодезія, картографія та землеустрій» у Чернігівському національному технологічному університеті. Технічні науки та технології. 2015. № 1 (1). C. 205–211.
2. Третяком А.М., Третяком В.М., Пендзей Л.П. Стан та проблеми підготовки, підвищення кваліфікації і перепідготовки кадрів у сфері землеустрою. Землеустрій, кадастр і моніторинг земель. 2016. № 1-2. С. 128–135.
3. Професія землевпорядкування на ринку праці потребує розширення спеціальностей та спеціалізацій / А.М. Третяком, В.М. Третяком, Й.М. Дорошом, О.С. Дорош. Землевпорядний вісник. 2018. № 4. С. 22–27.
4. Боровий В.О. Введена нова спеціальність «Геодезія та землеустрій». Землевпорядний вісник. 2016. № 1. С. 17–19.
5. Боровий В.О. Формування нової спеціальності «Геодезія та землеустрій», як доцільніше організувати навчання та практику? Землевпорядний вісник. 2016. № 4. С. 42–52.
6. Мартин А. Вища освіта з геодезії та землеустрою: час змінювати пріоритети навчання? Землевпорядний вісник. 2018. № 2. С. 30–36.
7. Голубев В.В., Фартукова И.С., Цветков В.Я. Международная Конференция «Образование в области геодезии, кадастра и землеустройства: тенденции глобализации и конвергенции». Геодезия и картография. 2012. № 10. С. 56–59.
8. Frank S. Professional Education for Surveyors. URL: http:// fig.miigaik.ru /papers/02_steven_frank_full_text.pdf (дата звернення: 20.08.2020).
9. Шульга Л.В., Бражник Л.В., Вакуленко Ю.В. Підвищення якості університетської освіти: Професійна та практична підготовка фахівців. URL: https://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/6.2/335.pdf/ (дата звернення: 05.01. 2020).
10. Groenendijk L. Developing a curriculum in land administration. Can students be of help? URL: http://fig.miigaik.ru/papers/ 4_liza_groenendijk_26102012.pdf (дата звернення: 05.01.2020).
Published
2020-10-21
How to Cite
Rusina, N. G. (2020). PROFESSIONALS’ TRAINING IN THE FIELD OF GEODESY AND LAND MANAGEMENT IN CONDITIONS OF GLOBALIZATION AND EUROPEAN INTEGRATION. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Pedagogical Sciences, (1), 346-351. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1483