THE HUMANITARIAN PARADIGM IN HIGHER SCHOOL

  • H. Sibil Zaporizhzhya National University
Keywords: humanistic paradigm, personal-oriented, education, social adaptively, professional competence, subjectness

Abstract

In the article the defining of the main principles of realization of humanitarian paradigm in higher school is grounded. The author analyses the conditions, which may process of personal and professional advancement when self-development of a student proves to become active and though out situation of changes in his personality status on the basis of existing possibilities and needs.

References

1. Лутай В.С. Філософія сучасної освіти. – К.: Магістр-S, 1996. – С. 7.
2. Гуманизация образования как предмет теоретической рефлексии и практического освоения учителем. – СПб: Мысль, 1997. – С. 10.
3. Бердяев Н.А. Человек и машина // Вопросы философии. – 1989. – №2. – С. 147.
4. Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. – М.: Политиздат, 1987. – 354 с.
5. Коршунова Н.Л. Нужна ли педагогике новая парадигма? // Педагогика. – 2002. – №7. – С. 22.
6. Валицкая А.П. Философские основания современной парадигмы образования // Педагогика. – 1997. – №3. – С. 16.
7. Балл Г.О. Проблема гуманізації освіти та деякі напрямки її розв’язання // Зб. Психологічні засади гуманізації загальної середньої освіти. – Рівне, 1995. – С. 10.
8. Сериков В.В. Личностно-ориентированное образование // Педагогика. – 1994. – № 5. – С. 16.
9. Якиманская И.С. Разработка технологии личностно-ориентированного обучения // Вопросы психологии. – 1995. – №2.
10. Бондаревская Е.В. Гуманистическая парадигма личностно ориентированного образования // Педагогика. – 1997. – № 4. – С. 12.
11. Малихіна О. Особистісно зорієнтована модель навчання та її аксіологічна сутність. // Рідна школа. – 2002. – №10. – С. 13-16.
12. Загвязинский В.И. Проектирование региональных образовательных систем // Педагогика. – 1999. – №5. – С. 8-13.
13. Кларин М.В. Личностная ориентация в непрерывном образовании.// Педагогика. – 1996. – №2. – С. 14-21.
14. Богомолов А. Сверхзадача образования: Концептуальные подходы к реформированию высшей школы в Украине // Персонал. – 1998. – № 4. – С. 77-81.
15. Савченко С.В. Социализация студенческой молодежи в условиях регионального образовательного пространства. – Луганск: Альма Матер, 2003. – 210 с.
16. Подмазин С.И. Личностно-ориентированное образование: Социально-философское исследование. – Запорожье: Просвіта, 2000. – С. 194-195.
Published
2007-05-14
How to Cite
Sibil, H. (2007). THE HUMANITARIAN PARADIGM IN HIGHER SCHOOL. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , (2), 185-192. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/pedagogics/article/view/1849